Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

W przeszłości szkoła była mało dostępnym luksusem

Tomasz Dudziński [email protected]
Nauczyciele okręgu szkolnego szczuczyńskiego w roku szkolnym 1919/1920 r. Z dyplomem siedzi  Leon Niepsuj
Nauczyciele okręgu szkolnego szczuczyńskiego w roku szkolnym 1919/1920 r. Z dyplomem siedzi Leon Niepsuj Zbiory Towarzystwa Miłośników Rajgrodu
Pierwszy września nieodłącznie kojarzy się z nowym rokiem szkolnym. Dziś dostępność do systemu oświatowego jest powszechna. Warto jednak pamiętać, że nie zawsze tak było.
W przeszłości szkoła była mało dostępnym luksusem

W czasach nowożytnych na edukację swoich dzieci mogła sobie pozwolić w zasadzie jedynie w miarę bogata szlachta. Na terenach obecnego powiatu grajewskiego możliwość taką dawało ufundowane w Szczuczynie w 1696 r. kolegium pijarów. Po jego likwidacji w 1807 r. w zajmowanym przez nie gmachu do 1836 r. funkcjonowały: najpierw szkoła podwydziałowa, a następnie wydziałowa. Jednak z chwilą ich likwidacji na terenie powiatu pozostała tylko elementarna sieć szkolnictwa i to głównie w postaci szkółek parafialnych.

Przed powstaniem styczniowym uczono po polsku, chociaż już od 1840 r. zalecano naukę języka rosyjskiego. Od końca lat 80. XIX w. rosyjski stał się już językiem obowiązującym w szkolnictwie, a władze rosyjskie widziały w oświacie jeden z elementów rusyfikacyjnych. Sieć istniejących szkół była oczywiście niewystarczająca do potrzeb, choć w drugiej połowie XIX w. funkcjonowało średnio na terenie powiatu ok. 15 szkół. Obiektywnie rzecz biorąc wskaźnik osób uczęszczających do szkół na terenie powiatu kształtował się dość korzystnie. W roku 1890 na terenie całej guberni pod względem wskaźnika solaryzacji wśród ośrodków miejskich przodował Szczuczyn (1 uczeń na 18 mieszkańców), zaś wśród gmin - Wąsosz (1 na 20). Strukturę placówek szkolnych na terenie powiatu - na podstawie przeprowadzonej w 1872 r. wizytacji szkół na terenie powiatu szczuczyńskiego - prezentuje tabela obok.
W trakcie tej wizytacji dużo uwagi poświęcano oczywiście nauce języka rosyjskiego. Szczególnie dobrze oceniano pod tym względem wszystkie trzy szkoły żydowskie. Generalnie jednak, mimo różnych opinii i ocen uczących w nich nauczycieli, szkoły z terenu powiatu musiały wyróżniać się na tle pozostałych, skoro w sprawozdaniu znalazł się następujący za-pis: "Bardzo troszczy się o nie naczelnik powiatu Anastasiewicz. Tylko w tym powiecie budynki szkolne są zadbane, dobrze zaopatrzone w drewno na opał, a nauczyciele otrzymują regularnie wynagrodzenie".

Natomiast w czterdzieści lat później (w roku szkolnym 1910/1911) w powiecie istniały już 22 szkoły, w tym: 3 szkoły miejskie, 16 gminnych, jedna rzemieślniczo-niedzielna i jedna szkoła kolejowa, która jako jedyna była szkołą 2-klasową. Sieć tę uzupełniały dodatkowo dwie początkowe szkoły prywatne.

Ograniczony dostęp do placówek szkolnych powodował, że wśród mieszkańców panował znaczny analfabetyzm, który w roku 1897 wynosił 69,5 proc. Na terenie powiatu brakowało również szkolnictwa średniego i to zarówno ogólnokształcącego, jak i zawodowego. Jedynie do roku 1881 działało w Szczuczynie pro-gimnazjum męskie, zaś w roku 1910/11 w Grajewie żeńskie progimnazjum żydowskie.

Nie ma się zatem co dziwić, że również przejęty po zaborze rosyjskim system oświatowy wyglądał nie najlepiej. Polityka władz rozbiorowych znajduje swoje odbicie w poziomie ów-czesnego analfabetyzmu polskiego społeczeństwa. Według spisu powszechnego z 1921 r. na terenie powiatu szczuczyńskiego pośród mieszkańców powyżej 10. roku życia odnotowano 35,35 proc. analfabetów oraz 3,64 proc. osób o niewiadomej umiejętności czytania. Z kolei spośród osób posiadających umiejętność czytania i pisania 36,96 proc. posiadało wykształcenie domowe, 44,70 proc. początkowe, 1,91 proc. średnie, 0,40 proc. zawodowe, 0,30 proc. wyższe oraz aż 15,74 proc. niewiadome. Walka z analfabetyzmem i podniesienie poziomu wykształcenia były jednym z głównych zadań realizowanych przez władze w okresie II RP. I osiągnięto znaczne postępy, ale nie udało się odrobić wszystkich zaniedbań i podczas kolejnego spisu w 1931 r. jeszcze 25,51 proc. mieszkańców powiatu było analfabetami, zaś 7,3 proc. półanalfabetami.

W początkach państwowości polskiej odczuwano również brak wykwalifikowanej kadry nauczycielskiej. Z czasem sytuacja w tym zakresie uległa poprawie, po pierwsze w wyniku dokształcania istniejącej kadry, a po drugie w związku z napływem nowych nauczycieli. Już w październiku 1927 r. inspektor szkolny w Szczuczynie przeprowadził selekcję wśród nauczycieli, w wyniku której okazało się, że posiada zaledwie 5 nauczycieli niekwalifikowanych. Jak wiele wysiłku i wyrzeczeń ze strony kadry pedagogicznej wymagało prowadzenie nauki w trudnych powojennych czasach (szczególnie braki w wyżywieniu i ubraniu) świadczy to, że aż czterech profesorów grajewskiego gimnazjum zmarło pomiędzy wiosną 1924 a wiosną 1926 r. Byli to profesorowie: Mieczysław Oryszczak, Władysław Orłowski, Wacław Kociełł i Jan Lorenc.

Sieć szkół na terenie powiatu szczuczyńskiego w okresie dwudziestolecia międzywojennego ulegała pewnym fluktuacjom, można jednak przyjąć założenie, że była w miarę stała. Podczas, gdy w roku szkolnym 1922/23 na terenie powiatu funkcjonowało 75 szkół, w których uczyło się 6257 dzieci i pracowało 126 nauczycieli, to w roku szkolnym 1937/38 tych szkół było również 75, ale uczęszczało już do nich w sumie 11306 dzieci i pracowało 175 nauczycieli. Generalnie w końcu 1938 r. powszechność nauczania osiągnęła 85 proc., zaś na jednego nauczyciela przypadało ok. 60 uczniów.

Niestety po zaledwie dwudziestu latach i tragicznych wydarzeniach II wojny światowej system oświaty po raz kolejny trzeba było tworzyć od podstaw.

Tomasz Dudziński jest dyrektorem Grajewskiej Izby Historycznej

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna