Budynek Teatru Dramatycznego wybudowano tuż przed II wojną światową, w 1938 roku. W jej trakcie został uszkodzony, a następnie odbudowywany w okresie powojennym. W latach 80. do zabytkowej bryły zostały dobudowane dwa nowe budynki - administracyjny i techniczny.
W końcu, po kilkudziesięciu latach jego działania, przyszedł czas na generalny remont. Prace rozpoczęły się w 2021 roku.
- Już od pierwszych tygodni otrzymywaliśmy sygnały o różnego rodzaju trudnościach. Pierwszą i największą był zbyt wysoki poziom wód gruntowych w przestrzeni pod sceną. W kolejnych miesiącach, w miarę kolejnych demontaży, nasz generalny wykonawca, firma Budimex SA, odkrywała kolejne problemy - zdradza Martyna Zaniewska, wicedyrektor Teatru Dramatycznego.
Okazało się, że niezbędne będzie wykonanie dodatkowych robót budowlanych, których nie dało się przewidzieć na etapie tworzenia w 2017 roku dokumentacji projektowej. Do tego, generalny wykonawca zgłosił też liczne nieprawidłowości w dokumentacji i błędy projektowe. Teatr jest przez to w sporze z pracownią, która pierwotnie przygotowała dokumentację.
Jak zapewnia dyrektor instytucji, obecnie prace przebiegają zgodnie z harmonogramem opracowanym na przełomie lata i jesieni zeszłego roku.
- Zgodnie z prawem budowlanym remont musi być nadzorowany zarówno przez projektanta, jak i inspektorów nadzoru inwestorskiego. Ponieważ szacowane koszty nadzoru oraz projektów przekroczyły progi ustawowe, aby wybrać nowego architekta oraz Inżyniera Kontraktu byliśmy zobligowani przeprowadzić dwie procedury przetargowe zgodnie z prawem zamówień publicznych – mówi Piotr Półtorak, Dyrektor Teatru Dramatycznego.
W przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej i pełnienie nadzoru autorskiego najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Akint sp. z o.o. Jej zadaniem będzie m.in. przeanalizowanie i zaproponowanie rozwiązań projektowych dotyczących stropu i ściany komina nad sceną, plafonu nad widownią sali głównej, balkonu widowni, czy sali kameralnej.
Teatr podpisał też umowę z SAFEGE S.A.S. Oddział w Polsce na pełnienie funkcji Inżyniera Kontraktu. Firma będzie sprawowała nadzór inwestycyjny oraz świadczyła dodatkowe usługi związane z realizacją inwestycji.
Remont obiektu przy ulicy Elektrycznej 12 ma zakończyć się w ciągu najbliższych 24 miesięcy.
- Robimy wszystko co w naszej mocy, żeby inwestycja ukończyła się jak najszybciej. Abyśmy zarówno my, jako pracownicy teatru, ale przede wszystkim widzowie, mogli wrócić do komfortowych warunków. Do oglądania spektakli na wyremontowanej scenie - podkreśla Martyna Zaniewska.
Zobacz też:
Zmarł Jan Ptaszyn Wróblewski
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?