Witamina B1. Działanie, występowanie, dawkowanie, cena, niedobór, czyli wszystko, co musisz wiedzieć o tym cennym składniku

Martyna TochwinZaktualizowano 
Witamina B1 wchłania się najlepiej w środowisku kwaśnym. Należy ją przyjmować z posiłkami, ponieważ wtedy wydzielany jest sok żołądkowy.
Witamina B1 wchłania się najlepiej w środowisku kwaśnym. Należy ją przyjmować z posiłkami, ponieważ wtedy wydzielany jest sok żołądkowy. pixabay.com
Witamina B1, inaczej tiamina, często jest niedocenianą witaminą z grupy B. To duży błąd, bo witamina B1 uczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego, mięśni i serca. Jest niezbędna w codziennej diecie, a jej niedobór może mieć poważne skutki dla naszego zdrowia. Jakie działanie ma witamina B1? Jakie są objawy niedoboru? Jakie produkty są źródłem witaminy B1?

Rola witaminy B1 w organizmie

Witamina B1 współuczestniczy w prawidłowym funkcjonowaniu układu nerwowego oraz wspomaga pracę układu sercowo-naczyniowego. Może też wpływać na prawidłowe funkcjonowanie układu odpornościowego. Dowiedziono także, że witamina B1 wykazuje właściwości antyoksydacyjne czyli zapobiega procesom nowotworowym, starzeniu się skóry, chorobom sercowo-naczyniowym i wielu innym negatywnym skutkom ubocznych produktów metabolizmu.

Na co działa witamina B1?

  • u osób cierpiących na chorobę wieńcową zwiększa siłę z jaką serce pompuje krew,
  • działa korzystnie na nerwy,
  • zmniejsza drętwienie i mrowienie dłoni i stóp nękające często osoby chore na cukrzycę i inne schorzenia niszczące układ nerwowy,
  • wspomaga trawienie i przynosi ulgę w niestrawności,
  • poprawia pamięć u osób cierpiących na chorobę Alzheimera,
  • tłumi zaburzenia procesów myślowych powodowane przez leki,
  • przemienia cukier w energię,
  • wpływa na właściwe funkcjonowanie układu nerwowego,
  • przyczynia się do poprawy sprawności umysłowej,
  • pomaga w leczeniu łojotoku, łysienia i trądziku,
  • zapobiega kumulacji w organizmie toksycznych produktów ubocznych przemiany materii, które mogły uszkadzać serce i układ nerwowy

Zobacz też Jak szybko schudnąć? Wystarczy przestrzegać kilku zaleceń [PORADY]

Objawy i skutki niedoboru witaminy B1

Niedobory witaminy B1 mogą występować przy wysiłku fizycznym i umysłowym, wyczynowym uprawianiu sportu, w przypadku picia dużej ilości alkoholu, kawy i herbaty, a także u osób prowadzących aktywny tryb życia i narażonych na długotrwały stres oraz u osób starszych. Kaloryczne pokarmy, używki: kawa, tytoń, herbata, czekolada, napoje zawierające kofeinę (np. cola), a w szczególności alkohol wyczerpują rezerwy witaminy B1, przyczyniając się do powstania jej niedoboru w organizmie. Ponadto ostrygi, surowe ryby, niektóre skorupiaki morskie zawierają enzym, który ją rozkłada.

Objawami niedoboru witaminy B1 są:

  • skurcze i bóle mięśni,
  • zaburzenia pamięci i koncentracji,
  • osłabienie,
  • uczucie chronicznego zmęczenia,
  • oczopląsy,
  • depresja,
  • powiększenie i przyspieszona praca mięśnia sercowego,
  • opuchnięcia kończyn górnych i dolnych,
  • zaburzenia czucia,
  • obniżenie aktywności seksualnej,
  • zaburzenia układu pokarmowego (wymioty, biegunka, utrata łaknienia),
  • zmniejszenie masy ciała

Jak zapobiegać utracie witamin w żywności?

