MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kultowe samochody ciężarowe na sprzedaż. Sprawdź ile trzeba zapłacić za Stary, Jelcze czy Kamazy

jaw
Stary i Jelcze na archiwalnych zdjęciach.
Stary i Jelcze na archiwalnych zdjęciach. Narodowe Archiwum Cyfrowe
Stary, Jelcze, Kamazy to samochody ciężarowe, które były ważnym elementem polskiej motoryzacji. Przyczyniały się do rozwoju różnych sektorów gospodarki i transportu. Są one również często wspominane z sentymentem przez entuzjastów motoryzacji w Polsce. Zobacz, ile obecnie trzeba za nie zapłacić.

Kultowe samochody ciężarowe w Polsce

Polska ma bogatą historię motoryzacji, a wśród jej dorobku znajdują się również legendarne samochody ciężarowe, które odgrywały istotną rolę w rozwoju transportu i gospodarki kraju. Samochody w różnych wariantach służyły m.in. w straży pożarnej czy wojsku.

Star

Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star” (FSC „Star”) była jednym z najważniejszych producentów samochodów ciężarowych w Polsce. Jej historia i wkład w rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego są godne uwagi. Fabryka została założona w 1948 roku w Starachowicach, a jej nazwa pochodzi od miasta, w którym miała swoją siedzibę. Pierwszy model produkowany przez fabrykę, Star 20, zjechał z linii produkcyjnej w 1948 roku. Był to pierwszy powojenny polski samochód ciężarowy, co stanowiło istotny krok w odbudowie kraju po II wojnie światowej. Następnie firma wypuszczała kolejne modele, które były wołami roboczymi polskiej gospodarki. W okresie transformacji gospodarczej w Polsce, fabryka przeszła przez trudny okres restrukturyzacji i prywatyzacji. FSC „Star” pozostaje symbolem polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Modele produkowane przez fabrykę służyły w wielu sektorach gospodarki, od transportu cywilnego po zastosowania wojskowe. Ich niezawodność i wszechstronność sprawiły, że były cenione nie tylko w Polsce, ale i za granicą.

Jelcz

Jelcz to marka, która odegrała kluczową rolę w rozwoju polskiego transportu ciężarowego i autobusowego. Pochodząca z miasta Jelcz-Laskowice w województwie dolnośląskim, fabryka zyskała renomę dzięki produkcji niezawodnych pojazdów, które były szeroko stosowane zarówno w Polsce, jak i za granicą. Fabryka została założona w 1952 roku jako Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych (ZBNS), a w 1954 roku rozpoczęła produkcję pierwszych nadwozi do samochodów ciężarowych. Obecnie Jelcz jest wiodącym producentem pojazdów specjalistycznych, w tym wojskowych. Firma kontynuuje produkcję ciężarówek, autobusów i pojazdów specjalnych, które są dostosowane do specyficznych potrzeb klientów, zarówno w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych.

Zagraniczne ciężarówki

Popularne w Polsce były również zagraniczne ciężarówki. W okresie PRL były to samochody ciężarowe z bloku wschodniego najczęściej ZSRR. Jednym z z nich był Kamaz. W Polsce pojawił się już w czasach PRL-u, kiedy to pojazdy te były importowane i wykorzystywane głównie przez różne instytucje państwowe oraz przedsiębiorstwa przemysłowe. Po upadku komunizmu i otwarciu polskiego rynku na zachodnie produkty, Kamaz musiał stawić czoła nowej konkurencji. Spowodowało to stopniowe zmniejszanie jego obecności na polskim rynku.

Zobacz, ile dzisiaj trzeba zapłacić za kultowe samochody ciężarowe:

Zobacz też:Rolnicy. Podlasie. Bogdan z Borowskich Ciborów zaprezentował nowy wizerunek i zdradził ile ma traktorów

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna