Zdzierstwo! Rekordowe opłaty za parkowanie w centrum

Helena Wysocka [email protected]
Udostępnij:
Będziemy płacić za parkingi! Opłaty mają wejść w życie na początku przyszłego roku.

- To zły pomysł, aby wyciągać od ludzi pieniądze - uważa radny Józef Kimera.- I tak ledwo wiążą koniec z końcem.

Kimera dodaje, że miasto powinno najpierw zbudować parkingi, na których można byłoby pozostawić auto za darmo, a później wprowadzać strefy płatnego parkowania.

- Mieszkańcom trzeba dać wybór, a nie drenować ich kieszenie - mówi.

Opozycja: Chcą łatać dziury.

Pomysł wprowadzenia strefy płatnego parkowania w centrum miasta pojawił się dwa lata temu. Projekt trafił do szuflady, bo władze postanowiły najpierw zbudować nowe place postojowe, a później wprowadzać opłaty. Od tego czasu powstał tylko jeden niewielki parking. Dlaczego więc samorząd wraca do strefy płatnego parkowania? Opozycyjni radni przypuszczają, że w ten sposób chce załatać dziury w miejskiej kasie.

- To nieprawda - zaprzecza Jarosław Filipowicz, rzecznik prasowy ratusza. - Trudno w tej chwili oceniać zysk, ale nie sądzę, aby były to znaczące kwoty. Chcemy powierzyć prowadzenie strefy zewnętrznej firmie, która zainwestuje w zakup parko-matów. Będzie zarządzać strefą przez pewien, określony w umowie czas i na rzecz miasta odprowadzać ustalony procent zysku.

Jaka to firma i jaki procent, nie wiadomo. Filipowicz dodaje, że o tym zdecydują wyniki przetargu, który przypuszczalnie zostanie ogłoszony jeszcze w tym roku.

Ma być drożej nawet niż w znacznie większym Białymstoku!

Strefa ma obejmować parkingi znajdujące się przy ulicy Kościuszki, począwszy od Wigierskiej po Dwernickiego oraz miejsca postojowe przy Mickiewicza, Hamerszmita i Placu Piłsudskiego.
- Chcemy odblokować parkingi i, zgodnie z sugestią specjalistów, udrożnić ruch w centrum - dodaje rzecznik.

Władze miasta przygotowały propozycje stawek, które trafiły już do radnych. Jeśli projekt wejdzie w życie, to za pół godziny postoju kierowcy będą musieli zapłacić złotówkę. To więcej niż w Łomży, gdzie złotówkę kosztuje 40-minutowy postój i w Białymstoku. W tym ostatnim przypadku za parkowanie przez pół godziny kierowcy płacą tylko 60 gr.

Projekt stawek przewiduje też, że za postój do 1,5 godz. kierowcy będą płacili 1,50 zł, a za każdą kolejną godzinę - 2 zł. Miesięczny abonament ma kosztować 80 zł, a karta uprawniająca do parkowania przez pół roku - 250 zł.

Właściciele pojazdów mieszkający przy strefie płatnego parkowania mogą liczyć na zniżkę. Projekt zakłada, że będą płacili 150 zł za rok. Natomiast ci, którzy zechcą zarezerwować sobie stałe miejsce postoju w strefie, muszą liczyć się z wydatkiem 2500 zł za pół roku i 4600 zł za rok.

- To są tylko propozycje - zastrzega Andrzej Chuchnowski, przewodniczący rady miasta. - Trafiły one do radnych, ponieważ chcemy znać ich opinie. Myślę, że sprawą zajmiemy się podczas listopadowej sesji rady miasta.

