Rail Baltica może być wybudowana szybciej

Tomasz Kubaszewski tkubaszewski@wspolczesna.pl
Trasa Rail Baltica może być wybudowana szybciej niż do tej pory zakładano. Komisja Europejska wydała rozporządzenie, w myśl którego ma się to stać jedna z najważniejszych magistral kolejowych w Europie.

Trasa Rail Baltica może być wybudowana szybciej niż do tej pory zakładano. Komisja Europejska wydała rozporządzenie, w myśl którego ma się to stać jedna z najważniejszych magistral kolejowych w Europie.

- To dla naszego regionu bardzo dobra wiadomość - komentuje poseł PO Robert Tyszkiewicz. - Władzom i parlamentarzystom z woj. podlaskiego daje solidną podstawę do tego, by o tę inwestycję zabiegać w Warszawie.

W Polsce tylko dwie inwestycje

W środę Komisja Europejska zaakceptowała plan najważniejszych inwestycji kolejowych w najbliższych kilkunastu latach. Zdaniem członków tego gremium, należy budować przede wszystkim połączenia między wieloma krajami. Mniejsze inwestycje w poszczególnych państwach mogą poczekać. Trasa Rail Baltica, która ma prowadzić z Finlandii aż do Włoch znalazła się w zestawieniu dziesięciu najważniejszych przedsięwzięć. Ten korytarz komunikacyjny na terenie Polski ma przebiegać m.in. przez Suwałki, Białystok, Warszawę i Katowice. Naszego kraju dotyczy jedynie jeszcze jedna trasa - z Warszawy do Berlina.

Według Komisji Europejskiej, nasza inwestycja powinna zacząć się zaraz po 2014 roku. Wcześniej pojawiały się informacje, że nastąpi to znacznie później, po roku 2020. Do rozporządzenia komisji muszą się jeszcze ustosunkować wszystkie kraje członkowskie Unii oraz Parlament Europejski.

Augustów nie ma już szans

- Takie stanowisko rzeczywiście otwiera przed trasą Rail Baltica nowe perspektywy - mówi Krzysztof Łańcu-cki, rzecznik prasowy PKP - Polskie Linie Kolejowe. - Myślę, że ta inwestycja stanie się dla nas jedną z najważniejszych po 2014 roku.

Przygotowania trwają już od wielu lat. Opracowano m.in. dwa warianty przebiegu trasy w naszym regionie - jeden przez Ełk, drugi - przez Augustów. PKP rekomenduje to pierwsze rozwiązanie.

Choć linia jest o kilkadziesiąt kilometrów dłuższa, jej poprowadzenie ma być jednak łatwiejsze, także z punktu widzenia ochrony środowiska. Najprawdopodobniej tak już pozostanie, bo trasę przez Ełk popierali w minionej kadencji m.in. parlamentarzyści z rządzącej PO. Zmiany zapowiadał PiS, ale przegrał wybory.
Oficjalnie ostateczny wariant ma być znany w przyszłym roku.

Przekonać rządzących

Mimo, że już wcześniej zarówno przedstawiciele Brukseli, jak i np. państw nadbałtyckich opowiadali się za przyspieszenie prac, można było odnieść wrażenie, że polskiej stronie specjalnie na tym nie zależy. Środki były lokowane w inwestycje kolejowe w innych częściach kraju.

- W Komisji Europejskiej mamy teraz sojusznika - mówi poseł Tyszkiewicz. - Pozwoli to skuteczniej przekonywać tych, którzy potrzeby budowy tej trasy nie dostrzegają.

Wideo

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

A kto by chciał jechać do Łomży? Jakich polityków wybraliście, tak się o was troszczą. Obwodnica Olecka i Ełku to zasługa ludzi dbających o interes miasta, a nie własny. Ale Polak zawsze jak komuś się wiedzie to wyzwie od kolesiów i dalej nic nie robi.

g
gość
Dlaczego nie jest on wogóle brany pod uwagę?
Może dlatego, że pomiędzy Łomżą a Ełkiem nie ma żadnej linii kolejowej? A i ta do Łomży jest w stanie nie dającym się opisać.
O
Ostatni sprawiedliwy

Przecież z mapy "jak wół" widać, że najkorzystniejszy ekologicznie i najkrótszy wariant przechodziłby przez ŁOMŻĘ (równolegle do trasy Via Balica). Dlaczego nie jest on wogóle brany pod uwagę?
Jak zwykle Białystok odbiera Łomży to... co jej się należy!

g
gość
Moim zdaniem trasa powinna iść przez Augustów.I Basta.
Walnij jeszcze pięścią w stół. Może ktoś usłyszy i się spietra...
A poważnie - niech tę trasę w końcu zaczną budować. Przez Ełk, Augustów, czy Pipkę Wielką, ale niech do k... nędzy w końcu zaczną.
m
marek

widać , że Ełk ma przebicie , a jest miastem mniejszym o wiele niż Łomża , kolesiostwa się nie uniknie , podejrzewam gdyby Suwałki nie stały po drodze to i trasa kolejowa je ominęła i trafiła by do Ełku. Moim zdaniem trasa powinna iść przez Augustów.I Basta.

O
Olek
A skąd ta pewność ? Jezdzilem trasa z Suwalk do Elku wiele razy i to nie jest odcinek latwy do modernizacji, za to cenny przyrodniczo.

Dodam, ze tutaj decyduja wzgledy pozamerytoryczne. Podobnie jak buduje sie obwodnice Olecka i Elku, a pomija sie Suwalki i Augustow tak i tutaj decyduje kolesiostwo. Don Aldo bedzie popieral swoich krzyzakow kosztem zdrowej logiki, tzn. analizy natezenia ruchu w w/w miejscowosciach oraz kosztow budowy rail baltica.
O
Olek
łatwiejszy do modernizacji jest odcinek przez ełk i nie ma tu dwóch zdań

A skąd ta pewność ? Jezdzilem trasa z Suwalk do Elku wiele razy i to nie jest odcinek latwy do modernizacji, za to cenny przyrodniczo.
G
Gość
Jakiś pijak projektował tę trasę. Logiczne byłoby wybudowanie Rail Baltica albo prosto przez Łomżę, albo przez Białystok i Augustów.

Obecny projekt zahacza o Biebrzę i inne cenne przyrodniczo tereny, z tym, że krzyżacy z Ełku i Olecka mają przebicie u Don Tuska.

łatwiejszy do modernizacji jest odcinek przez ełk i nie ma tu dwóch zdań
M
Mario C

pierwszy wariant prawdopodobny, gdyż linia B0stok - Ełk byłą kiedyś dwótorową i nasyp oraz most na Biebrzy jest gotowy żeby położyć drugi tor, ciekawe jak dalej z Ełku do Suwałk

O
Olek

Jakiś pijak projektował tę trasę. Logiczne byłoby wybudowanie Rail Baltica albo prosto przez Łomżę, albo przez Białystok i Augustów.

Obecny projekt zahacza o Biebrzę i inne cenne przyrodniczo tereny, z tym, że krzyżacy z Ełku i Olecka mają przebicie u Don Tuska.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3