Do 2030 roku ma powstać ekspresowe połączenie kolejowe, które połączy Pomorze z Mazurami, ale też zachodnią Europę z Rosją. Pociągi zaczną swój bieg w Szczecinie i skończą w Ełku. Konieczna będzie elektryfikacja odcinka torów Korsze- Ełk.
Samorządy województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego postanowiły zmienić radykalnie komfort jazdy pociągami. Stąd powstał pomysł na nowe połączenie kolejowe, które przewiezie pasażerów ze Szczecina, przez Koszalin, Słupsk, Gdańsk i Olsztyn do Ełku. Przewiduje się, że prędkość pociągów pasażerskich osiągnie na tej trasie 160 km na godzinę, a towarowych 120 km na godzinę.
W ubiegłym tygodniu samorządowcy przymierzyli się do analizy potencjału planowanego połączenia kolejowego i jego znaczenia dla północnych regionów Polski.
- Nasze województwo jest partnerem projektu TransBaltic, a wszystko polega na zintegrowaniu systemów transportowych w obszarze przyległym Morza Bałtyckiego. Linia kolejowa da nam możliwości lepszego rozwoju gospodarki w regionie - tłumaczy ideę projektu Lidia Panfil, rzecznik prasowy w urzędzie marszałkowskim.
Planowana linia będzie częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Projekt ten ma połączyć zachodnią Europę z północną Polską, a na Mazurach kolej przebiegnie też przez Skandawę (kilka lat miejscowość na granicy polsko-rosyjskiej zniknęła z mapy dworców PKP, zlikwidowano tam kolej). Na całej trasie będą budowane wiadukty i bezkolizyjne skrzyżowania z drogami.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?