WAŻNE ADRESY
WAŻNE ADRESY
W tym tygodniu pisaliśmy już o pułapkach jakie czekają na klientów w sklepach. Wyjaśnialiśmy jak to się dzieje, że kupujesz nie zawsze to, co chciałeś i "łapiesz się" na różne wątpliwe promocje. Informowaliśmy, co zrobić, jeśli kupiłeś towar na pokazie i jak go zwrócić. Możesz o tym przeczytać na stronie www.gazetalubuska.pl. Dziś dowiesz się wszystkiego o reklamacjach i gwarancji. Jeśli kupiony towar ma wadę, masz prawo żądać naprawy lub wymiany. Kiedy byłoby to niemożliwe, możesz dostać rzecz po obniżonej cenie lub zrezygnować z niej.
Reklamacja
W przypadku, niezgodności produktu z umową, masz prawo go reklamować. Jeżeli zauważysz wadę towaru w czasie do 6 miesięcy od dnia zakupu, przyjmuje się, że istniała ona już w chwili wydania towaru. Nie masz obowiązku udowadniać tego sprzedawcy. Reklamację złóż jak najszybciej. Musisz to zrobić w przeciągu dwóch miesięcy od jej wykrycia. Wybór między naprawą a wymianą na nowy produkt należy do ciebie.
- Przy pierwszej reklamacji konsument może domagać się doprowadzenia towaru do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną naprawę albo wymianę na nowy. Pod warunkiem jednak, że naprawa albo wymiana są możliwe do wykonania lub nie wymagają nadmiernych kosztów - wyjaśnia Janusz Polakiewicz z zielonogórskiej delegatury inspekcji handlowej w Gorzowie Wlkp.
Przy ocenie kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i stopień stwierdzonej niezgodności. Bierze się też pod uwagę niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób zaspokojenia. Sprzedawca ma również obowiązek zwrotu kosztów poniesionych przez kupującego, w szczególności kosztów demontażu, dostarczenia, robocizny, materiałów oraz ponownego zamontowania i uruchomienia.
Jeżeli naprawa lub wymiana nie są możliwe, ponieważ reperacja trwałaby zbyt długo lub naraziłoby to cię na znaczne niedogodności, masz prawo domagać się stosownego obniżenia ceny albo odstąpić od umowy, czyli zwrócić towar i otrzymać zapłacone pieniądze. Przy określaniu odpowiedniego czasu naprawy lub wymiany uwzględnia się rodzaj towaru i cel jego nabycia. Sprzedawca ma 14 dni na rozpatrzenie reklamacji. Jeśli nie ustosunkuje się do niej w tym czasie, uważa się, że uznał roszczenie konsumenta za uzasadnione.
Gwarancja
Niektóre towary mają dodatkowe zabezpieczenie, którym jest gwarancja. Gwarancja musi być udzielona na piśmie. Jest to oświadczenie gwaranta, najczęściej producenta lub importera, w którym określone są jego obowiązki i uprawnienia kupującego w przypadku, gdy właściwość sprzedanego towaru nie jest zgodna z podaną w gwarancji.
Kiedy kupujesz towar, sprzedawca wydaje ci go wraz z dokumentem gwarancyjnym. Powinien też sprawdzić zgodność znajdujących się na towarze oznaczeń z danymi zawartymi w gwarancji oraz stan plomb i innych umieszczonych na towarze zabezpieczeń.
Dokument gwarancyjny musi zawierać podstawowe dane potrzebne do dochodzenia roszczeń z gwarancji, w tym nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Polsce, czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej. Ponadto powinno być w nim zawarte stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
NAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
- nie odpowiada opisowi podanemu przez sprzedawcę
- nie odpowiada próbce lub jest zgodny z wzorem zaprezentowanym konsumentowi
- nie nadaje się do szczególnych celów konsumenta, o których zawiadomił on sprzedawcę
- nie odpowiada właściwościom, które są normalne dla towarów tego samego rodzaju
- nie posiada cech, jakich konsument może racjonalnie oczekiwać
- nie odpowiada oświadczeniom publicznym (w reklamie, na etykiecie) sprzedawcy, producenta lub ich przedstawicieli.
TU SĄ PRZEPISY
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?