Chodzi o odcinek od Sokółki do węzła Dobrzyniewo (w gm. Dobrzyniewo Dużego). To tzw. wariant 5, prowadzący „eskę” po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 19 na odcinku Sokółka - obwodnica Wasilkowa. Ta ostatnia zgodnie z planami drogowców ma zostać rozbudowana do parametrów drogi ekspresowej.
Dzięki takiemu przebiegowi S19 powstanie bliska, północna obwodnica Białegostoku, która przejmie ruch tranzytowy z i do przejścia granicznego w Kuźnicy oraz ruch z DK8 na kierunku do i z Augustowa, wyprowadzając go na drogę ekspresową S8 na węźle Białystok Zachód.
Trasa Sokółka-węzeł Dobrzyniewo to najmniej zaawansowany odcinek podlaskiej części S19. Przez lata politycy nie mogli zdecydować się, którędy ma poprowadzić przyszła droga ekspresowa. Przez długi czas obowiązywał forsowany przez rząd PO-PSL wariant tzw. dużej obwodnicy Białegostoku, czyli trasa Dobrzyniewo Duże-Knyszyn-Korycin- Sokółka. Omijał on Puszczę Knyszyńską. Z kolei politycy PIS optowali za wariantem po starodrożu dk 19. I na niego białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad wysłał 9.03.2020 roku wniosek do RDOŚ o wydanie decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych inwestycji.
Po ponad półtora roku RDOŚ dała w końcu zielone światło dla inwestycji. I postawiła wysoko poprzeczkę drogowcom. Bo inwestycja częściowo przebiega przez obszar Puszczy Knyszyńskiej i przez tereny specjalnej ochrony ptaków „Puszcza Knyszyńska” oraz specjalny obszar ochrony siedlisk „Ostoja Knyszyńska” zaliczanych do Natury 2000.
Standardowa ochrona przyrody…
Zgodnie z wydaną DŚU, w celu ograniczenia negatywnego oddziaływania inwestycji na klimat akustyczny, wykonane zostaną ekrany akustyczne o łącznej długości około 4 km. Mieszczą się w tym także ekrany akustyczne na obwodnicy Wasilkowa zapewniające bezpieczeństwo chronionych siedlisk ptaków. Dodatkowo wybudowane zostaną ekrany osłonowe w dolinie rzeki Sokołdy, w celu minimalizowania ryzyka kolizji ptaków i nietoperzy z pojazdami poruszającymi się po drodze.
Z kolei dla zapewnienia właściwych warunków migracji zwierząt zostaną wybudowane 34 przejścia, w tym 20 przejść dla zwierząt dużych i średnich oraz 14 dla zwierząt małych i płazów.
… i niestandardowe rozwiązania na rzecz środowiska
Decyzja środowiskowa nakłada też na GDDKiA obowiązek wykonania nasadzenia drzew o łącznej powierzchni blisko 20 ha, co stanowi kompensację za wycinkę drzew.
Powstaną też:
- czatownie i platformy lęgowe dla orlika krzykliwego w dolinie rzek: Sokołda, Kamionka i Bartoszycha,
- budki dla ptaków i nietoperzy (kilkaset sztuk), jako kompensacje wycinki drzew dziuplastych,
- konstrukcje dla nietoperzy w przejściach dolnych dla zwierząt – stanowiące miejsca schronienia dla tych ssaków,
- siedliska zastępcze dla trzmieli i zapylaczy z łąkami kwietnymi (40 miejsc),
- zbiorniki kompensacyjne dla płazów.
Parametry techniczne drogi
Decyzja środowiskowa została wydana na odcinek drogi ekspresowej o długości około 44 km, przy następujących parametrach:
- obciążenie nawierzchni - 11,5 t/oś
- przekrój poprzeczny - 2 x 2
- szerokość pasa ruchu - 3,50 m
- szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m
- szerokość pobocza - min. 0,75 m
- szerokość pasa dzielącego -– 5 m (wraz z opaskami)
Zgodnie z planem odcinek S19 Sokółka - Dobrzyniewo ma zostać zrealizowany w latach 2025-2027. Po wykonaniu i odebraniu w 2022 r. opracowań geologiczno-inżynierskich oraz podziale na mniejsze odcinki realizacyjne, ogłoszenie pierwszych przetargów na wyłonienie wykonawcy w systemie Projektuj i buduj planowane jest na rok 2023.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?