MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Zimno? Załóż sweter, zamiast robić w domu saunę. Zachęca do tego akcja społeczna. Powodem nie tylko rachunki, ale też troska o środowisko

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Co sweter ma wspólnego z oszczędzaniem i walką o lepszą jakość powietrza? Z jednej strony niewiele, ale jednocześnie podkreśla, że każdy z nas może mieć wpływ na to, że środowisko będzie zdrowsze.
Co sweter ma wspólnego z oszczędzaniem i walką o lepszą jakość powietrza? Z jednej strony niewiele, ale jednocześnie podkreśla, że każdy z nas może mieć wpływ na to, że środowisko będzie zdrowsze. Unsplash.com
Zanieczyszczenie powietrza jest jednym z największych zagrożeń środowiskowych dla zdrowia w Europie – tak wynika z raportu Europejskiej Agencji Środowiskowej. Ceny energii idą w górę, inflacja szaleje, a kryzys klimatyczny jest tematem aktualnym, o którym mówi się coraz więcej i coraz głośniej. Jak w takim świecie żyć bardziej oszczędnie, zdrowo i z troską o przyszłość planety? Pomóc rozwiązać ten problem ma nowa akcja społeczna.

Spis treści

Niedawno ruszyła nietypowa akcja społeczna #nietrujSWETRUJ, która ma pokazać, że zmiany mogą nastąpić tu i teraz, a proste działania mają wielką moc. Sprawdzamy, o co chodzi. Czy wystarczy założyć sweter, żeby ocalić świat?

Wysokie ceny i zagrożenia klimatyczne to już codzienność

Wzrost cen prądu stanowi wyzwanie nie tylko dla przedsiębiorstw, ale również gospodarstw domowych. Wciąż, w sezonie zimowym w wielu domach energii dostarczają piece węglowe lub palenie śmieci. A to, jak wiadomo, wpływa negatywnie na klimat.

Europejska Agencja Środowiskowa podaje, że zanieczyszczenie powietrza jest jednym z największych zagrożeń środowiskowych dla zdrowia w Europie. Zjawiska te są ze sobą ściśle powiązane, ponieważ zużywając prąd, zwiększa się emisja dwutlenku węgla.

Jak zauważają organizatorzy akcji społecznej #nietrujSWETRUJ, nie tylko decyzje światowych rządów i dużych korporacji mogą coś zmienić, bowiem według danych Polskiego Instytutu Ekonomicznego, 70 proc. ciepła pochodzi z prywatnych instalacji, dlatego każde działanie ma sens, by zadbać o portfel i środowisko.

Celem nowej akcji społecznej jest pokazanie, że szukając oszczędności, warto pomyśleć o nietypowych i prostych sposobach, oraz zachęcanie do kształtowania dobrych dla planety nawyków. Jak zauważają organizatorzy akcji, trudna sytuacja gospodarcza i energetyczna może być momentem na refleksję i zmianę postaw.

– Postanowiliśmy ruszyć z akcją, aby z szerokim gronem influencerów, influencerek, ekspertów i ekspertek zachęcić wszystkich, którzy zmagają się z kryzysem energetycznym, do wzięcia sprawy w swoje ręce i prostymi działaniami z głową wpłynąć na cięcie kosztów domowych – mówi Wojciech Mróz, członek zarządu i organizator akcji Fundacji Ashoka.

Czasem wystarczy zmienić nawyki i nie muszą to być wielkie rzeczy. – W przypadku wyższych cen energii można przykręcić kaloryfer nawet o stopień i cieplej się ubrać. Postanowiliśmy ruszyć z akcją, aby pokazać, że lepszą rzeczywistość możemy stworzyć wtedy, kiedy będziemy mieli poczucie sprawczości, w tych mniejszych i tych większych rzeczach oraz wyzwaniach życiowych, a także, gdy będziemy współpracować ze sobą – dodaje Mróz.

