Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Historia koncernu Renault. Wszysto zaczęło się 110 lat temu

Opr. (ALE), www.pomorska.pl
Bracia Renault na swych własnych szalejących maszynach. Dwaj z nich - Louis i Marcel - wygrywali w owym czasie wszystkie wyścigi samochodowe
Bracia Renault na swych własnych szalejących maszynach. Dwaj z nich - Louis i Marcel - wygrywali w owym czasie wszystkie wyścigi samochodowe (Fot. Archiwum Renault)
W roku 1898 młody Francuz Louis Renault zaprezentował swój wynalazek: pierwszą skrzynię biegów z bezpośrednim przełożeniem. Mechanizm zrewolucjonizował motoryzację i wprowadził ją w nową erę, dając marce Renault zaszczytne miejsce w historii...

Historia jednego z najsłynniejszych producentów samochodów rozpoczęła się w Billancourt, niedaleko Paryża, w niewielkiej szopie. Stamtąd 1 października 1898 roku wyjechał pierwszy wehikuł autorstwa młodego Francuza Louisa Renault, który od najmłodszych lat interesował się mechaniką. To właśnie ten młody chłopak, marzący o skonstruowaniu własnego samochodu, wynalazł skrzynię biegów z bezpośrednim przełożeniem, która, zastępując dotychczasowe przekładnie łańcuchowe, doprowadziła do powstania nowej ery w motoryzacji.

Wigilia w 1898 roku
Swój rewolucyjny wynalazek Louis Renault po raz pierwszy zaprezentował w wigilię Bożego Narodzenia 1898 roku podjeżdżając swym autem na wzniesienie na Rue Lepic na paryskim Montmartrze. Tym samym wygrał zakład z niedowierzającymi przyjaciółmi i przyjął pierwsze 12 zamówień z zaliczkami w gotówce. Rewolucyjny system napędu przez skrzynię biegów z bezpośrednim przełożeniem został szybko opatentowany, a mechanizm ten zaczęli wkrótce stosować wszyscy ówcześni producenci samochodów.

Luis, Fernard i Marcel
Rok później 21-letni Louis założył ze swymi braćmi Fernandem i Marcelem rodzinną firmę o nazwie Bracia Renault. Popularność firmie przyniosły wyścigi, w których Louis i Marcel Renault startowali na wyprodukowanych przez siebie pojazdach. Louis i Marcel Renault wygrywali większość wyścigów rozgrywanych na trasach pomiędzy miastami m.in. Paryż-Ostenda, Paryż-Berlin, czy najbardziej prestiżowy z nich: Paryż-Wiedeń.

Udział w wyścigach był najlepszą formą reklamy. Po każdej tego typu imprezie liczba zamówień zwiększała się, dzięki czemu firma gwałtownie się rozwijała. W 1899 roku Louis Renault zaprezentował także pierwszy silnik Renault - czterocylindrową jednostkę o mocy 24 KM. Wkrótce opisał też pierwsze turbodoładowanie i uzyskał na nie odpowiednie świadectwo. W roku 1903 roku powstała sieć sprzedaży firmy Bracia Renault - pierwsze zagraniczne filie przedsiębiorstwa pojawiły się w Anglii, Belgii, Włoszech, Niemczech, Hiszpanii i USA.

Masowa produkcja
W roku 1905, by sprostać zamówieniom na taksówki złożonym przez władze Paryża, Londynu i Nowego Jorku, produkcję rzemieślniczą zastąpiono masową. Renault stało się wiodącym francuskim producentem aut. Po roku po ulicach Paryża jeździło już 250 samochodów marki Renault, których dwucylindrowe silniki rozwijały zawrotną jak na ówczesne czasy prędkość 35 km/godz.

Źródło: Renault. Historia koncernu rozpoczęła się 110 lat temu w szopie pod Paryżem... - www.pomorska.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna