Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bezpieczna jazda zimą

(pw)
Nawet najlepsze auto nie zapewni bezpieczeństwa, jeśli zimą jeździć będzie na słabej jakości ogumieniu
Nawet najlepsze auto nie zapewni bezpieczeństwa, jeśli zimą jeździć będzie na słabej jakości ogumieniu Fot. Archiwum
Ruszanie na śliskiej nawierzchni wymaga ostrożnego używania pedału gazu. Ruchy kierownicą nie powinny być natomiast zbyt gwałtowne.

- Bezpieczna jazda na śliskiej nawierzchni zależy od stanu technicznego pojazdu oraz w dużej mierze od techniki jazdy kierowcy - mówi Marcin Świć, dyrektor serwisów motoryzacyjnych Grupy Allegro. - Warunki zimowe wymagają świadomości ograniczeń naszego samochodu, a przez to większej ostrożności i czujności na drodze.

Ruszając na oblodzonej lub zaśnieżonej drodze pedału gazu trzeba używać bardzo ostrożnie.

- Samochód w ruch wprowadzić możemy jedynie płynnym odpuszczeniem sprzęgła - przypomina Janusz Dudek, instruktor ze Szkoły Jazdy Subaru. - Dopiero gdy auto toczy się, możemy przyspieszyć. Powinniśmy robić to płynnie i precyzyjnie, starając się wyczuć ewentualny uślizg któregoś z kół.
Ekspert dodaje, że jeśli jedno z kół straci przyczepność, należy zwolnić pedał gazu, by wytraciło ono prędkość i ponownie złapało kontakt z podłożem. Odpowiednia praca pedałem gazu okaże się kluczem również podczas jazdy po nawianym na drogę śniegu. Jeśli nie posiadamy systemu ABS, a poruszamy się po śliskiej nawierzchni, hamowanie musi odbywać się w sposób pulsacyjny.
Pedał hamulca należy naciskać pewnie, ale z wyczuciem. Jeśli czujemy, że koła zostały zablokowane, wówczas pedał należy odpuścić do momentu, kiedy koła znów zaczną się kręcić. W razie potrzeby czynność powtarzamy aż do wytracenia prędkości.

Skręty należy wykonywać przy jak najmniejszej prędkości i zawsze starać się hamować w momencie, gdy jesteśmy jeszcze na prostych kołach - przed zakrętem czy przeszkodą. Pamiętajmy również, aby nie wykonywać samego ruchu kierownicą szybko i gwałtowanie, bo z pewnością zwiększymy ryzyko pojawienia się poślizgu.

Jednym z najważniejszych elementów samochodu są opony. Nawet najlepsze auto nie będzie wykorzystywało swoich możliwości, jeśli jeździć będzie na mizernej jakości ogumieniu. Jest to fakt, którego znaczenie przez wielu kierowców jest bagatelizowane.

Niemiecki automobilklub ADAC przeprowadził niedawno testy, podczas których sprawdzono w sumie 28 modeli opon zimowych z sezonu 2010/2011. Przy maksymalnym wciśnięciu hamulca i prędkości 100 km/h na mokrym asfalcie samochód z najgorszym ogumieniem zatrzymał się 22 metry dalej, niż auto wyposażone w oponę ocenioną najlepiej. Różnica okazała się ogromna i pokazuje wyraźnie, że na dobrej oponie mamy zdecydowanie dużo większe szanse zatrzymać się przed przeszkodą.

Zimą, w przypadku intensywnych opadów śniegu, warto mieć w bagażniku łańcuchy. Pamiętajmy, że stosuje się je jedynie na całkowicie zaśnieżonej bądź oblodzonej drodze. Łańcuchy założone na koła napędowe poprawiają znacząco zarówno hamowanie, jak możliwość przyspieszania i kierowania pojazdem.
Kierowca jednak musi mieć świadomość, że na pozostałych dwóch kołach łańcuchów nie ma, co może wiązać się z tendencją do pod- lub nadsterowności. Trzeba również pamiętać, że nie należy przekraczać maksymalnej prędkości zalecanej przez producenta łańcuchów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna