Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Program Tutorski na Uniwersytecie w Białymstoku. Uczelnia ruszyła z rekrutacją. Sprawdź, jakie tematy przygotowali tutorzy

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
Łukasz Nowicki
Siedem wydziałów i instytutów, 28 naukowców i prawie 40 tematów do wyboru - tak będzie wyglądać pierwsza edycja programu tutorskiego Uniwersytetu w Białymstoku pod hasłem „Uczeń jako badacz, naukowiec i odkrywca”. Uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy chcą rozwijać naukowe pasje pod okiem nauczycieli akademickich, mogą przesyłać już swoje zgłoszenia.

Tutoring to metoda indywidualnej pracy z podopiecznym, czyli regularne, bezpośrednie spotkania, gdzie spotyka się mistrz, czyli tutor z tutee, czyli podopiecznym. Program służyć ma rozwijaniu pasji naukowo-badawczych uczniów, ale także wspieraniu takich umiejętności, jak argumentacja, obrona własnych poglądów, sztuka wystąpień publicznych, pisanie prac pisemnych. Program ma również pokazywać specyfikę studiowania i pracy naukowej na uniwersytecie.

W ramach tutoringu na UwB, uczniowie będą spotykać się raz w miesiącu ze swoimi tutorami (w razie potrzeby także w formie zdalnej), by realizować własne projekty badawcze. Będą też mogli uczestniczyć w zajęciach dydaktycznych z wybranego przedmiotu prowadzonego przez tutora, korzystać z uniwersyteckiego sprzętu i księgozbioru. Efekty swojej pracy uczniowie zaprezentują za kilka miesięcy podczas uczelnianego Forum Tutoringu.

Zainteresowani uczniowie mogą wybierać spośród prawie 40 interesujących tematów zaproponowanych przez nauczycieli akademickich z Wydziału Biologii, Wydziału Ekonomii i Finansów, Wydziału Filologicznego, Wydziału Fizyki, Wydziału Nauk o Edukacji, Wydziału Prawa oraz Instytutu Socjologii UwB.

Ucznia do programu zgłasza dyrektor szkoły, za pomocą specjalnego formularza zgłoszeniowego (w przypadku osób niepełnoletnich potrzebna jest także zgoda rodzica lub opiekuna prawnego). Kandydat musi napisać krótki list motywacyjny opisujący zainteresowania i powody, dla których chce uczestniczyć w programie. Formularz zgłoszeniowy wraz z listem motywacyjnym dyrektor szkoły przesyła na adres [email protected]. Rekrutacja potrwa do 30 listopada 2022 r.

Zgłoszenia będą oceniane przez koordynatorów ds. tutoringu z poszczególnych wydziałów i instytutów oraz wybranych przez uczniów tutorów. Pod uwagę będzie brana łączna punktacja za list motywacyjny oraz rozmowę ucznia z koordynatorem. Udział w programie jest bezpłatny.

Propozycje tematów

1. Wydział Biologii

1) dr Agata Kostro-Ambroziak

  • „Pasożytnictwo w koncepcji fenotypu rozszerzonego”

2) dr hab. Ada Wróblewska:

  • „Czy rośliny potrafią oszukiwać? - strategia oszustwa, jej mechanizmy i konsekwencje ewolucyjne dla gatunku”,
  • „Adaptacje i interakcje w królestwie roślin - implikacje morfologicznoanatomiczno-genetyczne”

2. Wydział Ekonomii i Finansów

1) dr Elżbieta Misiewicz

  • „W meandrach matematyki”

2) dr Anna Matel

  • „Czytając między liczbami. Analiza statystyczna w praktyce"

3) dr Ewa Magrel

  • „Dlaczego w gospodarce występują kryzysy?”

4) mgr Michał Wojciuk

  • „Opodatkowanie działalności - co warto wiedzieć prowadząc firmę?”

5) dr Tomasz Poskrobko

  • „Business model canvas. Od pomysłu do planu na biznes”

3. Wydział Filologiczny

1) dr hab. Katarzyna Kościewicz

  • „Czy istnieją granice wolności słowa?” (słowa klucze: wolność słowa, tabu, autocenzura, cenzura, literatura)
  • „Jak powstaje książka?” (słowa klucze: proces twórczy, proces wydawniczy, edycja naukowa, edycja rękopisów)

2) dr Maryna Michaluk

  • „Co w Internecie piszczy?” (słowa klucze: język aplikacji internetowych, język blogów o różnej tematyce, język młodzieżowy)
  • „Telewizja/media i prezentowany przez nie obraz świata oczami młodego człowieka” (słowa klucze: język mediów, językowy obraz świata, prawda/fałsz w mediach)

4. Wydział Fizyki

1) prof. dr hab. Edward W. Piotrowski

  • „Analizy statystyczne prostych gier losowych metodą Monte Carlo, narzędziami Pythona i Maximy”

2) dr hab. Katarzyna Rećko, prof. UwB

  • „Badania podstawowe przy użyciu metod dyfrakcyjnych”

5. Wydział Nauk o Edukacji

1) dr Joanna Borowik

  • „Parentyfikacja w (prze)biegu życia dziadków”

2) mgr Agnieszka Panas

  • „Różne aspekty rozwoju poprzez rozwój umiejętności muzycznych lub wokalnych (dla uczniów szkół muzycznych lub śpiewających w chórach)”

3) dr Marcin Kolemba

  • „Uwarunkowania dobrostanu i subiektywnego poczucia szczęścia wśród uczniów szkół średnich”

4) dr hab. Alicja Korzeniecka-Bondar, prof. UwB

  • „Co czas robi z człowiekiem, co człowiek robi z czasem?”

5) dr Monika Zińczuk

  • „Sukcesy i trudności w samodzielnym uczeniu się”

6) dr Walentyna Wróblewska

  • „Współczesny proces studiowania”

7) dr Anna Chańko-Kraszewska

  • „Współczesna młodzież - czyli kto? Wyznawane poglądy, wartości i kondycja psychiczna adolescentów”

8) dr hab. Halina Monika Wróblewska, prof. UwB:

  • „Umysły (nie)pospolite. Talent i pasja w doświadczeniach biograficznych wybitnych twórców”,
  • „Kariera bez granic. Kreatywność i zdolności twórcze jako wyznaczniki w projektowaniu sukcesu edukacyjnego i zawodowego”

9) dr Barbara Dudel, prof. ucz.

  • „Jak można pomóc uczniom klas 1-3 w uczeniu się matematyki?”

10) dr Katarzyna Nadachewicz

  • "Spontaniczna aktywność fizyczna”

6). Wydział Prawa

1) dr Kamila M. Bezubik

  • „Kryzys praworządności i demokracji – „przytłaczające" dowody, czy uzasadnione wątpliwości”
  • „Co należy koniecznie wiedzieć o hierarchii aktów prawnych w Polsce”
  • „Chcesz mieć podstawowe prawa obywatelskie?”

2) prof. dr hab. Agnieszka Malarewicz – Jakubów

  • „Psychologiczne i prawne aspekty zakładania spółek”

3) dr Małgorzata Wenclik

  • „Organizacje społeczne i ich udział w kształtowaniu społeczeństwa obywatelskiego na przykładzie województwa podlaskiego”
  • „Aktywność młodzieży - ciała konsultacyjno-doradcze w samorządzie terytorialnym”
  • „Aktywność społeczna i obywatelska kobiet - rady kobiet”

4) dr Justyna E. Kulikowska-Kulesza

  • „Zakochaj się w administracji”

5) dr hab. Aneta Giedrewicz-Niewińska, prof. UwB

  • „Człowiek jako podmiot, a nie przedmiot w pracy – w poszukiwaniu odpowiednich gwarancji w prawie pracy”
  • „Jak odnaleźć się na rynku pracy? – prawa i obowiązki osób młodych na rynku pracy”

6) dr Wioleta Hryniewicka-Filipkowska

  • „Współczesne problemy ochrony praw człowieka”
  • „Współczesne wyzwania dla międzynarodowego prawa humanitarnego konfliktów zbrojnych”

7. Instytut Socjologii
1) dr Maciej Białous

  • „Czy warto jeszcze wychodzić z domu? Praktyki uczestnictwa w kulturze we współczesnej Polsce”
  • „Kto kontroluje przeszłość, ten ma władzę nad przyszłością”. Pamięć i wyobrażenia przyszłości wśród młodych ludzi”

Zobacz też:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Program Tutorski na Uniwersytecie w Białymstoku. Uczelnia ruszyła z rekrutacją. Sprawdź, jakie tematy przygotowali tutorzy - Kurier Poranny

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna