Warunki odczytywania mowy z ust
- Odległość rozmówców do 1,5 metra;
- Kontakt wzrokowy rozmówców;
- Dobrze oświetlona i wyrazista twarz słyszącego rozmówcy;
- Wyrazista mowa o normalnym tempie;
- Podany na wstępie temat rozmowy;
- Konstrukcje gramatyczne poprawne, ale zrozumiałe dla niesłyszącego rozmówcy;
- Zdania jednoznaczne;
- Unikanie wtrąceń, nagłych zmian tematu;
- Aktywne uczestnictwo w rozmowie osoby niesłyszącej - informacje zwrotne, pytania.
Trudności eduk. wynikające z uszkodzenia słuchu
- Trudności z czytaniem i rozumieniem tekstów zamieszczonych w podręcznikach szkolnych. Może to wynikać z ubogiego słownictwa, trudności zrozumienia form gramatycznych i abstrakcyjnego słownictwa oraz zbyt ograniczonej wiedzy ogólnej;
- Trudności z pisaniem wypracowań. Ocenie powinna podlegać wartość merytoryczna, a nie błędy wynikające z uszkodzenia słuchu - nieprawidłowe końcówki, pominięte wyrazy gramatyczne, błędy stylistyczne czy literowe. Dziecko z wadą słuchu nie powinno pisać dyktanda. Trzeba mu też dać więcej czasu na napisanie kartkówki czy wypracowania;
- Trudności z rozumieniem pojęć abstrakcyjnych - nazwy uczuć emocji i czasu - dni tygodnia, miesięcy, pór roku;
- Bariera w rozumieniu poezji ze względu m.in. na środki stylistyczne i wyrażenia abstrakcyjne.
Co może zrobić nauczyciel
- Należy wcześniej podać zagadnienia, które będą realizowane podczas lekcji oraz zaznaczyć fragmenty w książce niezbędne do analizy odpowiednich tematów;
- W przypadku niektórych uczniów czytanie tekstów źródłowych jest zbyt trudne, można za to analizować streszczenie tekstu czy oglądać filmy, najlepiej z napisami;
- Analiza polega na tworzeniu planu wydarzeń i budowaniu notatek zrozumiałych dla ucznia;
- Można poprosić rodzica o przygotowanie z dzieckiem określonego tekstu chociażby pod względem rozumienia słownictwa, wyjaśnienia niezrozumiałych pojęć.
Zasady pracy wspomagające edukację
Podczas omawiania danego tematu należy wypisać na tablicy słowa kluczowe i jak najczęściej używać pomocy wizualnych - tablic, wykresów, rysunków itp.:
- wyjaśnienie pojęć nieznanych, abstrakcyjnych;
- stopniowanie trudności;
- pomoc w analizie treści tekstów - zwrócenie uwagi na związki przyczynowo-skutkowe i czasowo-przestrzenne.
Pomoc w dokonywaniu interpretacji treści:
- pomoc w formułowaniu odpowiedzi;
- przygotowanie planu wypowiedzi ułożonego w formie pytań;
- zadawanie pytań pomocniczych ułatwiających przeprowadzenie spójnej, logicznej linii narracyjnej
Pomoc w dokonywaniu selekcji materiału - wskazanie informacji istotnych z punktu widzenia zrozumienia i opanowania materiału:
- przygotowanie przez nauczyciela notatki zawierającej najistotniejsze informacje
Częste powtarzanie i systematyczne utrwalanie istotnych treści, odwoływanie się do wcześniej omówionych treści.
Niezależnie od stopnia uszkodzenia słuchu dziecko wspomaga się odczytywaniem mowy z ust, co powoduje, że odnosimy mylne wrażenie, iż dziecko słyszy i rozumie, co mówi nauczyciel.
Dostosowanie otoczenia, rodzaj pomocy
Słabo słyszący lub niesłyszący uczeń powinien zajmować w klasie miejsce w pierwszej ławce gdy:
- Lekcja jest prowadzona metodami skierowanymi na aktywność nauczyciela, np. wykład;
- Uczeń korzysta z systemu FM (urządzenie wspomagające słyszenie w trudnych warunkach akustycznych)
J
eżeli lekcja jest prowadzona metodami aktywizującymi lub stosowana jest pogadanka, ławki powinny być ustawione tak, by uczeń z uszkodzonym słuchem miał możliwość obserwacji zarówno twarzy nauczyciela, jak i pozostałych uczniów (w podkowę bądź literę L);
- W przypadku istotnej różnicy uszkodzenia miedzy jednym a drugim uchem, uczeń powinien być zwrócony do grupy klasowej uchem lepiej słyszącym;
- W czasie gdy nauczyciel omawia temat lub bezpośrednio zwraca się do ucznia, powinien zwrócić się do niego twarzą, a nie przechadzać po klasie;
- Nauczyciel nie powinien jednocześnie pisać na tablicy i komentować zapisywanej treści. Uczeń z uszkodzonym słuchem nie może bowiem jednocześnie przepisywać z tablicy i słuchać, dlatego wskazana jest przerwa w prowadzeniu lekcji.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?