MKTG SR - pasek na kartach artykułów

By samochód dobrze trzymał się drogi

Piotr Walczak
Przynajmniej raz w roku warto sprawdzić stan amortyzatorów - mówi Andrzej Borawski, doradca serwisowy
Przynajmniej raz w roku warto sprawdzić stan amortyzatorów - mówi Andrzej Borawski, doradca serwisowy
Amortyzatory mają duży wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Jeżeli są niesprawne, trudniej jest hamować.

To ważne

To ważne

Amortyzatory nie wymagają żadnej konserwacji. Szczególnie nie można smarować tłoczyska amortyzatora, gdyż do środków smarnych, które są tłuste i lepkie przylega brud i piasek. Może to doprowadzić do uszkodzenia amortyzatora, a co za tym idzie, jego rozszczelnienia i wycieku oleju.

Przynajmniej raz w roku powinniśmy sprawdzić stan amortyzatorów. Najlepiej jest to zrobić przed zimą, zanim na drogach będzie ślisko. Dlaczego jest to takie ważne?
- Wydłużenie drogi hamowania, w przypadku zużytych amortyzatorów może wzrosnąć nawet do 30 proc. - ostrzega Andrzej Borawski, doradca serwisowy z firmy Toyota Auto Park w Białymstoku. - Zimą i tak jest ona długa, więc sprawność amortyzatorów może decydować o życiu lub śmierci.

Kontroluj regularnie

Amortyzatory są w dużej mierze odpowiedzialne za przyczepność kół i tłumienie drgań. Jeżeli ulegną uszkodzeniu, to koła będą odrywać się od nawierzchni. Auto może szybciej wpaść w poślizg. Niebezpieczeństwa można jednak uniknąć, jeżeli regularnie będziemy sprawdzać stan amortyzatorów w stacji obsługi pojazdów.
- Jeszcze przed wjazdem na ścieżkę diagnostyczną, kontrolujemy, czy w amortyzatorach nie ma wycieku oleju - wyjaśnia Andrzej Borawski. - Jeżeli się pojawią, wtedy trzeba wymienić uszkodzone. Sprawdzamy też, na ile skutecznie zawieszenie samochodu tłumi drgania.

Taki przegląd należy przeprowadzać przy każdej kontroli pojazdu i badaniu technicznym, co najmniej co 15-20 tys. kilometrów. Ale nie ma reguły na to, ile posłużą amortyzatory. Co prawda, producenci podają przybliżony czas, jaki powinny wytrzymać bez awarii, ale dużo zależy od kierowcy i dróg, po których będzie jeździł. Amortyzator pracuje bardziej intensywnie, jeżeli jeździmy po wyboistych i nieutwardzonych drogach.

- Co ciekawe, prawy amortyzator zazwyczaj zużywa się szybciej - mówi Andrzej Borawski. - Jest to spowodowane tym, że pobocza dróg są dziurawe.

Zimą i latem

Najlepiej kontrolę amortyzatorów przeprowadzać przed zimą, ze względu na dłuższą drogę hamowania. A po chłodnych miesiącach trzeba sprawdzić, czy nie zostały one uszkodzone przez sól, która powoduje korozję i rozszczelnienie.
- Naprawa amortyzatorów nie jest tania - mówi Andrzej Borawski. - Koszt wymiany wszystkich to około 2 tys. zł. Warto naprawiać od razu po zauważeniu usterki, inaczej mogą zostać uszkodzone inne elementy zawieszenia, a to będzie jeszcze większy wydatek.

Sprawdź samodzielnie

Oznaką tego, że amortyzator nie jest sprawny, jest kołysanie auta na boki nawet przy niewielkich nierównościach. Samochód też gorzej trzyma się drogi.
Prawdziwe problemy zaczynają się, gdy słyszymy, że koła uderzają o nawierzchnię - to sygnał, że amortyzator jest niemal całkowicie zużyty i konieczna jest wizyta w warsztacie.

Stan amortyzatorów można sprawdzić samodzielnie. Trzeba stanąć nad kołem i mocno nacisnąć na maskę. Jeżeli amortyzator jest już zużyty, auto będzie się bujać -nadwozie ugnie się i odskoczy więcej niż dwa razy. A powinno szybko powrócić do stabilności.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna