Zmotywowanie pracownika do pracy to największe wyzwanie dla pracodawców

OPRAC.:
Anna Bartosiewicz
Anna Bartosiewicz
Magnet Me/ Unsplash.com
Wraz z upowszechnieniem się modelu pracy zdalnej pracodawcy stanęli przed nowymi wyzwaniami. Dla co drugiej firmy najtrudniejszym przedsięwzięciem jest zmotywowanie pracowników zdalnych do pracy, a co trzeci przedsiębiorca dostrzega trudności w zarządzaniu zespołem pracującym zdalnie lub hybrydowo.

Motywowanie pracowników do pracy będzie największym wyzwaniem dla co drugiego pracodawcy. Potwierdza to 48 proc. uczestników badania Crowe, Contract Administration i TGC Corporate Lawyers. Drugim co do trudności wyzwaniem dla pracodawców jest zarządzanie zespołem pracującym zdalnie lub częściowo z domu a częściowo z biura. Wskazuje na nie 37 proc. respondentów. Co trzeci pracodawca obawia się wzrostu kosztów pracy w 2021 r. (35 proc.), trudności w rekrutacji pracowników (33 proc.) oraz powrotu do normalnego funkcjonowania firmy (32 proc.).

Pracodawcy z dużą niechęcią odnoszą się do jakichkolwiek zmian prawnych korzystnych dla pracowników. 28 proc. respondentów negatywnie ocenia zmiany prawa podatkowego i prawa pracy, co czwarty przedsiębiorca (25 proc.) krytycznie odnosi się do zwiększenia ochrony pracowników, a co piąty (18 proc.) krytykuje obowiązek rejestracji umów o dzieło w ZUS.

Pracodawcy dostrzegają także zagrożenia w: automatyzacji procesów kadrowo-płacowych (17 proc.), trudnościach w delegowaniu pracowników (13 proc.) oraz w PPK (12 proc.), które stanowią szczególne wyzwanie dla małych i średnich firm. Ostatnia faza wdrażania PPK przez przedsiębiorców z sektora MŚP ma dobiec końca jeszcze w tym roku. Najmniejsi gracze muszą zawrzeć umowę o prowadzenie PPK do 21 maja 2021 r., a to oznacza dla nich dodatkowe obciążenia finansowe w przypadku pracowników między 18. a 55. rokiem życia, którzy są głównymi beneficjentami programu.

- Implementacja zmian z obszaru prawa pracy i prawa podatkowego często sprawia firmom dużo trudności, szczególnie kiedy na dostosowanie się do nowych regulacji jest niewiele czasu. W 2020 roku wielu pracodawców zgłaszało się do nas z pytaniami dotyczącymi uzyskania pomocy z tarcz antykryzysowych, ponieważ przepisy nie były do końca precyzyjne i rodziło to wiele wątpliwości. Istotnym problemem wciąż pozostaje brak uregulowania pracy zdalnej w Kodeksie pracy – komentuje Wojciech Marczyszyn, CEO TGC Corporate Lawyers.

Inne przeciwności, na jakie skarżą się pracodawcy podczas pandemii, to: wykorzystanie pomocy w ramach tarczy antykryzysowej i konieczność redukcji etatów (po 12 proc.), trudności w zatrudnianiu cudzoziemców (10 proc.) oraz konieczność odejścia od redukcji wynagrodzeń w związku z COVID-19 (8 proc.).

Pandemia, jak i wprowadzone wraz z nią obostrzenia sprawiły, że spadło znaczenie wielu cieszących się dotychczas dużą popularnością benefitów. Na znaczeniu straciły: dofinansowanie kart sportowych, bezpłatne owoce czy dopłaty do posiłków w wybranych lokalach gastronomicznych.

Praca zdalna ma przełożenie na motywację pracowników do pracy. Chociaż większość pracodawców nie zamierza rezygnować z tego typu formy zatrudnienia, tylko co piąta firma ma pomysł na to, jak zachęcić osoby na home office do działania - 20 proc. pracodawców zamierza wprowadzić inne niż dotychczas benefity dla pracowników, a ponad połowa (53 proc.) nie przewiduje żadnych zmian w tym obszarze. Najczęściej wymieniane benefity dla osób na home office to:

  • dopłaty związane z prowadzeniem biura w domu,
  • dofinansowanie do sprzętu,
  • elastyczne godziny pracy,
  • szkolenia online,
  • pomoc psychologiczna.

Co piąty przedsiębiorca nie chce szerzej korzystać z pracy zdalnej, gdy pandemia dobiegnie końca, podczas gdy 3 proc. pragnie w całości przejść na ten model. Jednak większość firm preferuje pracę hybrydową. 35 proc. pracodawców utrzyma home office, chociaż nie wiadomo jeszcze, na jakich zasadach, 15 proc. dopuszcza po 50 proc. pracy zdalnej i stacjonarnej, a 18 proc. jest w stanie zgodzić się na 50-75 proc. pracy z domu.

Część przedsiębiorców mogło wyjść z założenia, że podczas pandemii nie trzeba zabiegać o pracowników tak, jak dotychczas. Niepewna sytuacja rynkowa sprawia, że osoby zatrudnione mniej chętnie myślą o zmianie pracy, a ich położenie łatwo wykorzystać.

- W zeszłorocznej edycji naszego badania, realizowanego przed wybuchem pandemii, ponad 70 proc. respondentów wskazało, że kluczowym wyzwaniem jest dla nich rekrutacja i utrzymanie zespołu. Obecnie pracownicy, w obliczu niepewnej sytuacji na rynku, dużo mniej chętnie zmieniają pracodawców, bardziej doceniając stabilność i bezpieczeństwo miejsca pracy – podsumowuje Magdalena Aleksandrowicz, prezes zarządu Contract Administration na Polskę, Czechy i Słowację.

Lockdown dobija przedsiębiorców

Wideo

Materiał oryginalny: Zmotywowanie pracownika do pracy to największe wyzwanie dla pracodawców - Strefa Biznesu

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Artur Klimański
14 marca, 11:59, Piórek:

U nas w firmie mamy karty podarunkowe do media expert, co jakieś święto, albo udany kwartał, a akurat do pralki mi się przydało jakiś czas temu. Kupony też równie dobrze można też trzymać przez 3 lata.

a to jest tak że można zapłacić jakby środkami z karty i pozostałość gotówką?

P
Piórek

U nas w firmie mamy karty podarunkowe do media expert, co jakieś święto, albo udany kwartał, a akurat do pralki mi się przydało jakiś czas temu. Kupony też równie dobrze można też trzymać przez 3 lata.

:]

Jak się nie chce płacić uczciwie, to potem trzeba się zastanawiać: "co tu zrobić, żeby ten biorobot zabrał się wreszcie do pracy?".

Dodaj ogłoszenie