dr. Jacek Męcina specjalista z zakresu prawa pracy
Elastyczne formy zatrudnienia dotyczą przede wszystkim tzw. nietypowych stosunków pracy. Chodzi tu o pracę niestałą, często wykonywaną poza siedzibą firmy i w niepełnym wymiarze czasu, o ograniczonym prawie do świadczeń pracowniczo-socjalnych (urlopy, szkolenia, ubezpieczenia społeczne itp.) lub zupełnym ich braku. Formami tymi zainteresowane są takie grupy społeczne, jak osoby uczące się i studiujące, emeryci, renciści, osoby o słabym stanie zdrowia, osoby które mają małe szanse na znalezienie stałego zatrudnienia oraz wychowujące dzieci i poszukujące dodatkowych źródeł dochodów.
Zatrudnienie w krajach Unii Europejskiej wzrasta głównie dzięki tzw. elastycznym pracownikom. O korzyściach z takich właśnie form zatrudnianie rozmawiali wczoraj na specjalnym spotkaniu w Białymstoku pracodawcy, przedstawiciele urzędów pracy i specjaliści.
- Jak ważna jest taka praca, gdy ma się rodzinę, przekonałem się osobiście - mówił Paweł Bochniarz, prezes konsultingowej IDEA! Managment Consulting. - Dobrze wiem, jak potrzebna jest świadomość pracodawców na temat takich sposobów zatrudniania. Szkolenia, które przeprowadzamy w ramach programu Adaptus.pl, mają rozwiać wątpliwości pracodawców i pokazać, ile mogą zyskać.
Niestandardowe praca
Rodzajów elastycznych form pracy jest kilka: praca na czas określony, na zlecenie, w niepełnym wymierzę pracy, czy na zastępstwo. Wśród nich również jest praca tymczasowa, na wezwanie, telepraca, wypożyczenie pracowników oraz samozatrudnienie itp.
- Telepraca jest nowoczesną formą pracy poza siedzibą przedsiębiorstwa - tłumaczyła Marta Goroszkiewicz, konsultantka z IDEA MC. - To każdy rodzaj pracy umysłowej, jaką wykonuje pracownik poza tradycyjnym miejscem pracy, a której efekty przesyłane są za pomocą nowoczesnych technologii i narzędzi teleinformatycznych.
Jedynym ograniczeniem jest wciąż słaby dostęp do nowoczesnych technik telekomunikacyjnych i komputerowych, szczególnie w małych i średnich miastach.
- Pracodawcy maja obawy przed zatrudnieniem na stanowisku telepracownika - mówiła Goroszkiewicz. - Wielu z nich ma obawy wynikające z nieznajomości takiej formy zatrudnienia. Dlatego przeprowadzamy dla nich cykl szkoleń, które mają je przybliżyć. I już dziś wiemy, że przyniosło to już efekty i powstają nowe stanowiska pracy.
Za i przeciw
Korzyści z elastycznego zatrudnienia jest wiele. Szef może łatwo wymienić pracowników lub zmniejszyć zatrudnienie bez ponoszenia kosztów, ale i jednocześnie łatwo zatrudnić nowych pracowników. Firma dzięki temu może łatwiej pozyskać na przykład drogich ekspertów.
Jednak istnieją też problemy z tego typu zatrudnieniem. Pracownicy odczuwają brak stabilizacji i mogą być nierówno traktowani. Efektem może być też brak identyfikacji z firma i możliwość napięć pomiędzy stałym zespołem a wynajętymi ekspertami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?