Spis treści
Wakacje.pl z zarzutami UOKiK
Spółka Wakacje.pl z Gdańska prowadzi serwis internetowy, w którym prezentuje oferty imprez turystycznych w obiektach na całym świecie pochodzące od różnych biur podróży. Zdaniem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, prezentowane w serwisie ceny mogą wprowadzać w błąd.
– Na stronie z wynikami wyszukiwania 7 dni w 5-gwiazdkowym hotelu na Riwierze Tureckiej w przeliczeniu na osobę kosztowało 2111 zł, a po wejściu na stronę danej oferty i zaktualizowaniu ceny – 2558 zł – wskazano jako przykład.
– Postawiłem spółce Wakacje.pl zarzut wprowadzania konsumentów w błąd. Cena to jedno z podstawowych kryteriów, które bierzemy pod uwagę, planując wyjazd. Przedsiębiorcy mają obowiązek rzetelnie o niej informować, uwzględniać wszystkie jej elementy i dbać o aktualność. To pierwsze takie działanie na rynku usług turystycznych. Będziemy się dalej przyglądać praktykom dotyczącym podawania cen w tej branży niezależnie od tego, czy są to duże biura podróży, małe firmy czy portale pośredniczące w sprzedaży ofert – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, cytowany w komunikacie.
UOKiK: Problem dotyczył 2/3 przebadanych ofert
Jak poinformowano w komunikacie, z monitoringu serwisu Wakacje.pl przeprowadzonego przez UOKiK wynika, że problem zaniżonych cen w wynikach wyszukiwania dotyczył blisko 2/3 przebadanych ofert. – W około 10 proc. przypadków ceny prezentowane w wyszukiwarce były z kolei zawyżone. Różnice między cenami widocznymi w wynikach wyszukiwania i na stronach konkretnych ofert wynosiły od kilkudziesięciu do kilkuset złotych w przeliczeniu na każdego uczestnika wycieczki – czytamy w komunikacie.
– Niepełne lub nieaktualne ceny w wynikach wyszukiwania mają też wpływ na wyniki sortowania ofert według kryterium od najtańszej oraz wyniki ich filtrowania w określonym przedziale cenowym. W efekcie konsumenci mogą dostać dezinformujące dane, np. rzeczywiście najtańsza oferta może się znaleźć na dalekim miejscu. Może to utrudniać dokonanie optymalnego wyboru usługi – wyjaśnia Chróstny.
Przedsiębiorcy grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu
Od lipca 2022 r., już w trakcie postępowania wyjaśniającego, spółka Wakacje.pl zaczęła zamieszczać przy wynikach wyszukiwania symbol, po którego rozwinięciu pojawia się informacja, że w niektórych przypadkach cena może się zmienić – dodano. Jednak zdaniem prezesa Urzędu nie zmienia to faktu, że konsumenci mogą być dalej wprowadzani w błąd.
– Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów grozi kara do 10 proc. rocznego obrotu przedsiębiorcy – ostrzega UOKiK.
Firma odpowiada: Jesteśmy zaskoczeni
„Jesteśmy zaskoczeni stanowiskiem Prezesa UOKIK, który, jak zakładamy, omyłkowo przypisał nam rolę, której nie pełnimy” – czytamy w oświadczeniu wydanym przez firmę Wakacje.pl.
Jak czytamy dalej, „Wakacje.pl S.A. prezentują ofertę partnerów zewnętrznych (biur podróży) i nigdy nie wpływają na wysokość cen ich ofert prezentowanych w serwisie www.wakacje.pl”, „wysokość cen wynika tylko i wyłącznie z polityki sprzedażowej biur podróży”.
Strefa Biznesu: Polska istotnym graczem w sektorze offshore
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?