Inne objawy niedoboru witaminy B1 mogą wystąpić u osób nadużywających alkoholu, są to:

  • encefalopatia Wernickiego (podwójne widzenie, niezborność ruchów, zaburzenia świadomości),
  • zespół Korsakowa (zaburzenia pamięci, utrata kontaktu z rzeczywistością, otępienie)
  • delirium tremens (majaczenie alkoholowe, zaburzenia świadomości i snu, drgawki, przewidzenia, urojenia)

Objawy i skutki nadmiaru witaminy B1

Bardzo ciężko zaobserwować objawy związane z nadmiernym spożyciem witaminy B1. Wynika to z faktu, że witamina ta ma ograniczoną zdolność wchłaniania z przewodu pokarmowego, a jej nadmierne ilości są łatwo wydalane są z moczem. Jednak bardzo duże dawki mogą spowodować:

  • drżenie mięśni
  • arytmie serca
  • zawroty głowy
  • reakcje alergiczne

Jakie produkty zawierają witaminę B1?

Witamina B1 występuje w znacznych ilościach zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Spośród produktów roślinnych szczególnie dobrym jej źródłem są produkty zbożowe i suche nasiona roślin strączkowych. W produktach zbożowych zawartość tej witaminy waha się w zależności od gatunku zboża, wysokości wymiału praz procesów technologicznych stosowanych w produkcji.

W czym występuje witamina B1:

  • chuda wieprzowina
  • pełne ziarna
  • suszona fasola
  • orzechy
  • nasiona roślin
  • ziemniaki
  • orzechy brazylijskie
  • nasiona dyni, słonecznika, sezamu
  • brunatny ryż
  • wiele rodzajów płatków śniadaniowych
  • owoce dzikiej róży
  • otręby zbożowe
  • mniszek lekarski
  • drożdże
  • nasiona owoców strączkowych

Osoby, które piją dużo kawy lub herbaty (nawet bez kofeiny) powinny zwiększyć dawkę witaminy B1 w swojej diecie, ponieważ napoje te pozbawiają organizm jej zasobów.

Działania niepożądane dawkowania witaminy B1

Nie obserwuje się działań niepożądanych dużych dawek witaminy B1, ponieważ organizm wydala jej nadmiar z moczem.

Dawkowanie witaminy B1

Witamina B1 wchłania się najlepiej w środowisku kwaśnym. Należy ją przyjmować z posiłkami, ponieważ wtedy wydzielany jest sok żołądkowy. Powinno się dzielić dzienną dawkę na 2 części i zażywać ją o różnych porach dnia, ponieważ nadmiar jest usuwany z organizmu wraz z moczem.

Tak jak w przypadku innych witamin, dawkowanie witaminy B1 jest zależne od wieku.

Dzienne dawkowanie witaminy (RDA) to:

  • dla dzieci od pierwszego do trzeciego roku życia - 0,5 mg,
  • dla dzieci od czwartego do szóstego roku życia - 0,6 mg,
  • dla dzieci od siódmego do dziewiątego roku życia - 0,9 mg,
  • dla chłopców i dziewcząt od dziesiątego do dwunastego roku życia - 1 mg,
  • dla dziewcząt od trzynastego do osiemnastego roku życia - 1,1 mg,
  • dla chłopców od trzynastego do osiemnastego roku życia - 1,2 mg,
  • dla kobiet - 1,1 mg,
  • dla mężczyzn - 1,3 mg,
  • dla kobiet w ciąży - 1,4 mg,
  • dla kobiet karmiących - 1,5 mg

Źródło: Normy żywienia dla populacji polskiej - nowelizacja, Instytut Żywności i Żywienia, Warszawa 2012

Ile kosztuje witamina B1?

W aptekach witamina B1 jest dostępna od różnych producentów. I w zależności od tego, kształtują się jej ceny, które oscylują w granicach kilku złotych. Np. za Vitaminum B1, tabletki, 3 mg, (Polfarmex), zapłacimy 3.49 zł. Mega Witamina B1 3mg, 50 tabletek od producenta Avet Pharma to koszt 3,48 zł.

Witamina B1 na receptę czy bez?

O tym, czy witamina B1 w aptekach jest dostępna na receptę czy bez, decyduje jej dawka. Witaminę B1 w dawce 3 mg kupimy bez recety, ale na większą jej dawkę – 25 mg – będzie nam już potrzebna recepta.

Witamina B1 forte, witamina B1 teva

Na rynku dostępna jest Witamina B1 forte. Ten suplement diety stanowiący uzupełnienie codziennej diety w witaminę B1, można kupić już od 4,99 zł za opakowanie 50 tabletek. Ma dawkę 3 mg, spożywa się jedną tabletkę dziennie.

Niedobory witaminy B1 można też regulować przyjmując Witaminę B1 teva. Występuje ona w dwóch dawkach: 3 m hg i 25 mg.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3