Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kupujesz wycieczkę? Znaj swoje prawa

D
Na pytania Czytelników odpowiadał Jarosław Brzozowski, Miejski Rzecznik Konsumentów w Białymstoku.

Planuję wybrać się na zagraniczną wycieczkę zorganizowaną przez biuro turystyczne. Co powinna określać umowa o świadczenie usługi turystycznej?

- Ustawa o usługach turystycznych stanowi, że umowa o usługi turystyczne powinna zostać zawarta w formie pisemnej i zawierać:

- dane biura podróży (z jego numerem w rejestrze organizatorów turystyki i pośredników turystycznych), a także dane osoby, która podpisuje umowę w imieniu usługodawcy;

- wskazanie trasy i miejsca wyjazdu, czasu trwania imprezy oraz jej programu;

- cenę, sposób zapłaty, rodzaj i zakres ubezpieczenia;

- informacje o terminie, w jakim biuro ma obowiązek powiadomić klienta o ewentualnym odwołaniu wyjazdu, o dacie ewentualnego przeniesienia uprawnień i obowiązków kupującego wycieczkę na inną osobę oraz o wymaganiach specjalnych uzgodnionych pomiędzy biurem a turystą;

- wskazanie przepisów regulujących kwestie umowy (i wynikające z nich konsekwencje prawne) oraz określenie procedury reklamacyjnej;

- gdy klient wpłaca co najmniej 10-proc. zaliczkę na poczet ceny imprezy - to powinien otrzymać z umową pisemne potwierdzenie, że biuro podróży ma gwarancję bankową lub ubezpieczeniową, bądź pisemne potwierdzenie umowy ubezpieczenia, którą ma organizator, ze wskazaniem, jak ubiegać się o wypłatę środków z polisy.

Czy biuro turystyczne może zmienić warunki umowy?

- Organizator może zmienić istotne warunki umowy z klientem jeszcze przed wyjazdem z powodu okoliczności od siebie niezależnych. Wówczas powinien niezwłocznie powiadomić go o planowanej zmianie, a ten ma do wyboru dwa rozwiązania: przyjęcie zmiany umowy albo odstąpienie od niej. W tym ostatnim przypadku przysługuje klientowi natychmiastowy zwrot wpłaconych należności, nie ma też obowiązku zapłaty kary umownej. Po odstąpieniu od umowy klient może jednak wybrać inny wyjazd zaproponowany przez biuro podróży (tzw. imprezę zastępczą), ale nie ma takiego obowiązku.

Co istotne, w razie odwołania wyjazdu klient może się też domagać odszkodowania, jeśli z powodu niewykonania umowy poniósł szkody. Odszkodowanie nie przysługuje jednak w przypadku siły wyższej lub zgłoszenia się zbyt małej liczby chętnych (limit w umowie).

Zasadą jest zakaz podwyższania ceny imprezy. Może to jednak nastąpić, kiedy umowa wyraźnie to przewiduje, a organizator udokumentuje wpływ na podwyższenie ceny okoliczności: wzrostu kosztów transportu; opłat urzędowych, podatków lub opłat za takie usługi (lotniskowe, załadunkowe lub przeładunkowe w portach morskich i lotniczych); wzrostu kursów walut. Co ważne w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna