Krzysztof: Dwa dni temu na jednym z popularnych portali internetowych oferujących możliwość dokonania za ich pośrednictwem zakupów grupowych kupiłem kupon na zabieg masażu. Nie zdążyłem go jeszcze wykorzystać. Czy mogę taki kupon zwrócić?
Tak. W związku z tym, że umowa została zawarta na odległość, konsument ma prawo do odstąpienia od niej w ciągu 14 dni.
Mariola: Kto w przypadku zakupów grupowych odpowiada za nienależyte wykonanie umowy - serwis zakupów grupowych czy firma, która się w nim ogłasza?
Należy pamiętać, że serwisy zakupów grupowych określają prowadzoną przez siebie działalność jako polegającą na prezentowaniu ofert sprzedawców oraz możliwości uzyskania kuponów, które upoważniają do nabycia danego produktu u konkretnego sprzedawcy. Z tego względu przedmiotem umowy zawieranej pomiędzy konsumentem a serwisem zakupów grupowych jest wyłącznie uzyskanie kuponu, rozumianego jako specyficzny środek płatniczy, za pomocą którego konsument „płaci” za towar lub usługę u sprzedawcy. Dopiero umowa z przedsiębiorcą świadczącym usługi lub sprzedającym towary ma za przedmiot nabycie tych właśnie produktów.
Taki podział ma również swoje konsekwencje w zakresie odpowiedzialności - produkt określony w ofercie zamieszczonej na portalu zakupów grupowych dostarcza konsumentowi jego sprzedawca w swoim imieniu i na własny rachunek (a nie przedsiębiorca prowadzący serwis zakupów grupowych), a więc to on jest odpowiedzialny w przypadku nienależytego wykonania zobowiązania. Serwis zakupów grupowych działa jako pośrednik pomiędzy konsumentem a sprzedawcą. Odpowiada zatem za należyte funkcjonowanie serwisu, w szczególności wygenerowanie i przesłanie kuponu. Ponosi również odpowiedzialność za prawidłowość opisu oferty zamieszczonej w serwisie zakupów grupowych (jego zgodność ze stanem rzeczywistym).
Radosław: Ostatnio kupiłem kupon na jazdy doszkalające do egzaminu na prawo jazdy. Okazało się jednak, że nie mogę go wykorzystać w dogodnych dla mnie terminach. Czy w takim przypadku mam prawo reklamować, bądź zwrócić kupon?
Co do zasady brak możliwości wykorzystania kuponu w preferowanym przez konsumenta terminie nie stanowi podstawy do złożenia reklamacji lub dokonania zwrotu kuponu. Jeżeli jednak konsument zostanie wprowadzony w błąd opisem oferty niezgodnym z rzeczywistym stanem rzeczy (np. w ofercie zakupów grupowych wskazano, że dotyczy ona jazd doszkalających we wszystkich możliwych terminach, podczas gdy w rzeczywistości promocyjna oferta dotyczy tylko godzin przedpołudniowych), konsument powinien kierować swoje roszczenia do portalu zakupów grupowych.
Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?