Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opona z bliska

Michał Franczak
Po stanie bieżnika poznasz m.in czy trzeba ustawić zbieżność kół
Po stanie bieżnika poznasz m.in czy trzeba ustawić zbieżność kół
Z wymianą opon nie należy zwlekać zbyt długo - zimowe szybko się zużywają na twardym asfaltowym podłożu. A gdy mają poniżej 4 mm bieżnika, to nie nadają się do użytku.

Opony letnie kosztują, w zależności od rozmiaru - od 150 do 300 zł za sztukę. Droższe są opony całoroczne. Nie spisują się one także najlepiej w trasie. Jednak niektórzy kierowcy chcąc oszczędzić, stosują opony wielosezonowe zamiast zimowych i letnich.

Mimo, że na Wielkanoc mieliśmy więcej śniegu niż na Boże Narodzenie, w ostatni weekend nadeszła wreszcie wiosna. A za tydzień lub dwa stacje obsługi pojazdów zaczną być oblegane przez kierowców, którzy chcą wymienić opony na letnie.
- Po zmianie opon z zimowych na letnie, warto sprawdzić, czy łożyska nie hałasują. Przy okazji wymiany opon warto także sprawdzić geometrię - to wydatek około 100 zł - mówi Wojciech Parciak z białostockiego serwisu Auto-Kras.

Gdy zbieżność kół nie jest zachowana, w chwili wypuszczenia z rąk kierownicy, auto samoistnie zaczyna zjeżdżać z trasy. Do tego nierównomiernie zużywa się bieżnik, a traci na tym przyczepność opon. W ekstremalnych przypadkach, opona ze startym bieżnikiem może po prostu ulec rozerwaniu.

Problem w bieżniku

Zużycie opony zależy od stylu jazdy, geometrii zawieszenia i ciśnienia powietrza. Jeśli bieżnik starł się na środku opony, oznacza to, że była ona zbyt mocno napompowana. Jeżeli zużycie dotknęło zewnętrzne części bieżnika, oznacza to, że ciśnienie było zbyt niskie. Warto co jakiś czas sprawdzać ciśnienie, choćby przy okazji wizyty na stacji benzynowej, gdzie często znajduje się stanowisko do pompowania opon. Kupno nowych opon czeka nas, jeżeli na oponie pojawiają się linie, idące w poprzek bieżnika. Oznaczają one, że opona nadaje się do wymiany.

Geometria

Bywa, ze bieżnik zużywa się nierównomiernie - z jednej strony. Oznacza to, że mamy źle ustawioną geometrię zawieszenia. Zużycie wewnętrznych lub zewnętrznych części bieżnika przednich opon oznacza z kolei, ze czeka nas ustawianie zbieżności kół. Czasem bieżnik zużywa się szybciej tylko na jednym z kół. Warto sprawdzić w warsztacie, czy nie jest ono pochylone pod złym kątem.
Sprawdzając oponę, można także ocenić stan amortyzatorów. Trzeba je sprawdzić, jeżeli bieżnik "ząbkuje". "Ząbkowanie" można poznać przesuwając rękę po oponie. Mamy z nim do czynienia, gdy w jedną stronę ręka przesuwa się gładko, a w drugą zawadza o kanty bieżnika. Taka opona także znacznie mocniej hałasuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna