Kultowe samochody ciężarowe w Polsce
Polska ma bogatą historię motoryzacji, a wśród jej dorobku znajdują się również legendarne samochody ciężarowe, które odgrywały istotną rolę w rozwoju transportu i gospodarki kraju. Samochody w różnych wariantach służyły m.in. w straży pożarnej czy wojsku.
Star
Fabryka Samochodów Ciężarowych „Star” (FSC „Star”) była jednym z najważniejszych producentów samochodów ciężarowych w Polsce. Jej historia i wkład w rozwój polskiego przemysłu motoryzacyjnego są godne uwagi. Fabryka została założona w 1948 roku w Starachowicach, a jej nazwa pochodzi od miasta, w którym miała swoją siedzibę. Pierwszy model produkowany przez fabrykę, Star 20, zjechał z linii produkcyjnej w 1948 roku. Był to pierwszy powojenny polski samochód ciężarowy, co stanowiło istotny krok w odbudowie kraju po II wojnie światowej. Następnie firma wypuszczała kolejne modele, które były wołami roboczymi polskiej gospodarki. W okresie transformacji gospodarczej w Polsce, fabryka przeszła przez trudny okres restrukturyzacji i prywatyzacji. FSC „Star” pozostaje symbolem polskiego przemysłu motoryzacyjnego. Modele produkowane przez fabrykę służyły w wielu sektorach gospodarki, od transportu cywilnego po zastosowania wojskowe. Ich niezawodność i wszechstronność sprawiły, że były cenione nie tylko w Polsce, ale i za granicą.
Jelcz
Jelcz to marka, która odegrała kluczową rolę w rozwoju polskiego transportu ciężarowego i autobusowego. Pochodząca z miasta Jelcz-Laskowice w województwie dolnośląskim, fabryka zyskała renomę dzięki produkcji niezawodnych pojazdów, które były szeroko stosowane zarówno w Polsce, jak i za granicą. Fabryka została założona w 1952 roku jako Zakłady Budowy Nadwozi Samochodowych (ZBNS), a w 1954 roku rozpoczęła produkcję pierwszych nadwozi do samochodów ciężarowych. Obecnie Jelcz jest wiodącym producentem pojazdów specjalistycznych, w tym wojskowych. Firma kontynuuje produkcję ciężarówek, autobusów i pojazdów specjalnych, które są dostosowane do specyficznych potrzeb klientów, zarówno w Polsce, jak i na rynkach międzynarodowych.
Zagraniczne ciężarówki
Popularne w Polsce były również zagraniczne ciężarówki. W okresie PRL były to samochody ciężarowe z bloku wschodniego najczęściej ZSRR. Jednym z z nich był Kamaz. W Polsce pojawił się już w czasach PRL-u, kiedy to pojazdy te były importowane i wykorzystywane głównie przez różne instytucje państwowe oraz przedsiębiorstwa przemysłowe. Po upadku komunizmu i otwarciu polskiego rynku na zachodnie produkty, Kamaz musiał stawić czoła nowej konkurencji. Spowodowało to stopniowe zmniejszanie jego obecności na polskim rynku.
Zobacz, ile dzisiaj trzeba zapłacić za kultowe samochody ciężarowe:
![emisja bez ograniczeń wiekowych](https://s-nsk.ppstatic.pl/assets/nsk/v1.220.1/images/video_restrictions/0.webp)
Polacy ocenili rząd Tuska. Zaskakujące wyniki
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?