Z myślą o dziś i jutrze

Eksperci ds. energetyki podkreślają, że proste rozwiązania mogą mieć pozytywne zastosowanie, a długoterminowo warto pomyśleć o odnawialnych źródłach energii. Jak zauważa Michał Smoleń z Fundacji Instrat zajmującej się doradztwem w zakresie polityk publicznych, ogrzewanie powietrza i wody w polskich domach pochłania dużo więcej energii niż praca urządzeń elektrycznych.

– Około trzech milionów rodzin dalej ogrzewa się węglem. Jego spalanie w domowych piecach jest szkodliwe dla klimatu, a także powoduje choroby. Z powodu smogu umiera nawet 50 tys. osób rocznie – podkreśla Smoleń.

Ekspert dodaje, że nowsze domowe piece węglowe oraz piece gazowe, a także elektrociepłownie zasilające miejskie systemy ciepłownicze, są mniej szkodliwe dla ludzkich płuc, jednak one także emitują dwutlenek węgla, odpowiadający za zmiany klimatu.

– Sprowadzany gaz i węgiel są drogie. Zapłacimy za to w rachunkach i podatkach. Samo zamrożenie cen gazu dla polskich rodzin, szkół czy szpitali ma kosztować budżet państwa ok. 30 mld złotych, czyli ok. 800 złotych na mieszkańca kraju. W innych krajach UE już od wiosny zaleca się m.in. oszczędności na klimatyzacji i ogrzewaniu. W dłuższej perspektywie Polska potrzebuje inwestować w nowoczesne, ocieplone budynki, które tracą znacznie mniej ciepła – tłumaczy Michał Smoleń.

Ekspert dodaje, że wsparcie finansowe na takie remonty będzie już wkrótce udzielane w ramach programu Czyste Powietrze. Zielone technologie będą też wypierać węgiel i gaz jako źródła ciepła miejskiego, które trafia do kaloryferów.

Joanna Flisowska, ekspertka ds. polityki energetycznej i klimatycznej z Instytutu Reform zapewnia, że inicjatywy takie jak #nietrujSWETRUJ uświadamiają, jak istotne jest niemarnowanie i oszczędzanie energii.

– Założenie cieplejszego swetra zimą nie jest wysiłkiem, a może pomóc obniżyć koszty ogrzewania i tym samym zmniejszyć nasze zużycie energii. Jednak takie coroczne swetrowanie z rodziną i znajomymi nie rozwiąże problemu. Niestety trwający kryzys energetyczny prawdopodobnie nie skończy się na obecnej zimie. Dlatego musimy już teraz myśleć o kolejnych latach i inwestować w długofalowe rozwiązania takie jak odnawialne źródła energii czy wiatraki na lądzie – mówi Flisowska.

Czasami wystarczą proste rozwiązania

Trafność „swetrowego” rozwiązania została potwierdzona m.in. w nieco innych warunkach klimatycznych. Z powodu wysokich temperatur w Japonii konieczne jest ochładzanie m.in. pomieszczeń biurowych, co generuje jednak duże zużycia energii. Właśnie dlatego w 2005 r. rozpoczęła się kampania społeczna Cool Biz, która zachęcała do zmienienia dress code’u w miejscu pracy.

Celem akcji było uświadamianie przedsiębiorców i pracowników o wpływie służbowych ubrań na zwiększanie kosztów klimatyzacji. Pomysłodawcy zdecydowali, że klimatyzacja w biurach będzie ustawiana na 28 stopni C – temperatura była zbliżona do tej na zewnątrz, a pracownicy nie musieli nakładać krawatów, koszul z długimi rękawami, a nawet krytego obuwia. W ten sposób klimatyzacja nie musiała działać z pełną mocą i zmniejszyła się emisja CO2.

Wyniki eksperymentu okazały się zaskakujące. Tylko w pierwszym roku kampanii zatrzymano przedostanie się do atmosfery 460 tys. ton dwutlenku węgla, czyli równowartość energii zużywanej przez milion gospodarstw domowych przez miesiąc.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak kupić dobry miód? 7 kroków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna