Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ogrzewanie postojowe - ciepło w kabinie od samego rana

Piotr Walczak
Dzięki ogrzewaniu postojowemu nie trzeba uruchamiać zmarzniętej jednostki napędowej, gdyż od razu jest ona rozgrzana. Ma to wpływ na jej trwałość – mówi Karol Kukiełka, kierownik serwisu.
Dzięki ogrzewaniu postojowemu nie trzeba uruchamiać zmarzniętej jednostki napędowej, gdyż od razu jest ona rozgrzana. Ma to wpływ na jej trwałość – mówi Karol Kukiełka, kierownik serwisu. Fot. W. Wojtkielewicz
Ogrzewanie postojowe zapewnia ustawienie temperatury, jaka ma panować wewnątrz pojazdu, np. po mroźnej nocy. Zawczasu rozgrzewa też silnik.

Na rynku znajdziemy dwa rodzaje ogrzewania postojowego: tzw. suche i mokre. Zdaniem fachowców to drugie jest zdecydowanie lepsze, stąd też popularniejsze. I choć na razie za te urządzenie trzeba najczęściej dodatkowo dopłacać, to np. w Volkswagenach Golfach III w krajach skandynawskich było ono montowane seryjnie. W Polsce na taką przyjemność mogą liczyć na razie kierowcy dużych ciężarówek i samochodów luksusowych.

Silnik będzie dłużej sprawny

- Zasadnicza różnica między ogrzewaniem postojowym suchym a mokrym jest taka, że to pierwsze za pomocą wentylatora nagrzewa powietrze jedynie w kabinie samochodu - mówi Karol Kukiełka, kierownik serwisu Rycar w Białymstoku. - Mokre natomiast to piec lub agregat, który grzeje płyn chłodniczy w silniku. Poprzez to ogrzewany jest zarówno silnik, jak i wnętrze pojazdu.

Dzięki ogrzewaniu postojowemu nie trzeba uruchamiać zmarzniętej jednostki napędowej np. na 20-stopniowym mrozie - od razu włącza się rozgrzany wcześniej silnik, co ma zbawienny wpływ na jego trwałość. Samo urządzenie działa w bardzo prosty sposób.

Jak wyjaśnia Paweł Kukiełka, prezes Rycaru, przed pozostawieniem auta na noc pod domem lub na parkingu, należy zaprogramować godzinę, o której chcemy mieć już ogrzany samochód.

Przez to możemy zapomnieć m.in. oblodzonych szybach. W zależności od tego jak ustawimy temperaturę, silnik w momencie uruchamiania może mieć już około 50-60 stopni Celsjusza.

Piec czy agregat podłączony do układu paliwowego, napędzany jest benzyną lub olejem napędowym. Zużycie paliwa jest jednak w tym przypadku minimalne i praktycznie nieodczuwalne dla przeciętnego kierowcy.

Nie na każdą kieszeń

Kompletne ogrzewanie postojowe, czyli piec ze sterownikiem kosztuje od 3,5 tysiąca złotych. Za 7 tys. zł kupimy już urządzenia do większych silników z porządnym agregatem i pilotem. Z pilota możemy wszystko zaprogramować, czyli włączyć czy też przestawić godzinę nagrzania z własnego domu. Jego zasięg wynosi do kilometra.

Warto wspomnieć, że jest sporo samochodów, np. BMW czy Kia z urządzeniami montowanymi seryjnie, tzw. dogrzewaczami. Taki pojazd ma zamontowany agregat, ale bez sterowania.

- Niekiedy właściciele nie wiedzą nawet, że mają w silniku dogrzewacz - twierdzi Paweł Kukiełka. - To też jest rodzaj ogrzewania postojowego. Dzięki niemu silnik szybko się nagrzewa. Odpalamy samochód i w jednostce napędowej od razu temperatura skacze do góry.

Przeglądy ogrzewania postojowego trzeba robić przynajmniej raz do roku. Warto wspomnieć, że w agregacie znajduje się świeca żarowa, która może się przepalić. Dlatego też trzeba ją co jakiś czas wymieniać, gdyż bez działającej świecy nie uruchomimy ogrzewania postojowego. O to, kiedy należy to robić, najlepiej pytać wykwalifikowanych mechaników. Czasem usterki związane są również z wystąpieniem błędów w komputerze. Przez to ogrzewanie też nie może dobrze działać.

Kontrole tych urządzeń dobrze jest sprawdzać w autoryzowanych przez danego producenta serwisach. Użytkownik może co najwyżej wymienić baterie w pilocie sterującym.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna