Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Chłodny powiew w upalne dni

Piotr Walczak
Układ klimatyzacji trzeba sprawdzać przynajmniej raz do roku - zaleca Jacek Bagiński
Układ klimatyzacji trzeba sprawdzać przynajmniej raz do roku - zaleca Jacek Bagiński Fot. P. Walczak
Gorąco w kabinie? Włącz klimę! Jest niezastąpiona latem. Ale trzeba pamiętać o jej systematycznym odkażaniu.

- Układ klimatyzacji musi być okresowo serwisowany - zaleca Jacek Bagiński, kierownik serwisu Mazdy Auto Księżyno. - Nawet gdy jest szczelny, w ciągu roku ubywa z niego 10-15 proc. substancji chłodzącej.

W chwili gdy w układzie krąży jedynie połowa wymaganej ilości tzw. czynnika chłodzącego, klimatyzator samochodowy traci 75 proc. wydajności przy chłodzeniu powietrza.

Nieprzyjemny zapach

Dezynfekcja czy odgrzybianie klimatyzacji to podstawa. Powinniśmy to robić przynajmniej raz do roku lub po przejechaniu 15 tysięcy kilometrów. Serwis najlepiej odwiedzić przed sezonem letnim.
- Bakterie, grzyby i inne drobnoustroje osadzają się na parowniku i z czasem powodują powstawanie brzydkiego zapachu - wyjaśnia Jacek Bagiński. - Parownik jest zamontowany pod deską rozdzielczą i połączony z systemem wentylacji pojazdu. Osadzająca się na jego powierzchni wilgoć i brak światła stanowią idealne środowisko dla rozwoju bakterii i grzybów.

Ale odkażanie to nie wszystko. Razem z tą operacją, trzeba wymienić też substancję chłodzącą. Poza tym mechanik sprawdzi szczelność całego układu i wyrówna ciśnienie do takiego, jakie zaleca producent. Podczas wizyty w serwisie, nie zapomnijmy o wymianie oleju w sprężarce.

Zdrowie najważniejsze

- Jedna z ważniejszych spraw to także filtr kabinowy - ocenia Jacek Bagiński. - Wymieńmy go raz do roku. Jeśli jednak jeździmy autem w szczególnych warunkach, tam gdzie jest duże zapylenie, powinniśmy robić to częściej.

Filtr kabinowy ma duże znaczenie dla zdrowia pasażerów. Zatrzymuje zanieczyszczenia, m.in. pyłki, kurz i brud, które unoszą się nad drogą.

Jeżeli przez dłuższy czas nie wymienimy filtra, może zostać on zapchany, a co za tym idzie - do kabiny będzie przedostawało się mało powietrza. Z czasem spowoduje to przegrzewanie się silnika dmuchawy wentylatora. Doprowadzi to do spadku wydajności wentylatora, a silnik zostanie uszkodzony.

Objawem usterek klimatyzacji będzie słabe chłodzenie. Przyczyną może być rozszczelnienie układu. Problem ten pojawia się zwykle po zimie.
Niepokojącym sygnałem będzie większy hałas w kabinie samochodu oraz zwiększone zużycie paliwa.

Nie wszystkie nowe samochody posiadają w standardzie klimatyzację. Dopłata za taką przyjemność to około 2-2,5 tysięcy złotych. Warto jednak zdecydować się na taki wydatek, bo klima nie tylko zwiększa komfort, ma też wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dzięki niej podczas dużych upałów kierowca nie męczy się tak szybko i może szybciej reagować na różne sytuacje na drodze.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna