MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Volkswagen Touareg FL. Plotki o końcu diesla są przesadzone!

Stanisław Rochowicz
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu.
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Vokswagen
Największy SUV od Volkswagena doczekał się face liftingu. I o ile zewnętrze zmiany, choć technologicznie są imponujące, to jednak nie zmieniły diametralne wyglądu tego bardzo udanego auta. Za to Touareg FL 2023 zadaje kłam twierdzeniu, że dni diesla są już policzone.

Spis treści

Aż trudno w to uwierzyć ale pierwsza generacja tego bardzo udanego auta została pokazana już ponad dwie dekady temu (Targi motoryzacyjne Paryż 2002 rok). Samochód od razu zyskał wielu zwolenników, podobnie jak bliźniaczy model Cayenne od Porsche, z którym dzielił tą samą płytę podwoziową.

Obecna – 3. generacja pojawiła się pod koniec marca 2018 roku na salonie samochodowym w Szanghaju. I trzeba było czekać aż kolejnych 5 lat, by model doczekał się face liftingu. Już trzecia generacja Touarega doczekała się wielu zaawansowanych rozwiązań technicznych dostępnych wcześniej jedynie w samochodach marek premium - skrętną tylną oś, system Night Vision, czy aktywną stabilizację przechyłów (znaną z Audi SQ7). Auto po face lifcie ma ich kilka więcej.

VW Touareg FL. Nadwozie i wnętrze

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Stanisław Rochowicz

Face lifting nie zmienił samej, dosyć udanej, bryły auta, za to wniósł wiele technicznych rozwiązań.
Widać to przede wszystkim w przedniej i tylnej części nadwozia. Zastosowano tu bowiem po raz pierwszy w Volkswagenach matrycowy zestaw reflektorów - HD LED Matrix. Każdy z reflektorów pojazdu składa się z trzech modułów, z których każdy ma inne zadania do spełnienia. Na zewnątrz lampy znajduje się moduł bi-matrix z 16 punktami świetlnymi dla tzw. oświetlenia surround i doświetlenia dodatkowej wiązki głównej.

Właściwy moduł matrycowy HD znajduje się pośrodku i zawiera 19 200 indywidualnie sterowanych diod, które umożliwiają realizację różnych nowych funkcji oświetlenia. Wewnątrz znajduje się odbłyśnik dla funkcji statycznego i dynamicznego doświetlania zakrętów oraz oświetlenia podczas złych warunków pogodowych. Wszystkie trzy moduły generują po jednym punkcie świetlnym; wraz z trzema elementami LED w kształcie litery „L” dla świateł do jazdy dziennej i poziomym pasem LED w osłonie chłodnicy, który rozciąga się pod reflektorami.

Podczas testów przeprowadzanych w nocy rzeczywiście można mówić o „ferii światła” bardzo dynamicznie zmieniającego się w zależności od tego czy wjeżdżamy w zakręt, czy też z drugiej strony pojawia się inne auto lub pojazd jadący za nami nas wyprzedzi. System sterujący stara się cały czas „wycinać” snop światła w ten sposób, by możliwie w jak najlepszym stopniu oświetlać przestrzeń przed autem, a zarazem nie oślepiać innych. Podczas jazdy można się jednak zapomnieć podglądając, jak układ dynamicznie formuje wiązkę światła.

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Stanisław Rochowicz

Druga, istotna zmiana w nadwoziu i oświetleniu zaszła z tyłu pojazdu. Pas świetlny rozciąga się teraz na całą szerokość tylnej klapy Touarega. W tylnych światłach, podobnie jak z przodu, umieszczono linie diod w kształcie litery L. Nowy Touareg to pierwszy produkowany w Europie Volkswagen, który ma podświetlane na czerwono logo marki na tylnej klapie. Jest ono zintegrowane z poziomym pasem LED, łączącym tylne światła. Było z tym trochę problemów homologacyjnych, ale w końcu się udało, efekt jest ciekawy wizualnie i trzeba tylko miesięcy, by pomysł ten podchwycili i inni producenci. Ścieżki zostały bowiem już przetarte.

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Vokswagen

We wnętrzu zmiany są raczej kosmetyczne. Touarega seryjnie wyposażono w Innovision Cockpit –połączenie cyfrowych instrumentów (Digital Cockpit, z przekątną wyświetlacza 12 cali i rozdzielczością 1920x720 pikseli) i wysokiej klasy systemu infotainment Discover Pro Max z centralnym ekranem dotykowym (z przekątną wyświetlacza 15 cali i rozdzielczością 1920x1020 pikseli). Oba ekrany są ze sobą połączone, tworząc jedną linię przed kierowcą.

