Prace przebiegają bez żadnych przeszkód. Nie mamy żadnych niespodzianek, które by je opóźniły. Inwestor bardzo rzetelnie i skrupulatnie odtwarza pierwowzory, by dworzec nawiązywał do architektury z XIX wieku - ocenia prof. Małgorzata Dajnowicz, wojewódzka konserwator zabytków.
We wtorek pokazywała dziennikarzom jak przebiega przebudowa dworca PKP. To zabytkowy budynek, który został oddany do użytku w 1862 roku. Dlatego prace przebiegają pod nadzorem konserwatora zabytków.
Co ważne, zostanie przywrócony historyczny charakter wnętrza poczekalni. Wcześniej zniknęła m.in. antresola.
- Przed nami bardzo szeroki i najtrudniejszy zakres prac do wykonania. To wystrój ścian wewnętrznych tej części obiektu. Zawiera pilastry, głowice, części sztukaterii oraz polichromie, które należy wykonać w najbliższym czasie - tłumaczy inżynier Janina Chrzanowska, kierownik budowy z Budimexu. To ta firma zajmuje się inwestycją.
Ponadto zostanie zamontowany podwieszany zdobiony sufit. Należy położyć posadzkę, także nawiązującą do części historycznej obiektu. Jak mówi kierownik budowy, będzie wykonana w formie szachownicy.
Podróżni, którzy wysiadają z pociągów już zwracają uwagę na charakterystyczne kolumny. Są one odbudowywane na wzór dworca z czasów carskich.
Ściany zewnętrzne zostały pomalowane w kolorze ecru. Nieprzypadkowo. To także nawiązanie do oryginalnej kolorystyki.
- Prace są na bieżące z nami konsultowane. Odbywaliśmy liczne konsultacje konserwatorskie - wyjaśnia prof. Małgorzata Dajnowicz. - Wszelkie detale architektoniczne były z nami uzgadniane. Jeśli nie mamy potwierdzenia w archiwalnych materiałach, szukamy analogicznych obiektów, które występowały w Polsce lub zagranicą. Dworzec pochodzi bowiem z okresu carskiego.
Jak zapewnił Wojciech Zabłocki z biura inwestycji PKP S.A. zachowanie walorów architektonicznych i zabytkowych jest bardzo istotne. Ale ważna jest też wygoda pasażerów.
Budynek będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Plany zakładają instalację wind. Z myślą o niewidomych i niedowidzących pasażerach pojawią się system oznaczeń dotykowych i tak zwane pasy prowadzące.
- Będzie obowiązywał system dynamicznej informacji pasażerskiej, będzie nowe przejście pod torami i udogodnienia dla najemców - dodaje Zabłocki.
Na zewnątrz zostanie wybudowany parking. Zgodnie z planem podróżni z odnowionego dworca będą mogli korzystać w połowie 2020 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?