Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakupy grupowe - jak robić je najlepiej?

(d)
Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku
Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku Archiwum
W środę gościliśmy Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku. Odpowiadał na wiele pytań naszych Czytelników.

Krzysztof: Dwa dni temu na jednym z popularnych portali internetowych oferujących możliwość dokonania za ich pośrednictwem zakupów grupowych kupiłem kupon na zabieg masażu. Nie zdążyłem go jeszcze wykorzystać. Czy mogę taki kupon zwrócić?

Tak. W związku z tym, że umowa została zawarta na odległość, konsument ma prawo do odstąpienia od niej w ciągu 14 dni.

Mariola: Kto w przypadku zakupów grupowych odpowiada za nienależyte wykonanie umowy - serwis zakupów grupowych czy firma, która się w nim ogłasza?

Należy pamiętać, że serwisy zakupów grupowych określają prowadzoną przez siebie działalność jako polegającą na prezentowaniu ofert sprzedawców oraz możliwości uzyskania kuponów, które upoważniają do nabycia danego produktu u konkretnego sprzedawcy. Z tego względu przedmiotem umowy zawieranej pomiędzy konsumentem a serwisem zakupów grupowych jest wyłącznie uzyskanie kuponu, rozumianego jako specyficzny środek płatniczy, za pomocą którego konsument „płaci” za towar lub usługę u sprzedawcy. Dopiero umowa z przedsiębiorcą świadczącym usługi lub sprzedającym towary ma za przedmiot nabycie tych właśnie produktów.

Taki podział ma również swoje konsekwencje w zakresie odpowiedzialności - produkt określony w ofercie zamieszczonej na portalu zakupów grupowych dostarcza konsumentowi jego sprzedawca w swoim imieniu i na własny rachunek (a nie przedsiębiorca prowadzący serwis zakupów grupowych), a więc to on jest odpowiedzialny w przypadku nienależytego wykonania zobowiązania. Serwis zakupów grupowych działa jako pośrednik pomiędzy konsumentem a sprzedawcą. Odpowiada zatem za należyte funkcjonowanie serwisu, w szczególności wygenerowanie i przesłanie kuponu. Ponosi również odpowiedzialność za prawidłowość opisu oferty zamieszczonej w serwisie zakupów grupowych (jego zgodność ze stanem rzeczywistym).

Radosław: Ostatnio kupiłem kupon na jazdy doszkalające do egzaminu na prawo jazdy. Okazało się jednak, że nie mogę go wykorzystać w dogodnych dla mnie terminach. Czy w takim przypadku mam prawo reklamować, bądź zwrócić kupon?

Co do zasady brak możliwości wykorzystania kuponu w preferowanym przez konsumenta terminie nie stanowi podstawy do złożenia reklamacji lub dokonania zwrotu kuponu. Jeżeli jednak konsument zostanie wprowadzony w błąd opisem oferty niezgodnym z rzeczywistym stanem rzeczy (np. w ofercie zakupów grupowych wskazano, że dotyczy ona jazd doszkalających we wszystkich możliwych terminach, podczas gdy w rzeczywistości promocyjna oferta dotyczy tylko godzin przedpołudniowych), konsument powinien kierować swoje roszczenia do portalu zakupów grupowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna