Jakie auta kupują Polacy? Poznaj Internetowy Samochód Roku 2023

Materiał informacyjny OTOMOTO

OTOMOTO, wiodąca platforma motoryzacyjna, jak co roku opracowała raport podsumowujący sytuację na rynku automotive - zarówno, jeśli chodzi o pojazdy nowe, jak i używane. Znajdziemy w nim informacje na temat m.in. ulubionych marek aut, ale także preferencji dotyczących koloru, nadwozia, silnika lub skrzyni biegów.

Jaki obraz wyłania się z tego opracowania? Przede wszystkim nie odstraszają nas ceny. Mimo że auta mocno drożeją - pięć lat temu 9-10-letni samochód był przeciętnie tańszy aż o 79 proc., kupujemy je coraz chętniej. W 2023 roku zarejestrowano aż o 14% więcej samochodów niż w poprzednim roku. Nie szalejemy z kolorami: decydujemy się najczęściej na auta szare (w przypadku nowych) i czarne (w przypadku używanych). Jesteśmy też stali w uczuciach: w pierwszej dziesiątce najczęściej wyświetlanych modeli w OTOMOTO znalazło się aż 7 samochodów produkowanych przez niemieckie koncerny. Zaskoczeniem może być za to zmiana na pozycji lidera: po raz pierwszy od 5 lat liderem w zestawieniu najczęściej wyświetlanych marek używanych samochodów jest BMW, które wyprzedziło Audi i Mercedesa. Na elektryki większość z nas nadal nie ma ochoty…

Stała dominacja marek niemieckich

Najczęściej poszukiwane przez Polaków w 2023 r. wśród pojazdów używanych były auta niemieckie. Cenimy sobie ich legendarną jakość. To, dlatego w TOP 3 znalazły się takie marki jak BMW (11%), Audi (10,7%) i Mercedes-Benz (8,5%). Miało to odzwierciedlenie w ogłoszeniach wystawianych na portalu OTOMOTO. 20% ogłoszeń dotyczyło bowiem pojazdów importowanych z Niemiec. Tak samo podium prezentowało się, jeśli chodzi o auta nowe: BMW (11,2%), Audi (10,8%) i Mercedes-Benz (9,5%).

Silnik spalinowy wciąż w modzie

W 2023 r. auta spalinowe (benzynowe i diesle) wciąż stanowiły ponad 80% wyświetlonych ogłoszeń na portalu OTOMOTO. Wyświetlenia używanych samochodów z silnikiem spalinowym dotyczyły łącznie ok. 90% ruchu przeglądających oferty używanych aut na platformie. Polacy są zatem nadal ostrożni, jeśli chodzi o zakup aut hybrydowych lub elektrycznych.

Rosnące zainteresowanie SUV-ami

Już ponad połowa wyszukiwań pojazdów na portalu OTOMOTO w 2023 r. była związana z nadwoziem typu SUV. Na rynku wtórnym zainteresowanie SUV-ami jest mniejsze niż wśród aut nowych (23,9%), ale pozostają one najpopularniejszym wśród poszukujących samochodu typem nadwozia, obok sedanów (20% wyświetleń) i kombi (16,9% wyświetleń).

Duża popularność samochodów z automatyczną skrzynią biegów

Polacy cenią sobie wygodę jazdy. Widać to po wzroście zainteresowania zakupem samochodu z automatyczną skrzynią biegów. W 2023 r. dotyczyło to aż 49,5% wyświetleń aut używanych. To wzrost aż o 3,9 pp. w stosunku do 2022 r. Mimo tego nadal aż ⅔ samochodów używanych wystawionych do sprzedaży na platformie OTOMOTO miało manualną skrzynię biegów.

Automaty są także popularne w nowych pojazdach. Tutaj mamy już do czynienia z bardzo silnymi preferencjami (81,9% wyświetleń samochodów z taką skrzynią biegów).

Auta używane i nowe a kolor karoserii

Wybory dotyczące koloru karoserii uzależnione były od tego, czy kupujemy auto używane, czy też nowe. Wśród najczęściej wyszukiwanych pojazdów ze starszych roczników dominowała barwa czarna (27,1%), ale na podium znalazł się także kolor biały (15,4%) i szary (15%). Zgoła inaczej wyglądało podium wśród aut nowych: szary 23,5%, czarny 23% i biały 16,9% wyświetleń. Raport OTOMOTO pokazuje, że bez względu na rocznik pojazdu wyraziste barwy karoserii, jak np. pomarańczowa lub żółta, nie cieszyły się dużym zainteresowaniem.

Wiek i cena pojazdu używanego

Z raportu OTOMOTO wynika, że szukając samochodu, skupiamy się w pierwszej kolejności na nieco młodszych modelach. Najczęściej były wyświetlane te z 2018 roku. Mimo tego jako osoby indywidualne nadal rejestrujemy głównie pojazdy ponad 10-letnie (prawie 74% używanych samochodów zakupionych w Polsce w 2023 r.). W przypadku firm ponad 50% zakupów stanowią samochody używane, wśród których najczęściej rejestrowane są samochody 5-10 letnie. Wynika to z faktu, że na finalną decyzję o zakupie mocno wpływają ceny, które przez inflację po pandemii i wojnę w Ukrainie znacząco wzrosły w ostatnich kilku latach. Niezależnie od wieku pojazdu, jego średnia cena od 2019 r. zwiększyła się, w zależności od wieku, o 59-77%. Najniższe wzrosty dotyczyły aut 1-2 letnich, a najwyższe – 7-8 letnich.

Segment premium ma się dobrze

Pojazdy z segmentu premium cieszyły się w ubiegłym roku rekordowo dużą popularnością. Wśród rejestracji nowych samochodów, stanowiły one aż 23%. Dla dobrego zobrazowania sytuacji warto wspomnieć, że w 2023 roku liczba rejestracji nowych Porsche przewyższyła liczbę rejestracji nowych Fiatów.

Nie tylko auta, ale również części

Z ubiegłorocznego badania Minds & Roses dla OTOMOTO wynika, że osoby wybierające do naprawy swojego samochodu części używane, powód takiej decyzji uzasadniały oszczędnościami. Korzyści finansowe, ale także oszczędność czasu potrzebnego na sprowadzenie i przygotowanie części do montażu, widać m.in. w przypadku karoserii, która pozostaje najpopularniejszą kategorią wśród poszukujących elementów do samochodu na OTOMOTO. Przechodząc do szczegółów - na platformie użytkownicy najczęściej poszukiwali używanych zderzaków, felg, opon i drzwi.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Jakie auta kupują Polacy? Poznaj Internetowy Samochód Roku 2023 - Portal i.pl

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna