MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W tych miejscach cię namierzą i zapłacisz wysoki mandat. Znamy nowe lokalizacje urządzeń do pomiarów prędkości

Odcinkowe pomiary prędkości stają się coraz popularniejsze w Polsce. Lista nowych lokalizacji właśnie się powiększyła, a docelowo CANARD ma dysponować aż 73 sztukami tych urządzeń. Pojawią się również na autostradach. Eksperci z Yanosika zdradzają, gdzie dokładnie pojawią się nowe odcinkowe pomiary prędkości. Szczegóły poniżej.

Nowe odcinkowe pomiary prędkości
Twórcy Yanosika informują, że w Polsce obecnie funkcjonuje 58 odcinkowych pomiarów prędkości. Najwięcej z nich spotkacie w województwie mazowieckim (16). Co ciekawe, w województwach wielkopolskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim nie ma ich na razie w ogóle, ale niebawem to się zmieni. Wiadomo już, że infrastruktura OPP w Polsce powiększy się o 39 nowych urządzeń. Aż 200 km dróg ma zostać objętych dodatkowym odcinkowym pomiarem prędkości. Wykonawca będzie miał 70 tygodni na realizację zlecenia, które zostało zamknięte w marcu, ubiegłego roku.

- Nowe odcinkowe pomiary prędkości pojawią się zarówno na autostradach A1, A2 oraz A4, jak i na drogach ekspresowych, wojewódzkich, powiatowych i gminnych. Szacując datę montażu urządzeń można przyjąć, że pojawią się na polskich drogach już w przyszłym roku, pod koniec lata – mówi Julia Langa z Yanosika.

W województwie mazowieckim pojawią się 4 nowe odcinkowe pomiary prędkości. Pierwszy z nich zlokalizowany będzie w Otrębusach, dokładnie na odcinku Kanie-Otrębusy. Drugi pojawi się na DK 579 na odcinku Natolin-Chrzanów Duży-Grodzisk Mazowiecki. Kolejne zostaną zamontowane na obwodnicy miasta Mszczonów oraz na obwodnicy miasta Białobrzegi.

Jak działa odcinkowy pomiar prędkości?

W Polsce odcinkowe pomiary prędkości działają oficjalnie od 2015 roku. System działa w oparciu o urządzenia ustawione na początku oraz końcu kontrolowanego odcinka. Urządzenia te rejestrują wjazd oraz wyjazd samochodu. OPP wykonują zdjęcia samochodów oraz mierzą czas, w którym auta pokonują dany odcinek. Kontrolowane odcinki mają kilka kilometrów długości. Na podstawie czasu wjazdu oraz wyjazdu analizowana jest prędkość pojazdu. W Polsce nadzór nad systemem odcinkowych pomiarów prędkości sprawuje CANARD – Centrum Automatycznego Nadzoru nad Ruchem Drogowym.

- Odcinkowe pomiary prędkości są zawsze oznaczone znakiem z informacją na jakiej długości odbywa się kontrola. Jednak zdarza się również, że kierowcy po minięciu znaku informacyjnego głowią się, jak oszukać urządzenia i obniżyć średnią prędkość jazdy na kontrolowanym odcinku. Nierzadko kończy się to niebezpiecznymi manewrami, jak np.: bardzo wolną jazdą na ostatnich kilometrach OPP czy nawet kilkuminutowym postojem na poboczu – komentuje Julia Langa, Yanosik

Jakie obowiązują prędkości?
Nowe odcinkowe pomiary prędkości zostaną zamontowane na różnych rodzajach dróg, dlatego Yanosik przypomina aktualne limity prędkości:

  • 140 km/h na autostradach,
  • 120 km/h na drogach ekspresowych dwujezdniowych,
  • 100 km/h na drogach ekspresowych jednojezdniowych,
  • 100 km/h na drogach dwujezdniowych dwukierunkowych, o dwóch pasach ruchu,
  • 90 km/h na drodze jednojezdniowej dwukierunkowej.

Za przekroczenie prędkości obowiązują mandaty:

  • do 10 km/h to mandat w wysokości 50 zł (było 50 zł),
  • od 11 km/h do 15 km/h – 100 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 16 km/h do 20 km/h – 200 zł (było od 50 do 100 zł),
  • od 21 km/h do 25 km/h – 300 zł (było od 100 do 200 zł),
  • od 26 km/h do 30 km/h – 400 zł (było od 100 do 200 zł),
  • ponad 30 km/h – 800 zł (było od 200 do 300 zł),
  • ponad 40 km/h – 1000 zł (było od 300 do 400 zł),
  • ponad 50 km/h – 1500 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 60 km/h – 2000 zł (było od 400 do 500 zł),
  • ponad 70 km/h – 2500 zł (było od 400 do 500 zł).
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wiemy ile osób zginęło w powodzi

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna