Muzeum ma misję
Jak podkreśliła podczas konferencji prasowej we wtorek (22.11), zastępca dyrektora ds. merytorycznych, dr Krystyna Stawecka, edukacja muzealna jest jednym z filarów upowszechniania zbiorów, obok wystawiennictwa. Projekt „Misja Muzeum” połączył działania edukacyjne wszystkich oddziałów Muzeum i ma służyć społeczeństwu.
- Pomyśleliśmy o takim projekcie, który dotarłby, przede wszystkim do niewielkich szkół wiejskich. Dla nich chcieliśmy przedstawić muzea, naszą ofertę, to czym dysponujemy – mówiła dr Stawecka.
Projekt miał na celu udostępnienie oferty edukacyjnej, wystawienniczej i artystycznej Muzeum Podlaskiego w Białymstoku, w tym jego siedmiu oddziałów reprezentujących m.in. takie dziedziny jak sztuka dawna, sakralna, rzeźba, dziedzictwo historyczne, uczniom z podlaskich wsi i małych miasteczek, w tym uczących się w nich dzieciom uchodźców z Ukrainy.
- Pierwszy etap był najbardziej wyczekiwany, ale i wymagający, bo musiałyśmy nasze Muzeum „zapakować” do walizek i wyjechać do szkół – mówiła Olimpia Skieterska z Muzeum w Tykocinie. - Ruszyliśmy 4 października do Kalinówki Kościelnej, gdzie prezentowałyśmy sylwetki i specyfikę naszych oddziałów, a następnie każda z nas edukatorek, współpracowała indywidualnie z wybraną klasą, prowadząc warsztaty, czy zajęcia m.in. z pisania ikony, tworzenia biżuterii, karty zabytku, czy praca nad rzeźbą.
Podczas drugiego etapu projektu, to uczniowie odwiedzali oddziały Muzeum.
- Zależało nam, by zaprezentować Muzeum w sposób ciekawy i atrakcyjny. Oprowadzaliśmy po wystawach stałych i czasowych, odpowiednio do wieku uczestników, tak by ich nie zanudzić. Odbywały się też zajęcia interaktywne - powiedziała Anna Malesińska z Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego w Białymstoku.
I tak jako piersi do Muzeum Rzeźby Alfonsa Karnego przybyli uczniowie ze SP w Kalinówce Kościelnej. Poznali historię instytucji oraz stworzyli projekt sufitu z salonu generała Karnego. Anna Malesińska podkreśliła, że biografia rzeźbiarza Alfonsa Karnego zainspirowała też uczniów do tworzenia rzeźb podczas warsztatów.
Uczniowie ze SP w Radulach odwiedzili Tykocin
- Podczas tej wizyty, uczestnicy mogli zobaczyć Synagogę Wielką, Dom Talmudyczny oraz wystawy. Młodzież poznała tradycję i zwyczaje żydowskie oraz historię Tykocina - podkreśliła Olimpia Skieterska. - Te doświadczenia posłużyły im do tego, aby mogły stworzyć – w grupach - swoje własne muzea, które tylko im się wyśnią.
Uczniowie ze szkół w regionie, odwiedzili też pozostałe oddziały Muzeum Podlaskiego.
Podczas warsztatów w Muzeum w Choroszczy, młodzież tworzyła mydełka, a pisząc piórem ćwiczyła się w kaligrafii. Z kolei w Muzeum Ikon w Supraślu, uczniowie mieli okazję obejrzeć wystawę stałą, a także poznać tajniki powstawania ikon. Muzeum Historyczne wizytowało m.in. 46 uczniów z opiekunami. Podczas zajęć interaktywnych zaprezentowano im wystawy stałe. Przedostatnia wizyta w ramach projektu miała miejsce w Łubinie Kościelnym, zaś ostatnia 28 październik w Brańsku.
Projekt uzupełniają dwie części wydawnictwa edukacyjnego pt. Muzealne Imperium Wiedzy. Część pierwsza zawiera wybór tematów zajęć interaktywnych z opisami i materiałem ilustracyjnym. Druga, treści edukacyjne – podstawowe wiadomości o muzeum, jako instytucji, a także oparte na nich zadania, łamigłówki i quizy do wykonania.
Jak czytać kolory szlaków turystycznych?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?