Pomysł wprowadzenia opłat za parkingi nie podoba się suwalczanom.
- Drożeje prąd, ciepło, benzyna, żywność - wylicza Bożena Rutkowska, mieszkanka miasta. - Skąd na to wszystko wziąć pieniądze, skoro nie ma pracy!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

s
sondor
Proponuję wprowadzić jeszcze opłatę dla pieszych przechodzących ul.Kościuszki-centrum i tak:
na odcinku od Waryńskiego do Chłodnej przy parku/więcej świerzego powietrza/ - 4 zł i
na tym samym odcinku tylko po przeciwległej stronie - 2 zł.
Centrum miasta naprawdę się odkorkuję - będzie luzu, że aż hej!
Miasto potrzebuje pieniędzy? - najlepiej na nie zapracować a nie bawić się w Robin Hooda kosztem suwalczan.
d
danio
kpina w trójmieście płacę 0,50 zl za pół godziny złodzieje
J
Jerzy
" ....i na rzecz miasta odprowadzać ustalony procent zysku".
Podpowiedź dla firmy zarządzającej wystarczy nie generować zysku i miasto nie dostanie nic.
Np baaaaaaaardzo duże pensje , takie żeby koszty były wysokie i nie było zysku.
p
powaguspisz
Tak po krótce powiem, WSPŁCZÓJE mieszkańcom Olsztyna tam 1zł za parkowanie w strefie !!!! to jakaś pomyłka ludzie obudzcie się macie tragiczne drogi T R A G I CZ N E !!! to u nas 1zł będzie ale chociasz jest za co bo w końcu część tych pieniędzy idzie na inwestycje ale tam jest koszmar !!!
z
zygfryd
No i super, jeszcze powiedzą że to się nam opłaca. Tak jak z przedszkolami, z wyliczeń wynika że płacimy mniej niż w poprzednim roku. A że dzieci krócej siedzą w przedszkolu to inna inszość. Nowych parkingów brak. Efekt będzie taki, że płacić nikt nie będzie, będą za to stawiać samochody na Noniewicza. No bo tam jest luz ALe pod ratuszem będzie pusto.
G
Gość
Znów od rana aj waj ,giewałd ,przecież wadza kiszki stolcowej palącej maychę jest fajna ? by się "bawić" trzeba płacić.

Od 1 stycznia 2012 roku cena diesla może wzrosnąć nawet o 20 groszy i przebić cenę benzyny 95. To rezultat dyrektywy Unii Europejskiej, zgodnie z którą kończą się okresy przejściowe ze stosowaniem podatku akcyzowego na olej napędowy- pisze „Dziennik Zachodni”.

Poziom opodatkowania wzrośnie z 302 euro do 330 za 1000 litrów paliwa, czyli do poziomu obowiązującego w całej Unii.

Nie ma też żadnych przesłanek, że cena gazu płynnego spadnie. Właściciele aut przerobionych na zasilanie gazem płynnym już teraz muszą płacić 2,80 zł za litr. To najwyższa cena od wielu miesięcy – alarmuje dziennik.

Z powodu wyższej stawki podatku VAT oraz likwidacji ulg w akcyzie od biokomponentów dodawanych do paliw ceny już wzrosły o ok. 20 gr na litrze.
c
cwany
Przecież widać wyraźnie że chodzi o abonamenty i korzyści a to są już poważne kwoty które podobne do tych jakie się płaci u operatorów TV czy komórki i internet. Kwota jakiej żądają to też pół zbiornika zatankowania auta benzyną lub pełny bak gazu. Można tak bez końca wymieniać, chcą ludzi wydoić gwałtem a ceny są ustalane w celach dochodowych i kontrolnych a nie żeby miało to ułatwić życie. Chodzi też o kary za nieopłacone parkowanie, jednym słowem jeździć się przestaje opłacać a parkować nie będzie gdzie, wielu po prostu zrezygnuje z takiego środka by nie być ograbianym przez rządową mafię która chce by tylko elity się szarogęsiły po ulicach i robiła bezpiecznie i bez skrępowania drogie zakupy.
P
Paweł
A mam pytanie, czy radni też będą płacić za parkingi? Czy tylko "PLEPS", który ich wybiera?
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie