Pilnuj obrotów

Piotr Walczak
Podczas przeglądu mechanik sprawdzi stan płynu chłodzącego, chroniącego silnik przed przegrzaniem
Podczas przeglądu mechanik sprawdzi stan płynu chłodzącego, chroniącego silnik przed przegrzaniem
Udostępnij:
Brak mocy, przerywana praca motoru lub świecące się kontrolki na desce rozdzielczej to znak, że coś niedobrego dzieje się z silnikiem.

Aby silnik zachował przez lata swoją moc, powinniśmy regularnie odwiedzać stację diagnostyczną i na bieżąco usuwać wszelkie usterki i awarie.
- Przeglądy silnika powinno się robić raz do roku, bądź co 15-20 tys. km - zaleca Jan Kuklik, kierownik serwisu Konrys w Białymstoku.

Według specjalistów, jednymi z najczęstszych usterek wykrywanych na stacjach obsługi pojazdów są przecieki i nieszczelności. Jeżeli nie zostaną one w porę usunięte, mogą nawet doprowadzić do zatarcia motoru.

Olej się starzeje

- Jeżeli zależy nam na tym, by silnik zachował sprawność, unikajmy wysokich obrotów przy niskich biegach oraz niskich obrotów przy wyższych przełożeniach. Nie piłujmy i nie dławmy silnika - radzi Jan Kuklik.

Co około tysiąc kilometrów warto sprawdzić też stan oleju. Dobrze zrobić to także przed każdą dłuższą podróżą. Jeżeli jest go zbyt mało, powinniśmy uzupełnić braki.
- Olej także się starzeje, więc raz do roku powinniśmy wymienić go całkowicie, razem z filtrem - mówi Jan Kuklik.

Nie warto czekać do ostatniej chwili - jeżeli będziemy używali oleju złej jakości, możemy skrócić żywotność silnika i zmniejszyć osiągi auta. Ważne jest też sprawdzanie stanu płynu w chłodnicy. Przynajmniej raz na dwa lata powinniśmy całkowicie go wymienić, żeby nie doprowadzić do przegrzania silnika.

Wymieniaj filtry

Pamiętajmy też o regularnej wymianie filtrów paliwa, powietrza i świec zapłonowych oraz o sprawdzaniu poziomu napięcia w przewodach instalacji elektrycznej podczas wizyty w warsztacie.

Po przejechaniu około 100 tys. km powinniśmy wymienić pasek rozrządu, a co 60 tys. km sprawdzać jego stan. Nawet jeżeli jeździmy niewiele, powinniśmy wymieniać pasek rozrządu przynajmniej raz na 5 lat. Jeżeli pasek pęknie, silnik może ulec poważnej awarii. Pęknięcie często następuje przy gwałtownym hamowaniu silnikiem lub uruchamianiu "na pych".

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Przejdź na stronę główną Gazeta Współczesna
Dodaj ogłoszenie