Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Czas na zmianę opon

Wojciech Frelichowski, www.gs24.pl
(Fot. Kamil Nagórek)
Pierwsze przymrozki już za nami. Dla kierowców i ich samochodów to sygnał, że należy zmienić opony na zimowe.

Według specjalistów z Premio, lidera rynku serwisów typu fast-fit w Polsce fakt, że należy korzystać z dwóch kompletów opon - letnich i zimowych staje się już normą wśród polskich kierowców. Jednak nie zawsze obywa się bez problemów.

- Podstawowym błędem, jaki popełniają kierowcy jest moment wymiany opon - mówi Grzegorz Król, specjalista z sieci serwisów Premio. - Większość z nich zwleka do ostatniej chwili, aż pojawi się śnieg. Tymczasem w momencie pierwszego śniegu powinniśmy już jeździć na zimowym ogumieniu. Mitem jest opinia, że wcześniejsza wymiana opon na zimowe powoduje ich szybkie zużycie. Opony zimowe są rekomendowane już wtedy, gdy temperatura powietrza spada regularnie poniżej 7 stopni Celsjusza. A poza tym wraz z pierwszym śniegiem w serwisach są dużo większe kolejki.

Kilka zasad
Warto jednak wiedzieć, że jazda na oponach zimowych przy temperaturach wyższych niż 7 stopni oznacza szybsze ścieranie się ich bieżnika. Natomiast pogląd, że opony zimowe są głośniejsze od letnich nie zawsze jest prawdziwy. Produkowane obecnie opony są wykonane z nowoczesnych mieszanek, a czynnik redukcji hałasu jest jednym z kluczowych. Dlatego coraz częściej zdarza się, że opony letnie są głośniejsze od zimowych.

Jeśli ktoś ma opony z poprzedniego sezonu, to przed ich założeniem powinien sprawdzić wysokość bieżnika. Minimalna to 1,6 mm, jednak w przypadku opon zimowych bieżnik powinien mieć wysokość przynajmniej 2 mm.
Oczywiście na tej samej osi powinny być założone opony o tym samym bieżniku. Warto też wiedzieć, że ogumienie mające więcej niż 6 lat, nawet z niskim przebiegiem, nie gwarantuje bezpiecznego użytkowania.

Zawór jest ważny
Sprowadzając samochód z zagranicy, kierowcy często nie zwracają uwagi na stan i czas użytkowania ogumienia. Zdarza się bowiem, że nawet niezbyt wyeksploatowane, ale stare opony nie nadają się już do użytku. Zdarza się, że latem kierowcy jeżdżą na oponach zimowych, ewentualnie na aucie jest zamontowanych kilka rodzajów opon, co jest niedopuszczalne.

- Opony przywiezione do nas przez klientów często są stare lub mają niewłaściwy rozmiar. Czasem są odkształcone przez złe przechowywanie lub przez jazdę na zbyt niskim ciśnieniu -wylicza Krzysztof Nowak z sieci Premio.
Kolejnym poważnym błędem jest niewymienianie przez kierowców zaworów w kołach, co powoduje nieszczelności, a w konsekwencji utratę powietrza w oponie. Wynika to z faktu, że niskie temperatury negatywnie wpływają na strukturę i elastyczność gumy, z której wykonany jest zawór.

Ciśnienie pod kontrolą
Utrzymywanie prawidłowego ciśnienia w oponach jest jednym z podstawowych warunków ich prawidłowej eksploatacji. Ciśnienie należy sprawdzać regularnie, raz w miesiącu, a także przed każdym wyjazdem w dłuższą podróż.

- Prawidłowy poziom ciśnienia zalecany przez producenta bezpośrednio wpływa na przyczepność auta i związaną z tym drogę hamowania, a także na komfort jazdy mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. - Nieodpowiedni poziom ciśnienia w oponach to także zwiększone koszty eksploatacji pojazdu. Samochód jadący na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem spala więcej paliwa a i żywotność takich opon znacznie się skraca.

Oprócz niebezpieczeństwa wypadku, niedopompowane opony zwiększają również zużycie paliwa oraz emisję spalin.
Ponieważ podczas jazdy koło nagrzewa się, a co za tym idzie ciśnienie w oponie rośnie, dlatego zaleca się, aby pomiaru ciśnienia nie dokonywać zaraz po zatrzymaniu auta. Wskazane jest, aby odczekać chwilę i zrobić to, gdy opona jest zimna .

Jak przechowywać?
Dokładnie oczyszczone opony należy przechowywać w przewiewnych i zaciemnionych miejscach, chroniąc je przed działaniem substancji żrących i ropopochodnych. W takim pomieszczeniu, temperatura nie powinna spadać poniżej minus 5 stopni Celsjusza i przekraczać plus 35. W najlepszej sytuacji są kierowcy, którzy mają garaże, ale opony można też przechować w piwnicy. Ale uwaga: musi to być pomieszczenie suche.

Opony zamontowane na felgach przechowujemy w pozycji leżącej na półce, a jeśli na podłodze, to na deskach. W ogumieniu powinno być ciśnienie na poziomie 0,7 kPa. Natomiast opony bez felg należy przechowywać w pozycji stojącej i od czasu do czasu obracać, co zapobiegnie ich odkształceniom. Przechowywanie opon bez felg, ułożonych jedna na drugiej, prowadzi do ich odkształcenia. Bezwzględnie nie wolno wieszać opon bez felg na hakach wbitych w ścianę. Przechowywane ogumienie warto zakonserwować specjalnymi środkami.

Źródło: Zmieniamy opony na zimę - www.gs24.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna