Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Raport Beckers: Mieszkańcy wschodniej Polski wolą szcześliwą rodzinę od pieniędzy

Izabela Krzewska
Raport Beckers
Raport Beckers Czytelnik
Mieszkańcy wschodniej Polski wolą szczęście i zdrowie bliskich niż dużą wygraną w „totka”. Mimo to, tylko jedna trzecia widzi swoje życie w jasnych barwach, podczas gdy na północy kraju - ponad połowa. A o czym marzymy jeszcze? O wakacjach, sukcesie zawodowym i nowym mieszkaniu.

Okazuje się też, że mieszkańcy województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego i podkarpackiego częściej niż inni uważają swoje życie za „stonowane” (45 proc.), a 13 proc. twierdzi, że jest ono szaro-bure lub wręcz widzi je w czarnych kolorach - wynika z badania „Barwy życia Polaków”, zrealizowanego przez TNS na zlecenie marki Beckers.

- Te dane nie świadczą o pesymizmie mieszkańców Polski wschodniej, ale o ich realizmie - komentuje prof. Jan Polesz-czuk, dyrektor Instytutu Socjologii Uniwersytetu w Białymstoku. - Trzeźwo patrzą na życie, twardo stąpają po ziemi, nie są skłonni do egzaltacji. Po prostu: życie raz jest kolorowe, raz nie. Po drugie: obowiązuje tu tradycyjny model wspólnoto-wości, a na swoje szczęście patrzymy przez pryzmat szczęścia i zdrowia swoich bliskich.

I to właśnie one dodałyby barw życiu według aż 80 proc. badanych w naszej części kraju. To najwyższy wskaźnik w Polsce. Wygrana w „totka”? Jest na drugim miejscu ( wymieniło ją 65 proc.). Mieszkańców naszego regionu częściej niż innych Polaków uszczęśliwiłby wyjazd na wakacje (59 proc.).

- Nic dziwnego: skoro przez cały rok ciężko pracują, marzą o wypoczynku i ucieczce od ciężkiej egzystencji - komentuje białostocki socjolog.

Z badań wynika również, że wcale nie bagatelizujemy spraw materialnych. Mieszkańcy naszego regionu bardziej optymistycznie patrzyliby na życie, gdyby odnieśli sukces zawodowy (dostali nową pracę, awans, podwyżkę) - deklaruje to 46 proc. ankietowanych przy średniej krajowej na poziomie 41 proc. Dla 44 proc. źródłem radości byłby z kolei nowy dom lub mieszkanie, a dla 43 proc. - nowy samochód.

Co ciekawe, dla niemal co czwartego uczestnika badania (po 23 proc.) „zastrzykiem kolorów” w życiu byłyby nowe ubranie, buty, torebka lub... miłość, ewentualnie wymarzona randka. Nie zaskakuje to, że miłosne „motylki w brzuchu” ważne są szczególnie dla młodych Polaków (w wieku od 15 do 29 lat).

Z upływem lat stajemy się mniej podatni na romantyczne „zrywy”. Sprawy materialne najistotniejsze są dla osób w wieku 30-39 lat, a zdrowie i szczęście bliskich - dla tych po 60. roku życia.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna