Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Zmiana dostawcy i taryfy

d
Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku
Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku Archiwum
W środę gościliśmy w redakcji Jarosława Brzozowskiego, Miejskiego Rzecznika Konsumentów w Białymstoku, który odpowiadał na pytania naszych Czytelników

Marian: Czy każdy ma prawo do swobodnego wyboru dostawcy energii elektrycznej i gazu?

- Od 1 lipca 2007 r. każdy indywidualny odbiorca energii elektrycznej i gazu może zmienić dostawcę.

Kiedyś z tej możliwości korzystały duże zakłady przemysłowe, teraz jest dostępna także dla gospodarstw domowych. Oznacza to, że nie jest konieczne zawieranie umowy z dostawcą, który działa na danym terenie (posiada tam elektrownie, elektrociepłownie lub gazownie). Można skorzystać z oferty innego dostawcy, którego zakłady znajdują się na drugim krańcu Polski.

Od strony prawnej oznacza to ponadto, że mamy dwie całkowicie niezależne umowy - jedną ze sprzedawcą energii, a drugą z jej dystrybutorem. Zmiana sprzedawcy energii elektrycznej lub gazu nie powinna więc wpływać na umowę dystrybucyjną. Procedury zmiany sprzedawcy energii są cały czas upraszczane, aby więcej osób mogło bez większych problemów zmienić dostawcę.

Informacje o procedurze zmiany dostawcy powinniśmy znaleźć na stronach internetowych dystrybutorów.

Nie ma natomiast obowiązku wyboru nowego dostawcy. Jeśli tego nie uczynimy, to obsługiwać będzie nas dotychczasowy przedsiębiorca energetyczny (tzw. sprzedawca z urzędu, czyli podmiot uprawniony do świadczenia usług konsumentom, którzy nie skorzystają z prawa wyboru sprzedawcy energii).

Jan: Czy dostawca ma obowiązek powiadamiać konsumentów z odpowiednim wyprzedzeniem o planowanych zmianach taryf czy warunków dostaw?

- Tak, należy powiadomić odbiorców o planowanych zmianach. Taryfa jest częścią umowy pomiędzy odbiorcą energii a jej dostawcą, zatwierdzaną nie rzadziej niż raz na trzy lata.

Procedura zmiany taryfy określona jest m.in. w Prawie energetycznym. Z zapisów tej ustawy wynika, że nie można dowolnie zmieniać taryfy. Po zatwierdzeniu przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki jest ona ogłaszana w biuletynie URE i dopiero wtedy przedsiębiorstwo energetyczne może ją wprowadzić. Nowa taryfa nie może zacząć obowiązywać wcześniej niż przed upływem 14 dni od dnia jej publikacji i nie później niż w ciągu 45 dni.

O zmianie taryfy przedsiębiorstwo energetyczne ma obowiązek powiadomić odbiorców. Odbiorcy bowiem nie muszą się godzić na nowe warunki umowne określone w taryfie (najczęściej chodzi o podwyżki cen energii). W razie braku takiej zgody mogą oni wypowiedzieć umowę w najbliższym możliwym terminie. Dopiero kiedy tego nie zrobią, to uważa się, że są związani warunkami określonymi w nowej taryfie.

Podobna zasada obowiązuje, gdy przedsiębiorstwo energetyczne zmienia wzorzec umowy albo regulamin świadczenia usług. Wtedy także należy o tym powiadomić odbiorcę. Gdy nie zrezygnuje on z umowy w najbliższym możliwym terminie wypowiedzenia, to przyjmuje się, że zaakceptował zmiany.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna