Kotlet schabowy, gołąbki i pierogi - te potrawy mieszkańcy Polski Wschodniej najchętniej jedzą poza domem. Zamiast restauracji z kelnerem, chętniej wybierają pizzerię. W porównaniu z mieszkańcami innych regionów bardzo rzadko odwiedzają kawiarnie.
Poza domem najchętniej stołują się konsumenci do 30 roku życia, to oni też są skłonni wydać na posiłek poza domem najwięcej - zaznacza Ewelina Rzedkowska, Menedżer ds. grupy klientów HoReCa w Makro. - Dla młodych osób posiłek poza domem to najczęściej okazja do spotkania się ze znajomym, osoby starsze traktują to przede wszystkim jako wygodę i oszczędność czasu - zauważa Rzedkowksa.
Co drugi Polak jedząc poza domem wybiera lokale serwujące tradycyjną kuchnię polską, natomiast aż 27 proc. z nas decyduje się na miejsca z kuchnią włoską. Najchętniej wybierany typ lokalu to restauracje z obsługą kelnerską i pizzerie - 23 proc. I to właśnie pizza dla prawie 60 proc. Polaków jest daniem najczęściej jadanym poza domem. Drugie miejsce zajmują kebaby, które szczególną popularnością cieszą się w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Tyle samo zwolenników mają dania kuchni polskiej - bigos, kotlet schabowy czy mielony.
- Kuchnia włoska i popularne kebaby od lat zyskują na popularności wśród Polaków. Z tego też powodu co roku powstają nowe lokale serwujące tego typu kuchnię. W swoich kulinarnych upodobaniach Polacy to jednak tradycjonaliści - mówi Grzegorz Kazubski, Szef Kuchni, MAKRO Centrum Horeca. - O ile potrawy europejskie znamy i lubimy, jako naród jesteśmy cały czas umiarkowanie otwarci na kuchnie egzotyczne. Aż 55 proc. Polaków nigdy nie odwiedziło lokalu z potrawami z Indii, Meksyku czy Tajlandii. Póki co najchętniej stołujemy się w barach z kuchnią chińską i wietnamską. Jestem jednak przekonany, że uda nam się oswoić kuchnie z odległych regionów świata, na poziomie podobnym jak w zachodnich krajach Europy - dodaje Kazubski.
Raport "Polska na talerzu 2012" pokazuje, że w przypadku wyboru lokalu decydujące są dwa czynniki - ceny (55 proc.) i lokalizacja punktu (46 proc.). Na urozmaicone menu (34 proc.) częściej wskazywały osoby z wyższym wykształceniem. Z kolei w przypadku osób starszych (grupa 50+) wzrasta znaczenie aspektów zdrowotnościowych posiłku (13 proc.) - Warto jednak pamiętać, że restauracja czy bar nie powinna bronić się samymi cenami, lokalizacją czy wystrojem, a przede wszystkim jakością serwowanych potraw - przypomina Kazubski.
*Badanie "Polska na Talerzu 2012" na zlecenie MAKRO Cash & Carry przeprowadził instytut badania opinii społecznej TNS OBOP.
Chcesz, abyśmy zaprezentowali także i Twój lokal?
Zadzwoń: 695 385 112
lub napisz: [email protected]
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?