Nowe gniazda USB-C o mocy 45 W (wcześniej 15 W) pozwalają szybciej ładować takie urządzenia elektroniczne jak laptopy, smartfony czy tablety. Pasażerowie tylnej kanapy mogą skorzystać z panelu zasilającego na który składa się jedno gniazdo zapalniczki 12V, dwa gniazda USB-C, oraz gniazdo 230V o mocy 150 W. Gniazdo 12V znajdziemy także w przestrzeni bagażowej. Na liście opcji jest m.in. system audio firmy Dynaudio ze wzmacniaczem o mocy 730 W i wyświetlacz head-up o wymiarach 217x88 milimetrów.

Miejsca, zarówno z przodu, jak i z tyłu jest pod dostatkiem. Bagażnik ma regularne kształty i pojemność 665 lub 1675 litrów po złożeniu tylnej kanapy.

Auto jest produkowane w zakładach w Bratysławie, a opiera się na płycie podłogowej MLB.

VW Touareg FL. Wyposażenie

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Vokswagen

Nowy Touareg będzie oferowany na rynku w wersji bazowej, nazwanej po prostu Touareg oraz w dwóch ekskluzywnych odmianach Elegance i R-Line. Nad nimi znajduje się flagowy Touareg R eHybrid, opracowany przez Volkswagen R.

W standardowym wyposażeniu znajdą się m.in.:

  • Air Care Climatronic (dwustrefowa, automatyczna klimatyzacja);
  • cyfrowy Innovision Cockpit;
  • elektrycznie sterowana roleta bagażnika;
  • elektrycznie sterowana pokrywa bagażnika;
  • tylne lampy w technologii LED;
  • reflektory LED;
  • wielofunkcyjną kamerę;
  • wielofunkcyjną, obszytą skórą kierownicę;
  • system nawigacyjny Discover Pro Max;
  • system bezkluczykowy Keyless Go;
  • podgrzewane przednie fotele.

W wyposażeniu znajdą się m.in. następujące systemy asystujące:

  • adaptacyjny tempomat (ACC);
  • system Front Assist;
  • czujniki parkowania z przodu i z tyłu;
  • kamera cofania;
  • Lane Assist;
  • system rozpoznawania znaków.

Do wyposażenia standardowego wersji Elegance i R-Line należą m.in.:

  • oświetlenie ambientowe i podświetlane listwy w nowym wzorze;
  • podświetlone logo Volkswagena;
  • listwy wewnętrzne o nowym wzorze;
  • reflektory HD LED matrix;
  • tylne światła LED z dynamicznymi światłami stopu i kierunkowskazami;
  • osłona chłodnicy o specjalnym wzorze;
  • aluminiowe felgi o specjalnym wzorze;
  • zderzaki o specjalnym wzorze;
  • projektory w lusterkach zewnętrznych, wyświetlające logo Volkswagen na podłożu.

Na liście opcji są m.in. asystent podróży (wspomaganie jazdy do maksymalnej prędkości), Area View (system kamer 360 stopni), Park Assist Plus oraz Park Assist Pro z możliwością zdalnego parkowania (do automatycznego wjeżdżania i wyjeżdżania z miejsc parkingowych z możliwością sterowania przez kierowcę z zewnątrz pojazdu za pomocą aplikacji w smartfonie), system wspomagania podczas jazdy z przyczepą (Trailer Assist) i Night Vision.

Touareg R eHybrid jest pozycjonowany wyżej niż inne wersje. Jako flagowy model linii produktowej ma w standardzie wszystko, co pozostałe odmiany.

Touareg FL. Wersje silnikowe, wrażenia z jazdy

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Stanisław Rochowicz

Nowy Touareg jest dostępny w pięciu wersjach układu napędowego. Wszystkie są wyposażone w 3-litrowe silniki V6 - turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 340 KM, dwa turbodiesle 231 KM i 286 KM oraz dwa napędy hybrydowe typu plug-in (benzynowe V6 i silnik elektryczny). Napęd hybrydowy plug-in Touarega eHybrid rozwija 381 KM; a w Touaregu R eHybrid system zapewnia moc 462 KM. Wszystkie silniki są standardowo sparowane z ośmiobiegową automatyczną skrzynią biegów i stałym napędem na wszystkie koła 4MOTION.

Co ciekawe, od początku roku do września w Polsce zamówiono łącznie 306 sztuk Touarega (w starej i nowej wersji). Z czego najwięcej bo 57% w wersji 3.0 diesel 286 KM i 25% w wersji 3.0 diesel 231 KM. Okazuje się zatem, że aż 82% zamówionych aut było z silnikiem wysokoprężnym! Pogłoski zatem o śmierci Diesla są mocno przesadzone. Z drugiej jednak strony trudno jest mi sobie wyobrazić ten model w innej wersji niż TDI. Nabywców wersji z silnikiem benzynowym o mocy 340 KM było zaledwie 13%.

Taka moc jednostek napędowych i wysokie momenty obrotowe powodują, że auta sprawnie i bardzo przewidywalnie poruszają się po drogach. Ci, którzy chcą zjechać z asfaltu w wyboiste tereny także będą pozytywnie zaskoczeni dzielnością tego samochodu, dodatkowo podnoszoną przez regulowaną wysokość zawieszenia (tryb terenowy).

Na kilkukilometrowym, górzystym odcinku szutrowym doceniłem napęd na obie osie. Wprawdzie w przypadku diesla o mocy 286 KM, zużycie w terenie sięgało nawet ponad 30 litrów, ale już górzysta trasa po asfalcie typu krajowe Bieszczady, zmniejszyła zapotrzebowanie na paliwo do w miarę przyzwoitego poziomu 9,5 litra/100 km.

VW Touareg FL. Ceny

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Vokswagen

Obecne ceny Touarega zaczynają się od kwoty 316 390 zł za wersję silnikową 3.0 V6 TDI 4MOTION 231 KM w wyposażeniu Touareg. Ta sama wersja silnikowa w wyposażeniu Elegance kosztuje od 331 190 zł, a w wyposażeniu R-Line 355 890 zł. Cena auta z silnikiem 3.0 V6 TDI 4MOTION 286 KM zaczyna się od 326 590 zł (Touareg), 341 390 zł (Elegance) i 380 190 zł (R-Line).
Cena wersji benzynowej 3.0 V6 TFSI 4MOTION o mocy 340 KM zaczyna się od 338 390 zł (Touareg), 353 190 zł (Elegance) i 377 890 zł (R-Line).

Natomiast hybryda plug-in 3.0 V6 TFSI eHybrid 4MOTION  o mocy 340 KM występuje w dwóch wersjach - Elegance (403 990 zł) lub R (441 590 zł).

Jeśli szczęśliwy nabywca będzie chciał jeszcze doposażyć swój model o kilka niezbędnych dodatków, wtedy koszt auta może spokojnie wynieść i pół miliona złotych!

VW Touareg FL. Podsumowanie

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze
Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu. Vokswagen

Touareg już od premiery uznawany jest za bardzo udanego i wygodnego SUVa, z dobrze dobranymi jednostkami napędowymi i z ciekawym wyposażeniem. Dobrze się stało, że nikt nie wpadł na pomysł „wycięcia” z oferty silników wysokoprężnych. Zresztą trochę trudno sobie wyobrazić to auto z innymi jednostkami. Diesel zapewnia niezłe parametry jazdy, relatywnie małe zużycie paliwa i niskie koszty eksploatacji, a przede wszystkim idealnie pasuje do charakteru tego pojazdu.

Auto jest świetnie wyciszone, ma wiele rozwiązań podnoszących komfort i wygodę jazdy (choć np. szkoda, że nie ma rozkładanych stolików dla pasażerów tylnej kanapy), i jest bardzo przyjemne i przewidywalne w prowadzeniu.

Zmiany stylistyczne, technologiczne i wyposażeniowe podniosły tylko atrakcyjność Touarega. Owszem, może stylistyka bryły nadwozia jest dość zachowawcza, ale za to jest już ponadczasowa. Wnętrze, jak u Volkswagena, wzorcowo wręcz funkcjonalne i poukładane, dla miłośników porządku i przejrzystości w sam raz! Nie jestem wprawdzie zwolennikiem haptycznych przycisków, ale marka konsekwentnie je wprowadza i promuje. W sumie nadal przyjemne jest to, że do tego samochodu można wsiąść i po prostu jechać, bez konieczności lektury kilkuset stron instrukcji obsługi. Co dzisiaj, coraz częściej, nie jest już takie oczywiste.

VW Touareg. Zalety:

  • świetne wyposażenie
  • różnorodna oferta silnikowa, a co najważniejsze – jest Diesel!
  • ponadczasowy wygląd...

VW Touareg. Wady:

  • ...który dla wielu nabywców może być mało oryginalny.

Porównanie VW Touareg 3.0 V6 TDI 4MOTION 286 KM do wybranych konkurentów:


Touareg 3.0 V6 TDI 4MOTION 210kW/286KM

Audi 50 TDI quattro tiptronic

Land Rover Discovery 3.0D

Cena (zł, brutto)

od 326 590

od 338 000

od 455 300

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Długość/szerokość (mm)

4878/1984

5063/1970

4956/2073

Wysokość (mm)

1712

1741


Rozstaw osi (mm)

2904

2995


Pojemność bagażnika (l)

665/1675

865/1975

986/2068

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

2118

2165

2386

Pojemność zbiornika paliwa (l)

75

75

89

Rodzaj paliwa

olej napędowy

olej napędowy

olej napędowy

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 9-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi




Moc (KM)

286

286

300

Moment obrotowy (Nm)

600

600

650

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

b.d.

6,5

6,9

Prędkość maksymalna (km/h)

236

241

209

Spalanie (l/100km)

8-8,2 (WLTP)

6,9 (WLTP)

8,9 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

210- 214 (WLTP)

204-224 (WLTP)

240 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kraków: testy miniautobusu elektrycznego PEV6 marki King Long

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Volkswagen Touareg FL. Plotki o końcu diesla są przesadzone! - Motofakty

Wróć na wspolczesna.pl Gazeta Współczesna