Zmiana pokoleniowa w polskich firmach rodzinnych. To wyzwanie czy szansa dla przedsiębiorców?

OPRAC.:
Justyna Madan
Justyna Madan
Jakie są wyzwania i korzyści płynące ze zmian pokoleniowych w polskich firmach rodzinnych?
Jakie są wyzwania i korzyści płynące ze zmian pokoleniowych w polskich firmach rodzinnych? 123rf
Polskie firmy rodzinne stoją u progu znaczącej zmiany pokoleniowej. Wzrost liczby przedsiębiorców w wieku emerytalnym sygnalizuje nadchodzące przekazanie pałeczki młodszemu pokoleniu. Jakie wyzwania i możliwości niesie ta zmiana? Bank Pekao w swoim raporcie analizuje obecną sytuację i przyszłe perspektywy dla polskich firm rodzinnych.

Spis treści

Polskie firmy rodzinne to potęga gospodarki?

Polskie przedsiębiorstwa prywatne, w dużej mierze będące firmami rodzinnymi, stanowią kręgosłup gospodarki narodowej. Z raportu Banku Pekao wynika, że te firmy osiągnęły w 2023 roku rekordowe obroty na poziomie około 3,2 bln zł.

„Rodzime podmioty prywatne pod każdym względem stanowią główną siłę polskiego sektora przedsiębiorstw, przeważając nie tylko nad spółkami państwowymi, ale również obecnymi w Polsce filiami koncernów zagranicznych. W 2023 roku odpowiadały one za nieco ponad połowę łącznych przychodów firm zatrudniających co najmniej 10 pracowników. Jak się okazuje, podmioty te są też ponadprzeciętnie zyskowne, posiadając ponad 60-proc. udział w zagregowanym wyniku netto sektora przedsiębiorstw” - wskazano w raporcie.

Mimo że firmy te są głównym motorem napędowym polskiej gospodarki, ich nakłady inwestycyjne pozostają poniżej oczekiwań, co może być związane z niepewnością dotyczącą przyszłości i sukcesji.

Nadchodzi zmiana pokoleniowa

Bank Pekao zwraca uwagę na nadchodzącą zmianę pokoleniową, która może mieć znaczący wpływ na przyszłość polskich firm rodzinnych. Wzrost liczby przedsiębiorców w wieku emerytalnym jest wyraźny i nieunikniony.

„Tylko pomiędzy 2017 a 2023 rokiem zwiększyła się ona o blisko 50 tysięcy, tj. o niemal 15 proc. Szczególnie szybko rośnie grupa przedsiębiorców w wieku emerytalnym (65 i więcej lat), którzy na przestrzeni dekady w większości zaprzestaną aktywnej działalności, przekazując prowadzenie swojego biznesu przedstawicielom młodszego pokolenia, profesjonalnym zarządcom czy potencjalnym nabywcom (lub też po prostu go zamykając). W minionym roku w naszym kraju działało około 45 tysięcy takich przedsiębiorców – o ponad 10 tysięcy (tj. o 30 proc.) więcej aniżeli 6 lat wcześniej” – podaje raport.

Wyzwania i możliwości sukcesji

Sukcesja w firmach rodzinnych może być procesem trudnym i pełnym wyzwań. Z raportu wynika, że jedną z głównych barier jest brak chęci potencjalnych sukcesorów do przejęcia odpowiedzialności za zarządzanie przedsiębiorstwem.

"Jedną z najważniejszych przeszkód sukcesji w tradycyjnym wydaniu jest w ich przekonaniu rzeczywisty brak woli sukcesorów do przejęcia odpowiedzialności za zarządzanie przedsiębiorstwem. 85 proc. potencjalnych sukcesorów nie chce w przyszłości zarządzać firmą rodzinną. Jest to stanowisko zupełnie odmienne od tego prezentowanego przez nestorów, z których aż około 80 proc. chciałoby, aby ich sukcesorzy zarządzali w przyszłości rodzinnym biznesem. Z drugiej strony 60 proc. z nich uważa, że ich dzieci z różnych względów nie mają jeszcze ku temu wystarczających kompetencji” – zauważono w raporcie.

Pomimo tych wyzwań, zmiana pokoleniowa może być również okazją do wprowadzenia nowych pomysłów, technologii i strategii, które mogą odświeżyć i wzmocnić pozycję firm na rynku. Kluczem do sukcesu jest zatem przygotowanie i wsparcie potencjalnych sukcesorów, aby zapewnić płynne i skuteczne przejście.

Zmiana pokoleniowa w polskich firmach rodzinnych niesie ze sobą zarówno wyzwania, jak i możliwości. Kluczowe będzie znalezienie równowagi między zachowaniem wartości i tradycji firmy a wprowadzeniem innowacji i świeżego spojrzenia przez nowe pokolenie. Wspieranie młodych liderów, przygotowanie ich do przejęcia odpowiedzialności i budowanie mostów między pokoleniami może być decydujące dla przyszłości polskiej przedsiębiorczości rodzinnej.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego Polacy kupują ubrania z Chin?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na strefabiznesu.pl Strefa Biznesu