Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na urlop z rowerem na aucie

Michał Franczak
Klienci coraz częściej decydują się na bagażniki na hak lub tylną klapę samochodu – mówi Grzegorz Kutnik z białostockiego sklepu GR-S
Klienci coraz częściej decydują się na bagażniki na hak lub tylną klapę samochodu – mówi Grzegorz Kutnik z białostockiego sklepu GR-S Fot. M. Franczak
Wybierasz się na wakacje samochodem i chcesz zabrać ze sobą jednoślad? W takim przypadku warto zainwestować w dobry bagażnik.

Najpopularniejsze są obecnie trzy rozwiązania: bagażniki dachowe, montowane na haku oraz na tylnej klapie bagażnika. Właściciele pojazdów typu SUV i innych terenówek mogą sprawić sobie też bagażnik montowany na kole zapasowym.

Trzeba zainwestować

Żeby zamontować bagażnik rowerowy na dachu, auto musi mieć tzw. relingi albo bagażnik bazowy - belki, do których montuje się uchwyty na rowery lub boksy.
Ich cena zaczyna się od 120 zł, ale może też osiągnąć pułap nawet 700 zł.
Na to, ile wydamy na bagażnik dachowy mają wpływ trzy czynniki: rodzaj naszego samochodu, materiał z jakiego są zrobione belki oraz marka producenta bagażnika. Najdroższe są opływowe, lekkie belki zbudowane z aluminium.
Na duży wydatek mogą nastawić się właściciele aut trzydrzwiowych - bagażnik dachowy montowany na takim samochodzie potrzebuje jeszcze dodatkowego systemu 3D, co zwiększa jego koszt.
Jeżeli mamy już bagażnik dachowy, potrzebujemy jedynie uchwytów rowerowych. Kosztują one od 30 do 350 zł za sztukę. Mocują one jednoślad za pomocą specjalnych szczęk, które trzymają ramę i paski zębate, zabezpieczające koła.

Liczy się wygoda

- Coraz bardziej popularne stają się bagażniki na hak lub tylną klapę samochodu - twierdzi Grzegorz Kutnik, z białostockiego sklepu GR-S. - Ich największą zaletą jest to, że podczas jazdy rowery nie wystają poza obręb auta. Dzięki temu nie zwiększa się nam zużycie paliwa, jazda ogólnie jest przyjemniejsza, a samochód mniej jest podatny na boczny wiatr.
Mamy dwa rodzaje bagażników na hak. Pierwsze to platformowe, na których stawiamy rowery. Zalety: rowery się nie dotykają, nie ma ryzyka zdarcia lakieru z ramy. Wady: taki bagażnik zajmuje więcej miejsca za samochodem.
Są też bagażniki, na których rowery są zawieszane, dotykają do siebie, zatem trzeba zabezpieczyć ramę gąbką.

Drożej, ale nowocześniej

Prosty bagażnik na hak, z uchwytami, na których mogą wisieć trzy rowery kosztuje 500 zł.
Jego główną zaletą są małe wymiary i możliwość składania.
Taki złożony na płasko uchwyt możemy bez problemu przewozić w bagażniku samochodu. Nie zajmuje on wiele miejsca.
Droższe bagażniki (kosztujące powyżej 1 tys. zł) są wyposażone w belkę ze światłami tylnymi i złącze elektryczne. Mają również większą ładowność i mogą przewozić rowery o różnej wielkości i różnych rozmiarach opon.

Trudny wybór

Bagażnika na rower nie należy kupować na odległość. Warto sprawdzić sposób jego mocowania na aucie podczas zakupu, bo systemów jest wiele i nie każdy będzie pasował do naszego samochodu.
Przed zakupem należy sprawdzić też, czy bagażnik jest przystosowany do przewozu danego roweru. Bicykl z dużą ramą lub nietypowym rozmiarem opon może być niemożliwy do zamontowania na niektórych bagażnikach.
Dachowy bagażnik rowerowy powoduje zwiększenie oporu powietrza podczas jazdy, a co za tym idzie, pasażerowie auta narażeni są na większy niż zwykle hałas. Przy wielogodzinnej jeździe może dać się on we znaki, dlatego warto zapytać o ciche konstrukcje.
Obecnie produkowane bagażniki są w zdecydowanej większości łatwe w montażu i demontażu. Warto rozejrzeć się za konstrukcją, która ma zabezpieczenia antykradzieżowe, chroniące zarówno rowery, jak i sam bagażnik.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna