Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zadbaj o układ chłodzenia

Piotr Walczak
Przy każdym przeglądzie mechanik powinien sprawdzić stan płynu chłodzącego - zaleca Jacek Szymiel, kierownik serwisu
Przy każdym przeglądzie mechanik powinien sprawdzić stan płynu chłodzącego - zaleca Jacek Szymiel, kierownik serwisu Fot. P. Walczak
Zbyt wysoka temperatura w silniku i szybko ubywający płyn chłodzący, to pierwsze sygnały, że możemy mieć problem z układem chłodzenia.

Zadaniem układu chłodzenia jest odprowadzanie ciepła, które wytwarza każdy silnik spalinowy - tłumaczy Stanisław Matys, specjalista ds. zarządzania jakością z serwisu Seata Biacomex w Białymstoku. - Jeżeli układ ten nie pracuje dobrze, może dojść do przegrzania i poważnego uszkodzenia jednostki napędowej samochodu.

Zdaniem Stanisława Matysa, kierowcy często zapominają o tym ważnym elemencie motoru, jakim jest układ chłodzenia. Niektórzy traktują go wręcz jako zupełnie bezobsługowy. Jak jednak mówią mechanicy, to błąd, bo zaniedbanie może drogo kosztować.

Płyn - zabezpiecza i chroni

Jedną z najważniejszych rzeczy, której powinniśmy poświęcić więcej uwagi, jest płyn chłodzący. Zabezpiecza on przed korozją i odkładaniem się kamienia, a przy tym oczyszcza cały układ i zapewnia jego drożność oraz odpowiednią sprawność.

- Większość producentów zaleca wymianę płynu raz na dwa lata - mówi Stanisław Matys. - Po tym czasie traci on swoje właściwości. Wymiana w serwisie kosztuje około 150 zł, wraz z odpowietrzeniem układu.

Sprawdzaj systematycznie

- Przy każdym przeglądzie mechanik powinien sprawdzić, czy płyn chłodzący nie stracił swoich właściwości - dodaje Jacek Szymiel, kierownik serwisu Seata Biacomex w Białymstoku.

Pomimo tego że układ chłodzenia jest szczelny i zamknięty, przynajmniej raz na miesiąc pamiętajmy o sprawdzeniu poziomu płynu. Nawet w autach, gdzie nie ma żadnych niepokojących sygnałów mogących świadczyć o wycieku, kontrola i dolewanie płynu są bardzo ważne.

- Z czasem go ubywa, co jest całkowicie naturalne - ocenia Stanisław Matys. - Bywa jednak, że w układzie pojawia się nieszczelność, wtedy nie należy zwlekać z wizytą u mechanika.

Pomoże tylko mechanik

Nieszczelności pojawić mogą się w wielu punktach, gdyż układ chłodzenia jest bardzo rozbudowany. Pierwszym sygnałem, że dzieje się coś niedobrego, będzie zbyt szybki ubytek płynu.

Warto również zwracać uwagę na wskaźnik temperatury silnika. Jeśli jest ona zbyt wysoka, lepiej jest nie ryzykować i oddać auto do warsztatu.
Wskazówka, która się nie podnosi, świadczy zaś o problemie z czujnikiem temperatury.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna