Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akumulatora nie wymieniaj samodzielnie

opr. (pw)
Obecnie większość akumulatorów montowanych w autach jest bezobsługowych. Tylko w serwisie można sprawdzić ich stan.
Obecnie większość akumulatorów montowanych w autach jest bezobsługowych. Tylko w serwisie można sprawdzić ich stan. Fot. W. Wojtkielewicz
Niesprawna bateria w samochodzie może, poprzez duży pobór prądu, dodatkowo uszkodzić alternator.

Mogłoby się wydawać, że wymiana akumulatora samochodowego to bardzo prosta czynność, którą można wykonać samodzielnie we własnym garażu. Jednak nic bardziej mylnego. Pozorna oszczędność może nas drogo kosztować.
Wśród wielu kierowców panuje przeświadczenie, że akumulator samochodowy to jedynie część eksploatacyjna, która prędzej czy później ulegnie uszkodzeniu i niczym przepaloną żarówkę należy zastąpić ją nowym produktem, a problem zostanie automatycznie rozwiązany. Jednak o ile wymiana przepalonej żarówki jest sprawą prostą i zazwyczaj można ją wykonać samodzielnie, to w przypadku kiedy nasze auto rozładowało się niczym telefon komórkowy, lepiej zwrócić się o pomoc do specjalisty.

- Niewielu kierowców wie, że przed zamontowaniem akumulatora bezwzględnie należy dokonać kontroli obwodu ładowania - wyjaśnia Maciej Gieniul, ekspert z serwisu MotoIntegrator. - Nowy produkt można zamontować jedynie pod warunkiem, że prąd ładowania jest odpowiedni, a sam system działa sprawnie i nie powoduje ubytków energii.

Jak się okazuje, te czynności pozwalają zdiagnozować przyczynę usterki, jaką jest rozładowanie akumulatora.

- Brak energii może być spowodowany przez różne uszkodzenia. Jednym z nich może oczywiście być wadliwy akumulator, jednak równie dobrze winowajcy można szukać w źle zamontowanym systemie car audio lub nieprawidłowo działającym układzie ładowania - dodaje Maciej Gieniul.

Jednak żeby sprawdzić te ważne parametry, trzeba posiadać odpowiedni sprzęt i oczywiście wiedzę, której nie sposób wymagać od użytkownika samochodu. Dlatego samodzielny montaż akumulatora bez kontroli może być tylko pozorną oszczędnością.

- Sprawny akumulator zamontowany w nieprawidłowo działającym samochodzie może ulec przedwczesnemu uszkodzeniu - tłumaczy przedstawiciel portalu MotoIntegrator. - Dlatego sama jego wymiana, bez niezbędnej kontroli osprzętu i zdiagnozowania przyczyny usterki, może narazić nas na niepotrzebne nerwy, a także koszty.

Dodatkowo, warto pamiętać, że w przypadku kiedy akumulator zostanie uszkodzony w wyniku złej eksploatacji, jego producent zastrzega sobie prawo do nieprzyjęcia reklamacji i odmowy zwrotu pieniędzy.

Podstawowym objawem zużytego akumulatora jest przede wszystkim to, że silnik podczas rozruchu wolniej się obraca, a kontrolki na zegarach mają tendencję do znacznego przygasania. Szczególnie objawy te nasilają się zimą, podczas pierwszego rozruchu po nocnym przestoju samochodu. Mogą też pojawić się piski z napędu alternatora, ponieważ rezystancja akumulatora rośnie, a tym samym zwiększa się opór na nim i proporcjonalnie na kole pędnym alternatora.
Pasek może przestać popiskiwać po chwili, gdy akumulator zostanie odrobinę doładowany. Jest to rzadki przypadek, aczkolwiek się zdarza - zwłaszcza w samochodach starszej generacji.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna