Wybory samorządowe: Politycy wydają majątek na kampanie wyborcze

Tomasz Kubaszewski tkubaszewski@wspolczesna.plZaktualizowano 
Taki plakat Bożeny Kamińskiej zawisł na hotelu Zawisza.
Taki plakat Bożeny Kamińskiej zawisł na hotelu Zawisza. Archiwum
Ze ścian domów czy z internetu aż kapie pieniędzmi. Niektórzy kandydaci w wyborach samorządowych reklamują się tak, jakby nie obowiązywały żadne limity wydatków i nie przejmowali się tym, że za ich przekroczenie można zapłacić grzywnę w wysokości nawet 100 tys. zł.

Tak kosztownej kampanii samorządowej u nas nie było. W oczy rzuca się nie tylko ilość wszelakich materiałów wyborczych, ale i ich wielkość. Gigantyczne podobizny np. Jana Dobrzyńskiego z PiS uśmiechają się z wielu białostockich ścian. Niemal cały suwalski hotel przysłonił z kolei wizerunek Bożeny Kamińskiej z PO.

Łączny koszt jednej takiej reklamy może przekroczyć nawet 10 tys. zł. Bo do samej planszy z nadrukiem należy też doliczyć cenę za jej powieszenie. A pracę na wysokościach mogą wykonywać tylko specjalistyczne firmy. Kilka takich wielkoformatowych reklam i fundusz wyborczy może zostać, teoretycznie, wyczerpany.

Przepisy określają limity wydatków. Kwota uzależniona jest od liczby mieszkańców. Limit w przypadku kandydata na fotel białostockiego prezydenta wynosi 166,3 tys. zł, suwalskiego - 40,7 tys. zł, łomżyńskiego - 36,3 tys. zł, ełckiego - 34,6 tys. zł. Ograniczone są także wydatki na jeden mandat w radzie miejskiej. W Białymstoku, Łomży i Suwałkach to 3,6 tys. zł. W powyborczym sprawozdaniu liczy się jednak tylko suma tego, co wykorzystał prezydent i kandydaci z jego komitetu na rajców. W ramach tego samego ugrupowania możliwe jest pożyczanie limitów. Prezydent może więc wydać nawet więcej. W dodatku, duże partie rozliczają się w skali kraju i nikt nie docieka, czy kandydat w takiej czy innej miejscowości przekroczył limit, czy nie. Byleby ogólna kwota się zgadzała.

Główni rywale w walce o prezydencki fotel w największych miastach regionu zapewniają, że limitów nie przekroczą. Białostocki sztab Tadeusza Truskolaskiego podaje, że do tej pory wydał m.in. ponad 25 tys. zł na reklamę w telewizji. Sztab Dobrzyńskiego, iż najdroższa jest "reklama zewnętrzna", zaś Czesława Renkiewicza z Suwałk, że z limitu przypadającego na niego i radnych wydano prawie 90 tys. zł. Na nasze pytania nie odpowiedział sztab Mieczysława Czerniawskiego z Łomży.

- Rozliczanie kampanii wyborczych, to temat rzeka - mówi jednak dr Sergiusz Trzeciak, politolog, autor książki "Drzewo kampanii wyborczej, czyli jak wygrać wybory". - Do tej pory często bywało tak, że komitety zaniżały koszty.

Jak to możliwe? Z dostawcami różnych usług można się dogadać co do tego, jaka kwota zostanie wpisana na fakturze. To łamanie prawa, ale trudne do udowodnienia.

Czy wydawanie gigantycznych pieniędzy w trakcie kampanii się opłaca? - Każda metoda musi być dostosowana do elektoratu - uważa dr Trzeciak. - Np. w mniejszych ośrodkach reklamy wielkogabarytowe mogą wywołać wręcz odwrotny skutek.

Orientacyjne ceny:

Ulotki (100 sztuk) - 10 zł
Plakat formatu A3 (100 sztuk) - 150 zł
Wizytówka w internecie - 200 zł (emisja przez kilkanaście dni)
Duża reklama w internecie - 1-2,5 tys. zł
Duża reklama w gazecie (opłata jednorazowa) - 1-3 tys. zł
Reklama w radiu regionalnym do 10 s. - 12-42 zł (w zależności od godziny emisji)
Reklama w telewizji regionalnej (15 emisji) - 2-12 tys. zł (w zależności od czasu trwania)
Billboard mały - 2 tys. zł
Billboard średniej wielkości - 5-7 tys. zł
Billboard wielkoformat. - 8- 12 tys. zł

Czytaj e-wydanie »

Oferty pracy z Twojego regionu

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 11

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gosc

glupota jako moze byc,

 powino byc wprowadzone prawo,

tylko ulotki, a ta kase lepiej na cos  innego przeznaczyc np. na dzieci

 

Y
Yugotonic

Zastanawiam się dlaczego Pani Bożena jest "kandydatem" a nie kandydatką?

o
obserwator
W dniu 12.11.2014 o 08:57, Slawek napisał:

Zawsze mozesz zaglosowac na slicznego Biedronia :lol:

I po co ta dygresja? Nie było napisane że nie zagłosuje tylko że najbrzydszy a to i ja potwierdzam

Naucz się czytać ze zrozumieniem a dopiero wskakuj na forum :P

w
wyborca
W dniu 12.11.2014 o 09:33, Gość napisał:

Dlaczego nie jest opisane że PO i SLd wiesza swoje plakaty na terenach cerkwi ? Że do wyborów miesza religię .

 

Ale jest opisane jak kandydatka PIS swoje plakaty umieściła na pomniku JP II przy Kościele Farnym. To dopiero "żenua"
 

u
urka

Przecież to i tak jest mydlenie oczu. Najlepiej mają ci co u STERU na cześka już od wielu miesięcy pracują spółki zależne od miasta Park Technologiczny , Wodociągi, Komunikacja miejska - większość imprez jest sponsorwane przez te firmy a czesław tylko nagrody wręcza

 

G
Gość

Dlaczego nie jest opisane że PO i SLd wiesza swoje plakaty na terenach cerkwi ? Że do wyborów miesza religię .

H
Heniek

Przy następnych wyborach proszę o drukowanie swoich obietnic na papierze toaletowym, od razu będzie wiadomo, kto i ile facjat zakupił co tylko świadczy o poszanowaniu kandydata.

_Sławek
W dniu 12.11.2014 o 08:41, ania44 napisał:

Kaczor to najbrzydszy polityk XXI wieku


Zawsze mozesz zaglosowac na slicznego Biedronia :lol:
a
ania44

Kaczor to najbrzydszy polityk XXI wieku

 

z
zygfryd

Gorzej będą mieli Ci co przegrają wybory, ale kto będzie rozliczał wygranych?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3