Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rajdowa legenda

Piotr Walczak
Mitsubishi lancer evolution już na pierwszy rzut oka wygląda dynamicznie. A pod maską kryje się 295-konny silnik.
Mitsubishi lancer evolution już na pierwszy rzut oka wygląda dynamicznie. A pod maską kryje się 295-konny silnik. Fot. P. Walczak
Mitsubishi lancer evolution dostępny jest w dwóch wersjach - gsr i mr. 10. generacja tego auta to nadal sportowy styl, nieprzeciętne osiągi oraz bogate wyposażenie.

Historia modelu evolution

Historia modelu evolution

- październik 1992: lancer rs evolution i gsr evolution
- styczeń 1994: lancer evolution II
- luty 1995: lancer evolution III
- sierpień 1996: lancer evolution IV (AYC z wielowahaczowym tylnym
zawieszeniem)
- styczeń 1998: lancer evolution V
- styczeń 1999: lancer evolution VI
- styczeń 2001: lancer evolution VII (ACD i sportowy ABS)
- styczeń 2003: lancer evolution VIII (AYC i aluminiowy dach)
- marzec 2005: lancer evolution IX (technologia MIVEC)
- 2008: lancer evolution X

Lancer evolution to jedna z ikon japońskiej marki Mitsubishi. Auto od lat kojarzone jest z rajdami samochodowymi. O ile 10. generacja tego samochodu nadal wygląda dynamicznie i wyróżnia się znakomitymi osiągami, to jednak jest to już pojazd bardziej dopracowany stylistycznie niż poprzednia wersja. Producent podkreśla, że zrywa z charakterystycznym dla poprzedników wizerunkiem wyścigówki dla chłopców.

Zadbano o biezpieczeństwo

Konstrukcję nadwozia lancera evolution wzmocniono. Technologia RISE rozprasza energię podczas bocznych i tylnych uderzeń oraz kontroluje zniekształcenie kabiny, zwiększając ochronę pasażerów i systemu paliwowego przy uderzeniach z tyłu.

Pakiet bezpieczeństwa to m.in. dziewięć poduszek powietrznych, trzypunktowe pasy dla kierowcy i pasażerów (napinacze i ograniczniki siły dla kierowcy i pasażera z przodu), mocowania fotelików dziecięcych isofix w drugim rzędzie siedzeń oraz tylna lampa przeciwmgielna z funkcją automatycznego wyłączania. Do tego dochodzi system ABS z EBD, aktywna stabilizacja toru jazdy i kontrola trakcji z funkcją wyłączenia. Standardem są biksenonowe reflektory z lampami doświetlającymi zakręty i spryskiwaczami. Kabinę wykonano w całości z materiałów ognioodpornych.

Dobre przyspieszenie, niemałe spalanie

Lancer evo dostępny jest tylko z jednym silnikiem - dwulitrową jednostką 16-zaworową DOHC MIVEC z intercoolerem i turbosprężarką. Do wyboru jest pięciostopniowa skrzynia ręczna i sześciobiegowa, dwusprzęgłowa przekładnia TC-SST. Na uwagę zasługuje stały napęd na cztery koła. Zawieszenie to z przodu kolumny McPhersona, z tyłu zaś zastosowano wielowahaczowe.

Evo przyspiesza od zera do setki w 5,4 sek. (ręczna skrzynia), a jego prędkość maksymalna wynosi 240 km/h. Przyznać trzeba, że takie wyniki robią wrażenie. Okupione jest to jednak niemałym zużyciem paliwa. Auto spala w cyklu mieszanym od 10,2 do 10,5 l/100 km (w zależności od skrzyni biegów). Nie jest to też samochód ekologiczny. Według pomiarów emisja dwutlenku węgla do atmosfery wynosi od 243 do 250 g/km.

Model z rocznika 2010 kosztuje od 168.990 zł (evolution gsr 5 MT) do 199.990 zł (evolution mr TC-SST). Na tę drugą wersję z rocznika 2009 można uzyskać rabat 10 tys. zł.
Dla miłośników prawdziwie sportowych wrażeń przygotowano lancera evo gsr gt, który osiąga moc 350 koni mechanicznych. Zapłacić za niego trzeba 189.990 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna