Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wiadukt na Piastowskiej bezużyteczny. Linia Białystok Fabryczny - Waliły zawieszona

Izabela Krzewska [email protected]
Otwarcie przedłużenia ul. Piastowskiej wraz z wiaduktem nastąpiło zaledwie 8 miesięcy temu (w czerwcu 2012 r.). – Dzięki takim inwestycjom Białystok staje się prawdziwą metropolią – mówił wówczas Michał Zientara z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Teraz okazuje się, że inwestycja w gruncie rzeczy była niepotrzebna.
Otwarcie przedłużenia ul. Piastowskiej wraz z wiaduktem nastąpiło zaledwie 8 miesięcy temu (w czerwcu 2012 r.). – Dzięki takim inwestycjom Białystok staje się prawdziwą metropolią – mówił wówczas Michał Zientara z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego. Teraz okazuje się, że inwestycja w gruncie rzeczy była niepotrzebna. Anatol Chomicz
Wybudowany za 8 mln zł wiadukt nad ul. Piastowską będzie rdzewiał. W przyszłym roku ruch pociągów na trasie Białystok Fabryczny - Waliły zostanie zawieszony.

Budowa tego wiaduktu była warunkiem postawionym przez PKP PLK na etapie uzgadniania dokumentacji niezbędnej do realizacji przedłużenia ulicy Piastowskiej - tłumaczy Urszula Mirończuk z białostockiego magistratu. - Urząd miasta nie miał żadnych informacji o planowanym wyłączeniu z eksploatacji tego odcinka.

Wiadukt na Piastowskiej - inwestycja bez sensu?

Zarządca infrastruktury oficjalnie poinformował o tym tydzień temu. PKP Polskie Linie Kolejowe zamierza wyłączyć czasowo z eksploatacji 2 tys. kilometrów linii kolejowych w całej Polsce. Na liście znalazło się sześć odcinków z terenu woj. podlaskiego o łącznej długości blisko 110 kilometrów. W tym m. in Białystok - Białystok Fabryczny, Białystok Fabryczny - Waliły. To jego częścią jest wiadukt na ul. Piastowskiej. Wyłączanie linii ma rozpocząć się w grudniu.

Obecnie odcinkiem Białystok Fabryczny - Waliły jeżdżą jeszcze pociągi towarowe. Linia 923 jest wykorzystywana przez PKP Cargo do wywozu drewna z Puszczy Knyszyńskiej.

Białostoczanie zastanawiają się, jaki był sens budowy wiaduktu, który nie będzie praktycznie wykorzystywany. Zaoszczędzone pieniądze można było wykorzystać na inny, praktyczny cel.

- Jest to odcinek, który może wrócić do ruchu, jeśli pojawi się zainteresowanie przewoźników - podkreśla Robert Kuczyński z PKP PLK. Zawieszenie ruchu nie oznacza bowiem fizycznej likwidacji linii, a jedynie zaprzestanie prowadzenia prac utrzymaniowych i zamknięcie posterunków ruchu.

Lawina konsekwencji

Przy odcinku Białystok - Białystok Fabryczny znajduje się bocznica Elektrociepłowni Białystok. Kilka razy dziennie jeżdżą tamtędy składy węglowe. Jeśli odcinek ten zostanie zamknięty, pociągi nie dojadą dalej niż do dworca głównego. Z ul. Kolejowej dostarczanie paliwa do elektrociepłowni będzie musiał zostać przerzucone na transport samochodowy. Jakie będą koszty tych zmian, elektrociepłownia jeszcze nie kalkuluje.

Samorząd ma jeszcze konsultować wyłączanie linii z PLK, które proponuje im przejęcie linii. Zawieszenie ich stawia też pod znakiem zapytania plany Podlaskiego Zakładu Przewozów Regionalnych co do uruchomienia kolei podmiejskiej. Negocjacje z władzami miasta utknęły na razie w martwym punkcie.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna