Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Walczmy o tę trasę!

Ewa Sznejder [email protected]
arch.
Łomża Całkowita zmiana opcji! Koniec walki Łomży z Białymstokiem o przebieg Via Baltiki, początek starań o pieniądze na modernizację drogi Warszawa - Augustów tak, aby stała się drogą ekspresową.

Siły łączą w tej sprawie wszystkie miasta i gminy wzdłuż drogi 61 oraz przedsiębiorcy. Łatwo nie będzie, bo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad już teraz zapowiada, że pieniędzy nie ma, a natężenie ruchu jest zbyt małe.

Zbyt odległa Via Baltica
- Bez drogi 61 nie ma bezpiecznej "ósemki", dlatego wszyscy musimy wspólnie walczyć o obie drogi - powtarza Maciej Zajkowski, prezes Łomżyńskiej Izby Przemysłowo-Handlowej, który wraz z prezydentem Łomży zorganizował "pokojową konferencję" w sprawie zmiany pojmowania Via Baltiki. Obaj przekonywali partnerów z innych samorządów gminnych i gospodarczych, że walka o Via Baltikę to droga donikąd. Bo ten korytarz międzynarodowy można potraktować po prostu jako dwie drogi, "ósemkę" i "sześćdziesiątkę jedynkę". I walczyć trzeba o dwie drogi o równorzędnym znaczeniu.
- Via Baltica jeszcze nie istnieje - potwierdza Józef Staniaszek, wicedyrektor białostockiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Ona może prowadzić drogą 8, 61, a może nawet 16. Mówi się o portach morskich, a w 2010 roku będą wyznaczane nowe korytarze europejskie.
Skoro Via Baltica to plany bardzo dalekie, trzeba sięgnąć po to, co się wydaje być znacznie bliżej.

Musi być ekspresowa!
Dane przytoczone przez organizatorów i uczestników konferencji są przerażające. Według GDDKiA drogą 61 przejeżdża codziennie 11,5 tys. samochodów, a "ósemką" 14,5 tysiąca. Samochodów będzie coraz więcej. W ub. roku przejście graniczne w Budzisku przekroczyło 1,8 mln samochodów, w tym roku szacuje się, że będzie ich już 2 mln.
- Codziennie do Pfleiderera jeździ 1700 ciężarówek, Mlekpol ma 15 tys. dostawców mleka - wylicza Jarosław Augustowski, starosta powiatu grajewskiego. - A kiedy pełną parą ruszy nowa fabryka, można mówić, że samo Grajewo zwiększy ilość tirów na drodze 61 o kilka tysięcy dziennie.
Prezes ŁIPH ma sondaże wskazujące, że większość kierowców wybiera drogę 61, bo jest o 60 km krótsza niż "ósemka". Na razie najcięższe tiry powstrzymuje zakaz wjazdu do Łomży ze względu na grożący zawaleniem most. Ale druga przeprawa przez Narew jest otwarta dla obsługi lokalnych przedsiębiorstw. A tych w najbliższym czasie przybędzie. Lada moment do Specjalnej Strefy Ekonomicznej dołączy Ostrołęka, o to samo stara się Łomża. Dopiero się "rozkręca" fabryka płyt w Grajewie. Przedsiębiorstwom potrzebny jest dobry dojazd, inaczej gospodarka skazana jest na zastój. A miastom potrzebne są jak najszybciej obwodnice.

Dwie drogi, jedna trasa?
Tylko droga ekspresowa z obwodówkami również o tych samych parametrach rozwiąże problemy samorządowców i przedsiębiorców. Tymczasem w województwie podlaskim ma być tylko jedna "ekspresówka": "ósemka". Dlatego wszystkie inwestycje na 61 są planowane dopiero po ukończeniu trasy priorytetowej. I to ze znakiem zapytania, bo ministerstwo transportu nie potwierdza terminów realizacji inwestycji podawanych przez GDDKiA. A pytany o możliwość podniesienia klasy drogi 61 wicedyrektor białostockiej GDDKiA twierdzi, że są możliwe, o ile będą pieniądze i dość wysokie natężenie ruchu.
- W tej chwili według naszych badań takiego natężenia nie ma - mówi Józef Staniaszek. - Większy ruch jest na "ósemce".
Z tą opinią nie zgadzają się samorządowcy. Według nich wynik badań jest zafałszowany.
- Wszystkie badania były prowadzone podczas ograniczeń w ruchu ciężkim i remontów mostów - ripostują jednym głosem. Ostrołęckie starostwo zaproponowało, aby wykonać nowe pomiary, uwzględniające to, że część tirów nie jedzie drogą 61 tylko dlatego, że ma zamknięty most w Łomży.
Zdaniem uczestników konferencji tylko dwie drogi ekspresowe zapewnią płynny tranzyt z Unii Europejskiej do państw wschodnich. I Via Baltica stworzy się w sposób naturalny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna