Złoty klucz do dobrego snu

dr Marcin Florkowski, psycholog [email protected]
Każdy człowiek w nocy ma marzenia senne, a dzięki nim, między innymi, mózg się uczy - przyswaja i utrwala w pamięci te informacje, które zebrał w ciągu dnia
Każdy człowiek w nocy ma marzenia senne, a dzięki nim, między innymi, mózg się uczy - przyswaja i utrwala w pamięci te informacje, które zebrał w ciągu dnia Fot. Mwmedia
Udostępnij:
Psycholog radzi. Wielu ludzi pragnie, aby ktoś ich zahipnotyzował, jednocześnie wątpią czy w ogóle ktoś mógłby ich wprowadzić w stan transu hipnotycznego. Tymczasem psychologowie wiedzą, że stany lekkiego transu ludzie przeżywają codziennie.

Bezsenność - insomnia nęka ok. 15% dorosłych Europejczyków. Jeśli Czytelnicy nie różnią się od większości Polaków, to przynajmniej co dziesiąta osoba, czytająca ten artykuł nie może w nocy spać.

Zdrowy, głęboki sen jest czymś nieodzownym do odpowiedniego funkcjonowania. Bezsenność to nie tylko mordęga. Może również być niezdrowa.

Sen jest lekarzem

- Gdy jest się chorym, podnosi się potrzeba snu. Ludzie chorzy śpią więcej niż zdrowi.

Jednak okazuje się, że spokojne leżenie w łóżku daje organizmowi prawie taki sam relaks jak sen! Badania pokazały także, że większość ludzi, którzy są przekonani, że nie przespali w ciągu nocy ani jednej minuty - w rzeczywistości przesypia przynajmniej kilka godzin, a znaczną część nocy przebywa w relaksującym stanie snopodobnym. Oznacza to, że podczas bezsennych nocy męczy nas nie tyle brak snu, co oczekiwanie na zaśnięcie.

To tak jak z hipnozą

- Wielu ludzi pragnie, aby ktoś ich zahipnotyzował, jednocześnie wątpią czy w ogóle ktoś mógłby ich wprowadzić w stan transu hipnotycznego. Tymczasem psychologowie wiedzą, że stany lekkiego transu ludzie przeżywają codziennie, zupełnie nie zdając sobie z tego sprawy. Wpadanie w lekki trans hipnotyczny jest na przykład jednym z powodów zbyt dużej ilości czasu spędzanego przed telewizorem.

Jeśli bezsenność nie jest objawem ubocznym przyjmowania niektórych leków albo choroby (insomnia jest m.in. objawem chorób serca, depresji, uczuleń i trudności w oddychaniu) to można sobie z nią radzić, oddziałując bezpośrednio na sposoby w jakich się śpi.

Jak pomóc sobie w zasypianiu?

Śpi się lepiej, gdy tryb życia jest uregulowany - gdy wstaje się regularnie i układa do odpoczynku o stałej porze, wieczorem. Należy zachować stały cykl dnia.
Całkowita cisza może niepokoić. Bardziej usypiają monotonne dźwięki - dlatego warto np. mieć w domu taktometr, nastawiony na powolne tykanie, i uruchamiać go w nocy, gdy nie możemy zasnąć.

Należy jak najwcześniej wstawać.

Nie powinno się spać w dzień, nawet jeśli jest się koszmarnie zmęczonym.
Kawy i papierosów lepiej używać w pierwszej połowie dnia.

Lepiej nie przeprowadzać ważnych rozmów wieczorem i odłożyć je na przedpołudnie.

Jeśli to tylko możliwe - należy unikać leków nasennych, ponieważ działają bardziej jak narkoza niż jak prawdziwy, fizjologiczny usypiacz, którym jest np. seks. Dobrze jest przypomnieć sobie gdzie ostatnio mocno spaliśmy i jakimi czynnikami było to spowodowane (np. zmęczeniem fizycznym czy brakiem stresu, dotlenieniem, seksem?).

Wąż, który połyka własny ogon

Odkryto kilka interesujących rzeczy związanych ze snem - otóż okazuje się, że każdy człowiek w nocy ma marzenia senne (choć nie każdy je pamięta), a dzięki nim, między innymi, mózg się uczy - przyswaja i utrwala w pamięci te informacje, które zebrał w ciągu dnia.

Np. August Kekule - wybitny niemiecki chemik, który odkrył, że atomy węgla są czterowartościowe opowiadał, jak głowił się nad budową cząsteczki benzenu - nie mógł bowiem zrozumieć przestrzennej struktury tego związku chemicznego. Spędził kilka dni na rozmyślaniach, ale żaden pomysł nie był dobry. Wreszcie w nocy przyśnił mu się wąż, który połyka własny ogon. Gdy się obudził doznał olśnienia - zrozumiał, że atomy węgla w benzenie tworzą zamknięty łańcuch.

Mamy tu do czynienia z doskonałym przykładem tego, że nasz mózg stara się rozwiązać różne problemy nawet wtedy, gdy nie zdajemy sobie z tego sprawy.

Dlatego, gdy czegoś intensywnie się uczymy, warto pozwalać sobie na przerwy, a nawet krótkie drzemki w trakcie nauki - wtedy nasz mózg uporządkuje, w zrozumiały dla siebie sposób, nową wiedzę.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie