Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zakupy przez internet lub stacjonarnie. Prawo do reklamacji masz zawsze

KA
pixabay
Gwarancja, rękojmia, zwrot. Czy wiesz co możesz zrobić, jeżeli towar, który kupiłeś okazał się wadliwy, nie odpowiada Twoim potrzebom lub po przyniesieniu do domu, przestał Ci się podobać?

Jeżeli kupiłeś towar, który już od początku nie działa jak należy lub w zepsół się w trakcie użytkowania, nie musisz martwić się o utratę pieniędzy. Na straży Twoich praw stoją dwie instytucje. Pierwszą z nich jest gwarancja, a drugą – rękojmia.

Gwarancja jest umowną odpowiedzialnością wynikającą z umowy. Jest to odpowiedzialność gwaranta, a rękojmia to odpowiedzialność, która wynika z przepisów prawa. Z gwarancji możemy skorzystać pod warunkiem, że została wydana karta gwarancyjna. Rękojmia natomiast obowiązuje zawsze. Dlatego ważne jest, aby świadomie dokonać wyboru dochodzenia swoich praw.

Zwrot pieniędzy lub wymiana towaru
Jeśli zamierzamy zawalczyć o swoje prawa z tytułu rękojmi, możemy zażądać od sprzedawcy zwrotu ceny, składając już pierwszą reklamację. Nie oznacza to oczywiście, że odrazu odzyskamy swoje pieniądze, gdyż sprzedawca może zaproponować nam naprawę towaru lub jego wymianę.
Jeżeli rzecz, którą już reklamowaliśmy zepsuje się ponownie i znowu zdecydujemy się na dochodzenie swoich praw z tytułu rękojmi, będziemy mogli zażądać zwrotu pieniędzy. Tym razem je otrzymamy.
Kiedy zdecydujemy, że reklamację będziemy składać drogą gwarancji, najpierw powinniśmy przyjrzeć się treści karty gwarancyjnej. Jeżeli będzie w nej zapisane, że możemy zażądać zwrotu ceny dopiero przy którejś z kolei reklamacji, to tak będzie. Jeśli zapis będzie wskazywał, że możemy żądać wyłącznie naprawy reklamowanego towaru, oznacza to, że nie będziemy mogli ubiegać się o obniżkę ceny ani o wymianę na nowy.

Zakupy podczas promocji
Kupienie towaru po obniżonej, promocyjnej cenie nie powoduje utraty naszych praw do reklamacji. Bez znaczenia czy kupiliśmy go w sklepie stacjonarnym czy internetowym. Jeżeli towar jest nowy to na złożenie reklamacji mamy dwa lata (od momentu jego wydania).
Jednak inaczej jest w przypadku zwrotu towaru niewadliwego. To czy uda nam się go zwrócić zależy od dobrej woli sprzedawcy. Najczęściej informację o tym można znaleźć w regulaminie sklepu. Jeżeli możemy dokonać zwrotu, towar musi być w nienaruszonym stanie, a podczas oddawania go, musimy pokazać dowód zakupu – paragon lub fakturę. Jeżeli go zgubiliśmy, możemy posiłkować się:
- potwierdzeniem płatności
- wyciągiem bankowym
- wiadomością mailową
- relacją świadków

Oczywiście sprzedawca nie musi zwrócić nam pieniędzy. Zamiast tego może zaproponować inny towar albo rozwiązanie, takie jak np. karta podarunkowa.

Nieco inaczej jest w przypadku zakupów przez internet. Kupując, zawieramy umowę na odległość, więc możemy odstąpić od niej w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru. Jeżeli zdecydujemy się na jego odesłanie, najskuteczniej będzie gdy napiszemy oświadczenie o odstąpieniu od umowy i wyślemy je listem poleconym lub elektronicznym do sprzedawcy. W piśmie należy podać informację o odstąpieniu od umowy sprzedaży towaru oraz o tym, czego od niego oczekujemy. Następnie, odrębną przesyłką trzeba odesłać towar.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna