MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Renault Megane i Megane Coupe (wideo)

Tomasz Kutkiewicz
Przedsmak nowej Meganki był widoczny podczas ubiegłorocznego Salonu Motoryzacyjnego w Genewie, gdzie zaprezentowano niemal futurystycznie wyglądające auto. Już wtedy było wiadome jedno - buduje się całkiem nowa generacja auta.

Projektowanie aut na poziomie koncepcyjnym, zapowiadają trendy panujące w motoryzacji. Nie inaczej było w Genewie. Śmiałe linie nadwozia, podkreślane do góry otwieranymi drzwiami - zwiększyły niecierpliwość w oczekiwaniu na wejście nowej generacji Meganki. Taki był początek roku. Końcówka roku i paryski salon motoryzacyjny zwieńczył oczekiwanie....iemocje nieco opadły. O ile koncept był futurystyczny, niemal wyprzedzający epoke, o tyle produkt finalny, czyli rynkowy okazał się grzecznym, aczkolwiek całkiem ładnie wyglądającym autem.

Wiele elementów stylistycznych Meganka przejęla z nowej Laguny. Niemal identyczny pas przedni i klosze lamp, to tylko niektóre elementy zapożyczone z większego brata.

Ostre linie poprzednika zostały zastąpione modnymi ostatnio krągłościami i uwypuklenia błotników. Gdy pierwszy raz zobaczyłem to auto natychmiast nasunęło mi się skojarzenie z Fiatem Bravo. Podobieństwo jednak widoczne jest tylko w bocznej linii auta. Przód auta podkreślony jest przetłoczeniem na masce biegnącym w stronę logo, a następnie kierującym się łukiem w stronę słupków.

Smukły kształt reflektorów znajduje przedłużenie w płynnej linii, która łączy je z wlotami powietrza. Mocna osobowość auta jest widoczna również w stylistyce tyłu.

Tylne światła są podzielone na dwie części, jedna z nich umieszczona jest w pokrywie klapy bagażnika, co zapewnia wygodny dostęp do bagażnika.

W Megane Coupe przód jest niezwykle dynamiczny. Z obu stron osłony chłodnicy znajdują się dwa wloty powietrza z matowym, chromowanym obramowaniem podkreślającym znajdujące się pośrodku logo, a centralny wlot powietrza jest wyeksponowany matową czarną poprzeczką. Światła wpisujące się w przedłużenie obu wlotów powietrza, nadają autu mocny i zdecydowany wygląd. Przetłoczenia na masce biegną do przednich słupków, znajdują przedłużenie w pochyłej przedniej szybie i opadającej linii dachu, tworząc dynamiczną sylwetkę. Linia szyb, widziana z profilu, a w szczególności trójkątny kształt tylnej bocznej szyby doskonale łączą się z kwadratowym przetłoczeniem, które biegnie do tyłu sprawiając wrażenie, że samochód jest w nieustannym ruchu. Masywny tył, podkreślony mocno zarysowanymi nadkolami i obniżone o 12 mm zawieszenie - w stosunku do hatchbacka, nadają mu szczególnie solidny wygląd. Z pewnością nowe Megane będzie odróżniać się na ulicach.

Wnętrze auta zostało wyposażone w blok zegarów analogowo-cyfrowych zapewniających łatwy odczyt. Posiadają również liczne elementy wyposażenia wywodzące się z wyższego segmentu: automatyczny hamulec postojowy, karta hands free pozwalająca na otwarcie i uruchomienie samochodu oraz jego automatyczne zamknięcie po oddaleniu się kierowcy oraz system nawigacji Carminat Bluetooth® CD. Po raz pierwszy pojawi się również zaprojektowany specjalnie dla tych modeli system audio « 3D Sound by Arkamys® » Bluetooth®.
Mégane w pięciodrzwiowej wersji hatchback ma długość całkowitą 4,3 m oraz rozstaw osi 2,64 m. Z całą pewnością wielkim jego atutem będzie bagażnik o pojemności 405 l.

W ofercie znajdą się jednostki napędowe dCi 90 i DCi 110, których emisja CO2 nie przekroczy 120 g/km. Natomiast nowy 130 dCi o mocy 96 kW (130 KM) w zakresie obrotów 3750-4000 obr./min i maksymalnym momencie obrotowym 300 Nm przy 1750-2000 obr./min z emisją 135 g/km. Gamę ta poszerzą w przyszłości jednostki 160 dCi z manualną przekładnią i 150 dCi z przekładnią automatyczną.

A benzyniaki? Producent przewiduje wyposażenie nowego modelu jednostkami benzynowymi w zależności od rynku. Stąd w ofercie pozostaną silniki 1,6 16V o mocy 100 KM i 110 KM, 2,0 16V o mocy 140 KM i TCe 180. Czterocylindrowy silnik o pojemności skokowej 2,0 16V dostępny będzie dostępny z sześciostopniowa przekładnią manualną, a także bezstopniową.

Najnowsza jednostka TCe 130 pojawi się w ofercie wiosną 2009 roku. Powstała przy współpracy specjalistów Nissana i Renault. Ten nowy silnik benzynowy o pojemności skokowej 1397 cm3 ma moc jednostki o pojemności 1,8 l (130 KM) i maksymalny moment obrotowy 2,0 l (100 Nm). Będzie oferowany z pięcio-, szęściostopniową przekładnia manualna lub automatyczną.

Układ jezdny Nowego Megane, którego konstrukcja przewyższa poprzednią wersję pod względem właściwości dynamicznych, zapewnia wzorcowe zachowanie samochodu w czasie jazdy. Kąt przechyłu bocznego - parametr określający pochylenie nadwozia przy pokonywaniu zakrętów - wynosi dla wersji hatchback 0,42 stopni. Jeszcze lepszy parametr uzyskano w wersji Coupe - 0,38 stopni.

Oba modele posiadają przednie zawieszenie typu McPherson, ze stabilizatorem poprzecznym, którego średnicę zwiększono z 20 do 22,5 mm. Jest on połączony z widlastą ramą podsilnikową nowej konstrukcji, która ogranicza boczne przemieszczenia względem podwozia i gwarantuje precyzję prowadzenia samochodu. W tylnym zawieszeniu zastosowano oś sprężystą o programowanym ugięciu, wykonaną z zamkniętego kształtownika. Jest to lżejsza, bardziej zwarta i sztywniejsza konstrukcja niż zawieszenie wielokrążkowe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna