Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zadbaj o karoserię

Piotr Walczak
Po zastosowaniu szamponów z woskiem łatwiej jest zmyć brud z karoserii
Po zastosowaniu szamponów z woskiem łatwiej jest zmyć brud z karoserii Archiwum
Podczas dużych mrozów należy wstrzymać się z myciem samochodu. Już przy minus 10 stopniach może to być szkodliwe dla lakieru.

- Przed zimą warto zastanowić się nad umyciem i przygotowaniem podwozia auta, czyli zabezpieczeniem antykorozyjnym przed wpływem substancji na bazie soli, używanych przez służby porządkowe do utrzymania dróg w zimie - mówi Wojciech Józefowicz, właściciel myjni Carwash w Białymstoku. - Umycie podwozia to koszt około 50 złotych, natomiast włącznie z jego zabezpieczeniem: 200-400 złotych.

Plamy na lakierze

Jesienią problemem są owady i ptasie odchody na karoserii auta. Jedne i drugie, w kontakcie z padającym deszczem, zamieniają się w silnie reagujące z lakierem substancje. Owady potrafią powodować liczne, niewielkie wytrawienia, np. w atrapie chłodnicy lub masce samochodu, natomiast ptasie odchody na dachu. Jeżeli szybko nie usuniemy tych zanieczyszczeń, może się okazać, że na umytym samochodzie widać dużo plam i przebarwień.

Standardowym zabezpieczeniem, żeby nie wpadać w panikę i nie jechać natychmiast do myjni po każdym parkowaniu pod drzewem, są preparaty na bazie wosków, stosowane do mycia auta.

- Z usunięciem zanieczyszczeń nie należy zwlekać, ponieważ w przypadku długotrwałego działania na lakier może okazać się, że potrzebne będzie polerowanie takiego miejsca lub całej maski - tłumaczy Wojciech Józefowicz.

Do zabezpieczenia szyb przed brudem można użyć tzw. niewidzialnej wycieraczki (czytaj w ramce).

Sama woda nie wystarczy

Umycie auta przy użyciu bieżącej wody z węża może nie przynieść oczekiwanego efektu. Do mycia potrzebna będzie szczotka o odpowiedniej elastyczności włosia, żeby nie porysować lakieru.

Na rynku jest cała gama preparatów do zastosowania, w różnym przedziale cenowym. Litrowa butelka szamponu do auta z woskiem kosztuje ok. 20 zł.

Możemy myć pojazd preparatami bez wosku lub zawierające wosk. Te drugie powodują, że samochód pokryty jest cienką warstwą, która zabezpiecza lakier przed oddziaływaniem czynników zewnętrznych (zanieczyszczenia komunikacyjne, owady, odchody ptasie). W następstwie zastosowania wosku łatwiej jest odmyć brud, ponieważ nie przywiera on tak mocno do lakieru. Woski do mycia lub stosowane po umyciu, które są nakładane w postaci cieczy, to woski polimerowe z zastosowaniem nanotechnologii. Zabezpieczają przed brudem na ok. tydzień.

Możemy też po umyciu zastosować tzw. wosk twardy, który nakłada się w postaci gęstej pasty lub kremu, pozostawić do wyschnięcia, po czym polerować ręcznie lub z użyciem polerek mechanicznych. Koszt wosku twardego to ok. 30-100 zł. Niestety, dla uzyskania bardzo dobrego efektu niezbędne jest posiadane urządzenia o regulowanym, zmiennym momencie obrotowym do polerowania.

Możemy też zastosować preparat do długoterminowej ochrony lakieru. Taki wosk utrzymuje się znacznie dłużej, bo ok. 1-3 miesięcy oraz skuteczniej zabezpiecza lakier z uwagi na grubszą warstwę ochronną.

Jeżeli temperatura w ciągu dnia spadnie poniżej minus 10 lub więcej stopni, to warto wstrzymać się na jakiś czas z myciem samochodu z uwagi na możliwość licznych uszkodzeń, np. uszczelek w drzwiach oraz mikrouszkodzeń lakieru (woda może podczas mycia wniknąć w odpryski i niewidoczne gołym okiem spękania lakieru, a zamarzając spowodować większe uszkodzenia).

Skuteczne zabezpieczenie

Przykładowe ceny

- Pro Rainbreaker Nano 220. To nanotechnologiczny preparat do polerowania i impregnacji szyb samochodowych. Zapewnia odprowadzanie wody, zabezpiecza szybę i chroni ją przed szybkim brudzeniem. Warstwa ochronna utrzymuje się na powierzchni szyby przez około 20 tys. km. Koszt takiego preparatu to 40-50 złotych.
- Pro Xpress Wax 165. Wosk polimerowy z zastosowaniem nanotechnologii, gotowy do użycia od razu (wystarczy nanieść na lakier i wytrzeć). Kosztuje ok. 40 złotych. Zabezpiecza lakier na
około tydzień.

- Przed nadejściem zapowiadanych dużych mrozów zalecane jest umycie auta i nawoskowanie go woskiem twardym oraz przesmarowanie uszczelek preparatami na bazie silikonów, które zabezpieczą je przed przymarzaniem do karoserii - radzi właściciel myjni Carwash.

Nie zapominajmy o kosmetyce felg aluminiowych. Polega ona na umyciu specjalnym preparatem o pH kwaśnym lub zasadowym. Należy uważać na rodzaj powłoki aluminium - czy jest ono lakierowane (preparaty kwaśne), czy polerowane lub chromowane (wtedy stosujemy preparaty zasadowe).

W przypadku felg należy regularnie usuwać takie zanieczyszczenia, jak np. asfalt oraz pył z klocków hamulcowych. Niezmyty zbyt długo brud utwardza się i trwale łączy z felgą. Nadmiar zanieczyszczeń podczas jazdy z dużą prędkością może powodować odczuwalne w samochodzie wibracje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna