Pierwszy wniosek, który ZUS opublikował w ubiegły piątek (20.03) wywołał falę krytyki. Przedsiębiorcy zarzucali Zakładowi, że dokument jest przesadnie rozbudowany i wymaga podania m.in. bardzo szczegółowych danych z lat 2017-2019. Podkreślali, że aby wypełnić aż 4-stronnicowy wniosek potrzebna jest pomoc biegłego księgowego.
Natychmiast interweniował Rzecznik MŚP Adam Abramowicz, który napisał list do premiera z apelem „o zastąpienie biurokratycznych procedur uzyskania pomocy w ZUS prostym i szybkim zgłoszeniem e-mailem bądź pocztą”. Gdy zapytaliśmy ZUS, dlaczego wniosek jest tak skomplikowany, prezes Gertruda Uścińska poinformowała „Strefę Biznesu”, że trwają prace nad jego uproszczeniem i skróceniem do jednej strony.
- Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów uznał po uzgodnieniu z Komisją Europejską, że ulgi dla przedsiębiorców na podstawie specustawy nie będą stanowiły pomocy publicznej. W tej sytuacji ZUS mógł opracować i skrócić do jednej strony wniosek dla przedsiębiorców o odroczenie składek oraz zawieszenie zawartych już układów ratalnych i odroczeń na 3 miesiące - mówi Katarzyna Krupicka rzecznik regionalny ZUS województwa podlaskiego.
Teraz nowy, uproszczony wniosek jest przeznaczony dla wszystkich przedsiębiorców - niezależnie od sposobu prowadzenia przez nich księgowości.
- Aby wypełnić dokument wystarczy podać podstawowe dane, w tym NIP, REGON lub PESEL. Należy też krótko wyjaśnić, w jaki sposób epidemia koronawirusa wpłynęła na sytuację finansową firmy i brak możliwości opłacenia w terminie należności. W treści wniosku należy zaznaczyć odpowiednią kratkę, w zależności od tego, o co wnioskujemy, np. odroczenie terminu płatności składek, zawieszenie układu ratalnego, zawieszenie spłaty już posiadanej umowy o odroczenie. Okres przesunięcia to 3 miesiące - wyjaśnia rzeczniczka podlaskiego ZUS.
Wniosek można przesłać elektronicznie - za pośrednictwem PUE ZUS, pocztą lub złożyć w skrzynce dostępnej w placówce ZUS.
Jeżeli Zakład pozytywnie rozpatrzy sprawę, wyśle do przedsiębiorcy umowę na wskazany przez niego adres e-mail lub pocztą.
Po otrzymaniu umowy należy ją przejrzeć i podpisać, a potem przekazać do ZUS. W czasie epidemii można wysłać skan, a oryginał dostarczyć później.
Jeżeli w ciągu 3 miesięcy sytuacja finansowa przedsiębiorcy nie ulegnie poprawie, będzie on mógł wystąpić z wnioskiem o renegocjację zawartej umowy.
Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?