Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Badania na temat lekarzy. Sprawdź co sądzą o nich pancjenci

Urszula Ludwiczak [email protected]
Pacjenci na ogół są zadowoleni z opieki lekarza rodzinnego, choć dla każdego to zadowolenie oznacza co innego.

Na jakie zachowania lekarza rodzinnego pacjent zwraca uwagę:

Na jakie zachowania lekarza rodzinnego pacjent zwraca uwagę:

- ton głosu,
- kontakt wzrokowy,
- wyraz twarzy,
- wygląd pomieszczeń,
- dotyk,
- przestrzeń interpersonalną,
- ubiór lekarza,
- gesty
- pozycję ciała w trakcie rozmowy.

Skarżą się natomiast na to, że lekarze niezbyt chętnie dają skierowania na badania diagnostyczne.

Problemem może też być uzyskanie porady z zakresu zdrowego stylu życia (odżywiania, aktywności fizycznej czy radzenia ze stresem). To wnioski z badań, jakie przeprowadziła w ramach swojej pracy habilitacyjnej Ludmiła Marcinowicz z Zakładu Medycyny Rodzinnej i Pielęgniarstwa Środowiskowego Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku.

- Interesowało mnie to, jak pacjenci postrzegają opiekę lekarza rodzinnego - opowiada doc. Ludmiła Marcinowicz. - Badania były robione głównie na terenie woj. podlaskiego, część była poszerzona wśród mieszkańców innych regionów Polski.

Rozmowy o lekarzach

W pracy wykorzystano dwie techniki badawcze: ankietę (w dwóch etapach objęto badaniami 2100 osób) oraz mało popularne w naszym kraju wywiady pogłębione z pacjentami (w sumie 64).

- Badaniami jakościowymi objęte były osoby korzystające często z usług lekarza rodzinnego, w różnym wieku i różnej płci, z różnymi problemami zdrowotnymi i postrzeganiem tego, jak opieka powinna wyglądać - mówi doc. Marcinowicz. - Na wywiady najczęściej jeździłam do domów pacjentów, dlatego bardzo im dziękuję za poświęcony czas. Próbowałam ustalić, co rozumieją pod pojęciem zadowolenia z opieki lekarza rodzinnego. Z badań jakościowych wynika, że nie ma tu jednej wspólnej dla wszystkich pacjentów definicji.

Dla jednego liczy się to, że ma dobrą relację z lekarzem podczas wizyty, inny jest zadowolony, jeśli łatwo uzyska poradę i umówi w odpowiednim dla siebie czasie na wizytę. Kolejni zadowoleni są wtedy, gdy po uzyskaniu porady poprawił się ich stan zdrowia albo został rozwiązany problem zdrowotny. Okazało się, że pojęcie zadowolenia jest wielowymiarowe, ale najważniejsze są relacje między lekarzem a pacjentem podczas wizyty.

Musi patrzeć w oczy

Pacjenci bardzo zwracają uwagę na niewerbalne zachowania lekarzy. - Najbardziej na kontakt wzrokowy i ton głosu - mówi pani docent. - Ważne jest to, czy lekarz patrzy na pacjenta, bo jak patrzy, to znaczy że słucha. Liczy się mimika twarzy lekarza, to czy się uśmiecha oraz czy podaje rękę na powitanie. Istotne jest też np. to, czy lekarz rodzinny ma biały fartuch, dla niektórych pacjentów jego brak pozwala poczuć się swobodniej. Mam nadzieję, że wyniki tych badań będą wykorzystywane i pozwolą na poprawę jakości opieki lekarza rodzinnego nad pacjentami.

Przydatne będą też wyniki badań kwestionariuszowych, gdyż posłużyły do opracowania krótkiej ankiety mierzącej ocenę jakości wizyty u lekarza rodzinnego. To 16 pytań najbardziej istotnych z punktu widzenia pacjenta (np. czy lekarz słucha go podczas wizyty, czy wyjaśnia jak postępować w chorobie). Taką ankietę może wykorzystać teraz w praktyce każdy lekarz rodzinny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna