MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa Mazda3 (wideo)

T. Kutkiewicz
W Niemczech auto będzie kosztować 17 tysięcy euro
W Niemczech auto będzie kosztować 17 tysięcy euro
Nowa Mazda3 w Polsce pojawi się już wiosną 2009 roku. Pierwsza generacja tego modelu sprzedała się w ilości ponad 1,8 mln egzemplarzy. Czy druga generacja tego modelu, w dobie kryzysu jest w stanie powtórzyć wynik poprzedniczki? Być może, wszak kryzys nie trwa wiecznie.

Jaka jest nowa "trójka"? Sylwetka auta jest bardzo elegancka i dynamiczna. Wydaje się, że stojące auto aż rwie się do jazdy. Nowa Mazda3 nie przeszła zmian kosmetycznych, ale została na nowo zbudowana.

Przód auta jest bardzo charakterystyczny, tworzony przez pięciopunktową kratę wlotu powietrza i wloty umieszczone po bokach, zbiega się z wyrzeźbionym kształtem maski i śmiałą, pełną ekspresji linią łączącą pokrywę silnika ze słupkami przednimi. Praktycznie wszystkie linie kończą się tam.

Z boku linia przedniego błotnika miękko przechodzi w linię okien. Dolna linia okien pnie się ku górze i łączy się z tylnym spoilerem, podkreślając kompaktowe rozmiary samochodu i jego zwinność. Aby powierzchnie nabrały jeszcze większej ekspresji, konstruktorzy Mazdy dopracowali głębokość krawędzi pokrywy silnika, przednich błotników i trójwymiarowego kształtu wysuniętych boków, uważnie dopracowując krzywizny, które subtelnie odzwierciedlają zmiany naturalnego światła otoczenia.

Z tyłu uwagę zwraca sportowy design szerokiej sylwetki. Najsilniejsze elementy to wysunięte błotniki i nacisk na część środkową. Wszystkie linie tyłu samochodu są tak zaprojektowane, aby zbiegały się w umieszczonym centralnie logo. Mocne słupki tylne również pochodzą z pierwszej generacji Mazdy3 i są jeszcze bardziej wyraziste.

W środku nowa Mazda3 oferuje sportowe, a przy tym bardzo dopracowane wnętrze. Deska rozdzielcza ostro zakręca z części środkowej na boki, jakby prężąc muskuły. Duże wskaźniki i konsola centralna są rozmieszczone wokół kierowcy, zapewniając ergonomię. Kąt nachylenia panelu środkowego jest dostosowany do ruchów ręki kierowcy. Górna powierzchnia deski z materiału o drobnoziarnistej fakturze z niewielką liczbą linii podziału podwyższa jakość wykończenia wnętrza. Nowy, interaktywny system sterowania oświetleniem wzmacnia związek kierowcy z samochodem.

Oprócz silników benzynowych MZR 1,6 l i 2,0 l oraz silnika Diesla MZ-CD 1,6 l z turbodoładowaniem, pochodzących z poprzedniego modelu, nowa Mazda3 oferowana jest obecnie z nowym wysokoprężnym silnikiem MZR-CD z turbodoładowaniem o pojemności skokowej 2,2 l, niedawno wprowadzonym do gamy nowej Mazdy6. To mocny, czysty silnik Diesla o doskonałym poziomie mocy, zużyciu paliwa i wyciszeniu. Silnik MZR-CD 2,2 l z turbodoładowaniem występuje w dwóch wersjach - mocniejszej o maksymalnym momencie obrotowym 400 Nm / 1800-3000 obr./min i mocy 136 kW (185 KM) / 3500 obr./min i standardowej o maksymalnym momencie obrotowym 360 Nm/1800-2600 obr. na min. i mocy maksymalnej 110 kW (150 KM) / 3500 obr./min. Obie wersje oferują wyjątkowo niską emisję spalin, zgodną z wymaganiami normy Euro V i wykorzystują opracowany przez Mazdę, unikalny filtr cząstek stałych (DPF), zapewniający wydajniejszą regenerację. Zużycie paliwa spadło od 7 do 10% w porównaniu z silnikiem MZR-CD 2,0 l oferowanym w modelu poprzedniej generacji, osiągając poziom 5,4 l/100 km w wersji o standardowej mocy i 5,6 l/100 km w wersji mocniejszej.

Aby zapewnić właściwą równowagę pomiędzy zużyciem paliwa, lekkim działaniem układu kierowniczego a poczuciem stabilności, wszystkie wersje całkowicie nowej Mazdy3 są wyposażone w elektrohydrauliczne wspomaganie układu kierowniczego (EHPAS).

Zawieszenie wykorzystuje układ aktualnej wersji Mazdy3 i zostało udoskonalone tak, aby zapewniać jeszcze szybsze reakcje na działania kierowcy oraz zwiększyć kontrolę nad skręcaniem i zachować bardziej płaską charakterystykę jazdy dzięki wzmocnieniu tłumienia zawieszenia. W układzie hamulcowym zestrojono podciśnieniowy siłownik wspomagający i zoptymalizowano początkowe odczucie hamowania. Wynik końcowy to wyjątkowe reakcje i dająca poczucie pewności liniowość w dowolnych warunkach.

Z zakresu bezpieczeństwa, Mazda wyposażyła nowy model, poza oczywiście ABS-em, w system elektronicznej dystrybucji siły hamowania (EBD), dynamicznej kontroli stabilności (DSC). Poza tym w "trójce" będzie automatyczne włączanie świateł awaryjnych (ESS) w standardzie, adaptacyjne, obrotowe reflektory biksenonowe (opcja), monitoring tylnej strefy pojazdu (RVM), system kontroli ciśnienia w oponach (TPMS) i podgrzewaną szybę przednią (opcje). Systemy bezpieczeństwa biernego w nowym modelu są wszechstronne i obejmują opracowaną przez Mazdę technologię bardzo sztywnego i bezpiecznego nadwozia, zaawansowany system dystrybucji i pochłaniania energii uderzenia oraz aktywne zagłówki z przodu i sześć poduszek powietrznych, co daje nowej Mazdzie3 jedne z najwyższych ocen w testach zderzeniowych na całym świecie.

Jaka będzie cena? Z tego co jest wiadome, to w Niemczech auto będzie kosztować -17 tysięcy EURO.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna