Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Citroen Berlingo - nadciąga nowy "osiołek"

Tomasz Kutkiewicz
Citroen Berlingo
Citroen Berlingo T. Kutkiewicz
W 1996 r. Citroën wprowadził do sprzedaży Berlingo - samochód o nowatorskiej koncepcji, które dało początek segmentowi kombivanów. Odniósł przy tym prawdziwy sukces handlowy, przyciągając klientów indywidualnych i firmy. W ciągu 12-letniej historii modelu sprzedano 1 760 000 aut!

Pomijając klasyczną wersję vanowską, auto było zawsze bardziej osobowe niż mini-ciężarówka. Nieco odmiennie niż w braterskich markach - Peugeot (Partner) i Renault (Kangoo).

Nowy Citroen Berlingo, został zaprezentowany podczas ubiegłorocznego salonu motoryzacji w Paryżu, zachowuje swój charakter auta rodzinnego. Dzięki zastosowaniu nowych, ciekawych rozwiązań podnoszących komfort podróży sprawiło, że segment kombivanów zyskał zupełnie nową jakość.
Najciekawiej prezentuje się wersja XTR.

Auto jest obszerne i masywne. Przednie reflektory według całkowicie nowego projektu charakteryzujące się dużą, powierzchnią, wyposażone są w gładkie szkła z poliwęglanu i przywodzą skojarzenia z autami rekreacyjnymi.

Linia nadwozia zwraca uwagę swoją, solidnością, i dopracowaniem szczegółów. Bryła tego samochodu potwierdza, że główną myślą jego konstruktorów była funkcjonalność.

Bardzo szeroki, masywny przedni zderzak daje oparcie osłonie chłodnicy i reflektorom. Przednie błotniki, przeprojektowane dla tego modelu, wzmacniają wrażenie stabilności Berlingo i stanowią, element ewolucji tego pojazdu.
Wymiary auta sa typowe dla hatchbacka, czyli: 172 centymetry szerokości oraz 414 m długości. Bagażnik ma pojemność 624 litrów. Kubatura mierzona do dachu sięga 1.350 litrów, a po wyjęciu siedzeń z drugiego rzędu - nawet 3.000 litrów!

Przestrzeń bagażową powiększają sprytnie rozplanowane schowki i wielofunkcyjną zabudowę pod poszyciem dachu, tzw. Modutop. Jak rozplanowano te schowki? Nad przednią szybą, centralny schowek nad pierwszym i drugim rzędem, pomysłowy zamykany schowek nad bagażnikiem z dostępem z dwóch stron oraz relingi dachowe, które można ustawić wzdłuż lub w poprzek dachu.

Nowe Berlingo to przede wszystkim samochód praktyczny. Jest to szczególnie widoczne w licznych możliwościach konfiguracji siedzeń, opracowanych w celu umożliwienia różnych zastosowań. Wszystkie siedzenia drugiego rzędu są duże i ergonomiczne i łatwo wyjmowalne! W przypadku wyjęcia tylnych siedzeń długość użytkowa liczona do oparć pierwszego rzędu zwiększa się do 2 m.

Można również złożyć oparcie przedniego fotela. Konfiguracja ta pozwala na przewóz dużych przedmiotów, otwierając imponujące możliwości zastosowań jak na osobowy samochód. Ale to nie wszystko. W zależności od poziomu wyposażenia w drugim rzędzie mogą się znaleźć 3 identycznych wymiarów niezależne fotele lub ławka dzielona w układzie 1/3-2/3. Konfiguracja z 3 niezależnymi fotelami daje możliwość regulacji pochylenia oparć, dzięki czemu pasażerowie siedzący z tyłu mogą wybrać odpowiadającą im pozycję. Oparcie środkowego fotela posiada plastikową obudowę, dzięki czemu po złożeniu może pełnić funkcję stolika lub podłokietnika wyposażonego w miejsce na kubki.

Wnętrze zostało dostosowane do nowego wyglądu karoserii. Centralnie umieszczona konsola z okrągłymi kratkami nawiewów, kwarcowym zegarem oraz przyciskami sterowania klimatyzacją i ogrzewaniem. Tablica rozdzielcza jest funkcjonalna i estetyczna. Nowy ciekłokrystaliczny wyświetlacz nadaje jej indywidualny charakter. Kolorystyka tła wszystkich czterech zegarów odpowiada tonacji wnętrza pojazdu. Cyfrowy ekran z licznikiem kilometrów jest uzupełniony o wskaźniki techniczne oraz, w wersji z silnikiem diesla, wskaźnik poziomu oleju.
Centralna konsola pomiędzy siedzeniami ma szeroką otwartą przestrzeń, w której można umieścić różne przedmioty. Otwarte schowki w przednich i tylnych drzwiach oraz pod przednimi siedzeniami i nad drzwiami bocznymi, siatki w oparciach przednich siedzeń oraz duże schowki z tyłu w podłodze czynią Nowe Berlingo autem funkcjonalnym i praktycznym w codziennym użytkowaniu.

Auto zostało opracowane na podwoziu samochodów z segmentu typu kompakt, ale jest od nich o wiele wyższe. Dlatego wyposażone zostało w sprawdzony układ jezdny C4 Picasso, który zapewnia optymalny komfort niezależnie od stanu drogi. Z przodu zastosowane zostało zawieszenie typu McPherson z trójkątnymi wahaczami dolnymi i stabilizatorem poprzecznym. Dzięki temu auto wyróżnia się doskonałą precyzją działania układu kierowniczego. Natomiast złożona z odkształcalnej belki i stabilizatora poprzecznego konstrukcja tylnego zawieszenia charakteryzuje się ukośnym ustawieniem amortyzatorów, umożliwiającym zmniejszenie nadkoli i zwiększenie szerokości użytecznej. Jego zwymiarowanie i sztywność, dostosowane do różnych warunków jazdy, eliminują nieprzyjemne przechyły boczne lub wzdłużne. Zawieszenie to zostało również wyposażone w hydrauliczne poduszki dla zapewnienia jak najwyższego poziomu komfortu.

Citroen oferuje w modelu Berlingo cztery jednostki napędowe. Dwie benzynowe: 1.4i o mocy 55 kW i dwa silniki diesla.

Auto w salonach pojawi się w drugim kwartale tego roku, ale prawdopodobnie w Polsce wersja XTR nie bedzie dostępna. Ceny auta nie są jeszcze znane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna