Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Berlingo - jeden z najpopularniejszych modeli Citroena

Piotr Walczak
Citroen berlingo ma bardziej opływowe kształty niż większość aut tej klasy, dostępnych na rynku
Citroen berlingo ma bardziej opływowe kształty niż większość aut tej klasy, dostępnych na rynku Fot. P. Walczak
Citroen berlingo dostępny jest w wersji osobowej, dostawczej oraz z homologacją ciężarową.

Berlingo jest nieźle wyposażonym autem. W standardzie zamontowano w nim system ABS z EBD oraz wspomaganie nagłego hamowania, czyli BAS, który zapewnia natychmiastowe zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym w momencie gwałtownego i intensywnego naciśnięcia pedału hamulca. Do tego dochodzą m.in. poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera, elektrycznie sterowane przednie szyby, a także ogrzewanie tylnej szyby. W osobowej wersji berlingo, w drugim rzędzie siedzeń, znajdują się mocowania isofix do instalacji fotelików dziecięcych. O bezpieczeństwie tego pojazdu świadczy zdobycie przez niego czterech gwiazdek w europejskich testach bezpieczeństwa, przeprowadzanych przez EuroNCAP. Auto dostępne jest w czterech opcjach: x, multispace, xtr oraz exclusive.

Bardziej ekologiczne silniki

Citroena berlingo można kupić z jednym z pięciu silników. Do wyboru są dwa benzynowe i trzy wysokoprężne GDi. W przypadku diesli, emisja dwutlenku węgla do atmosfery i zużycie paliwa zostały ograniczone o 20 procent w porównaniu do klasycznych silników tego typu.

W kabinie auta jest wygodnie. Wszystkie przełączniki na desce rozdzielczej są łatwo dostępne. Podobnie jak dźwignia zmiany biegów, która umieszczona została na desce rozdzielczej. Kierownica regulowana jest w dwóch płaszczyznach, a fotel kierowcy posiada regulację wzdłuż i na wysokość. Dostępny jest również wygodny podłokietnik, który z pewnością będzie przydany w długich trasach. W oparciach foteli przednich zamontowano stoliki lotnicze z uchwytami na kubki. W aucie znajdziemy dużo użytecznych schowków, takich jak półka nad głową kierowcy, czy centralne schowki z przodu i z tyłu. Pomysłowe wewnętrzne relingi dachowe (dostępne w wersjach bez systemu modutop) umożliwiają transport lekkich, ale długich przedmiotów pod dachem samochodu bez konieczności jazdy z otwartą pokrywą bagażnika.

Samochód posiada tylną dzieloną kanapę, składaną do pozycji pionowej i wyjmowaną. Można zatem wymontować jej część lub całą kanapę i dostosować wnętrze pojazdu do własnych potrzeb. Oparcie fotela pasażera z przodu składa się ułatwiając transport długich ładunków.

Pewność prowadzenia

W samochodzie tym można znaleźć takie innowacyjne technologie, jak choćby grip control. Układ ten jest dostępny od tego roku jako opcja w wersji osobowej xtr z silnikami: HDi 90 KM i HDi 110 KM FAP. System ten obejmuje układ stabilizacji toru jazdy ESP i wspomaganie ruszania na wzniesieniu, opony z tzw. lamelami oraz pokrętło sterujące.

Grip control jest alternatywą dla inteligentnego systemu kontroli trakcji, zwanego inaczej snow motion. Tamten odgadywał rodzaj nawierzchni po jakiej poruszał się samochód (śnieg, lód, błoto, piach, żwir), a następnie dobierał sterowanie w taki sposób, by przy ruszaniu koła napędowe mogły się ślizgać (buksować) lub nie. Dzięki temu łatwiej i szybciej samochód mógł wjechać na twardą nawierzchnię.

Możliwości jest kilka

W przypadku grip control kierowca sam wybiera tryb poślizgu kół napędowych. Może całkowicie wyłączyć ESP lub włączyć i wybrać rodzaj nawierzchni, do której mają dopasowywać się koła: śnieg, błoto lub piasek. W zależności od ustawionej opcji, inaczej będą buksowały koła napędowe. System ten pomaga kierowcy poradzić sobie w trudnych sytuacjach na drodze, a co za tym idzie, zwiększa bezpieczeństwo podczas jazdy.

Berlingo z grip control to samochód dla osób, które potrzebują silniejszego napędu niż klasyczny z dwoma kołami napędowymi. Trzeba jednak podkreślić, że citroen z tą technologią nie dorówna pojazdowi z napędem 4x4, zwłaszcza podczas jazdy w trudnym terenie lub na bardzo przechylonych progach. Istotne jest to, by kierowca włączał tryb odpowiedni do rodzaju nawierzchni, po której jedzie. Jeżeli wybierze źle, samochód może nieprawidłowo reagować. Np. przy włączonym trybie jazdy po śniegu, auto znajdujące się na piasku może ugrzęznąć. Jednak na śniegu, system będzie odpowiednio regulował obroty każdego koła, aby zagwarantować jak najlepsze przyspieszenie w zależności od przyczepności. Układ automatycznie powróci do trybu standardowego przy prędkości 50 km/h.
Ceny osobowej wersji citroena berlingo zaczynają się od 61.250 zł brutto (x z silnikiem wysokoprężnym 1.6 HDi 75 KM), a kończą na 88.750 zł (exclusive z jednostką 1.6 HDi FAP 110 KM).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna